Ethics in Polish schools in the opinion of practicing teachers (analysis of qualitative data)
DOI:
https://doi.org/10.18778/0208-6107.29.05Keywords:
ethics, core curriculum, practical ethics, philosophical ethics, ethical sensitivity, “figure of loneliness” of an ethics teacher, axiological silenceAbstract
The article presents the results of empirical analysis of the transcription of twenty-two in-depth free interviews conducted with ethics teachers, teaching this subject in Polish schools at various levels of education. The first part of the article describes the socio-political and ideological context of introducing the subject of ethics to Polish schools. The next one presents motivations of students choosing this subject and a sometimes critical evaluation of the core curriculum for this subject made by teachers. The core curriculum does not take into account the ethical sensitivity of students focused rather on the problems of practical ethics than philosophical ethics. The last part of the text describes a “figure of loneliness” of an ethics teacher in a Polish school and presents a hypothesis regarding the axiological silence prevailing in Polish families.
References
Babbie Eearl, Podstawy badań społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008.
Google Scholar
Konecki Krzysztof Tomasz, Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000.
Google Scholar
Kubiak Anna, Przybyłowska Ilona, Rostocki Włodzimierz Andrzej, Badania ankietowe, w: Encyklopedia Socjologii, Tom 1 (A – J), Oficyna Naukowa, Warszawa 1998.
Google Scholar
Kultys Julian Andrzej, Etyka w szkole – teoria i praktyka, „Słupskie Studia Filozoficzne” nr 3, 2001.
Google Scholar
Kvale Steinar, Prowadzenie wywiadów (Niezbędnik badacza), Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010.
Google Scholar
Lutyński Jan, Ankieta i jej rodzaje na tle podziału technik otrzymywania materiałów, w: Analizy i próby technik badawczych w socjologii, red. Z. Gostkowski, J. Lutyński, t. 2, Ossolineum, Wrocław 1968.
Google Scholar
Madalińska-Michalak Joanna, Jeżowski Józef Antoni, Więsław Szymon, Etyka w systemie edukacji w Polsce, Wolters Kluwer Polska SA, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Warszawa–Łódź 2017.
Google Scholar
Rostocki Włodzimierz Andrzej, Kłamstwo obronne w ujęciu M. Ossowskiej a etyczne problemy wywiadu kwestionariuszowego w socjologii w: Analizy i próby technik badawczych w socjologii, Tom IX: Problemy humanizacji procesu badawczego, red. Z. Gostkowski, IFiSPAN, Warszawa 1992.
Google Scholar
Słownik socjologii jakościowej, red. K. Konecki, P. Chomczyński, Difin SA, Warszawa 2002.
Google Scholar
Szacka Barbara, Wprowadzenie do socjologii, Oficyna Naukowa, Warszawa 2003.
Google Scholar
Sztompka Piotr, Trauma wielkiej zmiany. Społeczne koszty transformacji, Instytut Studiów Politycznych PAN, Warszawa 2000.
Google Scholar
Tarkowska Elżbieta, Czas w życiu Polaków. Wyniki badań, hipotezy, impresje, IFiS PAN, Warszawa 1992.
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.