Człowiek i system. Miejsce antropologii w filozofii Hegla

Authors

  • Ryszard Panasiuk Institut für Philosophie, Universität Lodz image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-6107.04.02

Abstract

Autor podejmuje próbę rekonstrukcji heglowskiej filozofii człowieka. Człowiek w ujęciu Hegla to byt istniejący w czasie, skończony. samotworzący się w wyniku własnego działania, zakorzeniony w historii i społeczeństwie jako właściwych sobie mediach egzystencji. Istotnym momentem samorozwoju człowieka jest stopniowe zdobywanie przezeń samowiedzy. W prooesie tym jednakże człowiek ostatecznie utożsamia się z absolutem, tracąc swą samoistność bytową. Świadczy to, że refleksja filozoficzna nad człowiekiem w ramach heglowskiego systemu jest o tyle możliwa, o ile pewien jego fragment zostanie wyodrębniony w całości (ten mianowicie, który dotyczy ludzkich form istnienia i działania), gdy intencja podstawowa myśli Hegla skierowana jest nie na człowieka, ale na absolut.

Downloads

Published

1987-01-01

How to Cite

Panasiuk, R. (1987). Człowiek i system. Miejsce antropologii w filozofii Hegla. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Philosophica. Ethica-Aesthetica-Practica, (4), 17–34. https://doi.org/10.18778/0208-6107.04.02

Issue

Section

Articles