Filozoficzna interpretacja świata czy zmiana świata przez filozofię? Augusta Cieszkowskiego spekulatywny projekt historii powszechnej i filozofia czynu
DOI:
https://doi.org/10.18778/0208-6107.13.04Abstract
Cieszkowski, podejmując próbę przerzucenia pomostu między spekulatywnym, heglowskim ujęciem historii a historią rzeczywistą, zachował, zdaniem autorki, wśród "młodoheglistów" pozycję myśliciela w pełni oryginalnego i samodzielnego. Sformułowane przez Cieszkowskiego stanowisko, które nakazuje dzieje uznać za "probierz wszelkiej spekulacji" i ujawnić "ogólne i konieczne" prawa dialektyki w "sferze czynu", zapoczątkowało proces, który później w tradycji filozofii niemieckiej doprowadził do rozstania się z myśleniem spekulatywnym. Fazą końcową tego procesu jest stanowisko Marksa, zgodnie z którym filozofia musi zostać zniesiona na rzecz historyczno-ekonomicznych nauk realnych. Autonomiczność pozycji Cieszkowskiego w filozofii, na drodze prowadzącej od Hegla przez Feuerbacha do Marksa, nie może zostać podważona.Downloads
Published
1999-01-01
How to Cite
Reitemeyer, U. (1999). Filozoficzna interpretacja świata czy zmiana świata przez filozofię? Augusta Cieszkowskiego spekulatywny projekt historii powszechnej i filozofia czynu. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Philosophica. Ethica-Aesthetica-Practica, (13), 33–41. https://doi.org/10.18778/0208-6107.13.04
Issue
Section
Articles
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.