Edukacja obywatelska a miejsce religii w szkole. Obserwacje z perspektywy doświadczeń w Hiszpanii

Authors

  • Tomás Domingo Moratalla Universidad de Educación a Distancia

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-6107.43.07

Keywords:

ethics, didactics of ethics, hermeneutics, ethical education

Abstract

The article presents the contemporary situation of teaching ethics in secondary schools in Spain. It highlights the historical and systemic contexts related to the introduction of this subject into the curriculum in the 1980s, as well as its position in the curriculum as an alternative to religious education. It also diagnoses problems and deficits resulting from multiple legislative changes, inconsistent and instrumental treatment of this subject by legislators and its still visible undervaluation in the Spanish education system. Finally, it proposes a number of practical solutions related to the methodology of teaching ethics and the role that a teacher can play in the education process. These suggestions are an attempt to respond to the assumptions formulated by law regarding the objectives of teaching the subject “Ethical Values”, and above all, they emphasize the close connection of ethics with the development of civic attitudes, practical development of critical thinking skills, responsibility, and autonomy.

References

Domingo Moratalla, A. (red.) (2006). Ciudadanía, religión y educación moral. El valor de la libertad religiosa en el espacio público educativo. Madrid: PPC.
Google Scholar

Gracia, D. (2016a). Ética y ciudadanía. 1: Construyendo la ética. Madrid: PPC Editorial, Funda-ción X. Zubiri.
Google Scholar

Gracia, D. (2016b). Ética y ciudadanía. 2: Deliberando sobre valores. Madrid: PPC Editorial, Fundación X. Zubiri.
Google Scholar

Gracia, D. (2007). Fundamentos de bioética. Madrid: Editorial Triacastela.
Google Scholar

Miksa, J. (2024). Etyka w systemie edukacji w wybranych krajach świata zachodniego (Francja, Hiszpania, Portugalia). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar

Konstytucja Hiszpanii z 27.12.1978.
Google Scholar

Acuerdo entre el Estado español y la Santa Sede sobre enseñanza y asuntos culturales [Porozumienie między państwem hiszpańskim a Stolicą Apostolską w kwestii nauczania i spraw kulturalnych z 15.12.1979].
Google Scholar

Ley Orgánica de Ordenación General del Sistema Educativo de España (LOGSE) [Ogólna ustawa organiczna o systemie oświaty w Hiszpanii z 3.10.1990]
Google Scholar

Ley Orgánica de Calidad de la Educación (LOCE) [Ustawa organiczna o jakości kształcenia z 23.12.2002].
Google Scholar

Ley Orgánica de Educación (LOE) [Ustawa organiczna o edukacji z 3.05.2006]
Google Scholar

Ley Orgánica para la mejora de la calidad educativa (LOMCE) [Ustawa organiczna o poprawie jakości edukacji z 9.12.2013].
Google Scholar

Real Decreto 1105/2014, de 26 de diciembre, por el que se establece el currículo básico de la Educación Secundaria Obligatoria y del Bachillerato [Dekret Królewski nr 1105 z 26 grudnia 2014 roku, na mocy którego ustala się minima programowe dla obowiązkowych szkół ponadpodstawowych i średnich].
Google Scholar

Published

2024-04-22

How to Cite

Moratalla, T. D. (2024). Edukacja obywatelska a miejsce religii w szkole. Obserwacje z perspektywy doświadczeń w Hiszpanii. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Philosophica. Ethica-Aesthetica-Practica, 117–132. https://doi.org/10.18778/0208-6107.43.07

Issue

Section

Articles