Cieszkowski a katolicyzm. Pseudofilozoficzne kontrowersje
DOI:
https://doi.org/10.18778/0208-6107.13.09Abstract
Stosunek polskiej filozofii katolickiej do Augusta Cieszkowskiego był ambiwalentny. Z jednej strony, uważano go za wybitnego filozofa polskiego, żarliwie religijnego i inspirowanego tradycją chrześcijańską, z drugiej strony, jego myśl budziła liczne zastrzeżenia doktrynalne (ewolucyjna perspektywa religii, możliwość realizacji Królestwa Bożego na ziemi, wątki panteizujące, ograniczanie wolnej woli, uzurpowanie sobie prawa do absolutyzmu poznawczego, jeśli chodzi o "Boże plany", uznanie Boga przed stworzeniem świata za nierozwiniętą jeszcze Możność, "elitarna" koncepcja nieśmiertelności jednostkowej za zasługi). Z dzisiejszej perspektywy filozofia Cieszkowskiego budzi opór ze względu na próbę "totalizacji" rzeczywistości i eksponowanie utopijnego modelu ustroju teokratycznego.Downloads
Published
1999-01-01
How to Cite
Borzym, S. (1999). Cieszkowski a katolicyzm. Pseudofilozoficzne kontrowersje. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Philosophica. Ethica-Aesthetica-Practica, (13), 103–108. https://doi.org/10.18778/0208-6107.13.09
Issue
Section
Articles
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.