How is the ability to evaluate as student's competence comprehended in the core curriculum for basic education in Poland?
DOI:
https://doi.org/10.18778/0208-6107.31.04Keywords:
ability to evaluate, core curriculum, Polish primary schoolAbstract
In this article, I analyze a legally established core curriculum for basic education in Poland. This analysis aims to draw attention to the risk that in Polish primary school the student’s ability to make such evaluations that can be intersubjectively valid is limited to verification in relation to the principles or values imposed on her. As I suggest, this limitation is an obstacle to possible development of student’s ability to evaluate.
References
Egzamin maturalny w roku szkolnym 2016/2017, język polski, poziom podstawowy, https://www.cke.edu.pl/images/_EGZAMIN_MATURALNY_OD_2015/Arkusze_egzaminacyjne/2017/formula_od_2015/jezyk_polski/MPO-P1_1P-172.pdf [dostęp: 27.11.2018].
Google Scholar
Egzamin maturalny w roku szkolnym 2016/2017, język polski, poziom podstawowy, zasady oceniania rozwiązań zadań: https://www.cke.edu.pl/images/_EGZAMIN_MATURALNY_OD_2015/Arkusze_egzaminacyjne/2017/formula_od_2015/zasady_oceniania/MPO-P1-N.pdf [dostęp: 27.11.2018].
Google Scholar
Kohlberg Lawrence, The development of children's orientations toward a moral order: I. Sequence in the development of moral thought, „Vita Humana” 1963, 6 (1–2), s. 11–33.
Google Scholar
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół, Dz.U. z 2012 r. poz. 977.
Google Scholar
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej, Dz.U. z 2017 r. poz. 356.
Google Scholar
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 marca 2017 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół, Dz.U. z 2017 r. poz. 703.
Google Scholar
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 stycznia 2018 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia, Dz.U. z 2018 r. poz. 467.
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.