How to sign works of art in the public space? Selected problems and examples
DOI:
https://doi.org/10.18778/0208-6107.40.07Keywords:
public art, street art, cultural heritage, standards for describing a work of artAbstract
Although urban spaces are saturated with works of art fulfilling important aesthetic, social, educational, and historical functions, these objects are often unnoticed, misunderstood or unidentified as art. The author’s thesis is that one of the reasons for this of this state of affairs is the lack of professional labels. The aim of this text is to analyze information boards on objects in the city of Lodz. The comparison of the collected examples shows various shortcomings of labels, their illegibility, incorrect placement, or even complete omission of any text informing about a given piece of art. The following article contains an analysis of twenty-two objects made after World War II, representing various genres of art and types of space. The conclusion of the article is a list of postulates that must be met in order to properly label works of art (based on the ten-point guide developed by the Victoria and Albert Museum in London) and a proposal of an exemplary plaque (concerning mural), which could become a standard solution.
References
American Alliance of Museums (2022). Excellence in Exhibition Label Writing Competition. Online: https://www.aam-us.org/programs/awards-competitions/excellence-in-exhibition-label-writing-competition/ [dostęp: 4.04.2022].
Google Scholar
Czechowicz, M. (2018). Dzieci Bałut – murale pamięci/2018. [Blog] Baedeker łódzki. Online: http://baedekerlodz.blogspot.com/2018/11/dzieci-baut-murale-pamieci-2018.html [dostęp: 4.04.2022].
Google Scholar
Danto, A. (2006). Interpretacja a identyfikacja. W: Danto, A., Świat sztuki. Pisma z filozofii sztuki. Tłum. L. Sosnowski. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, s. 141–157.
Google Scholar
Domaradzki, K. (2014). Sukces wymalowany na murach. Forbes [Polska], 14.01., https://www.forbes.pl/pierwszy-milion/lodzkie-murale-sukces-wymalowany-na-murach/gsn9g79 [dostęp: 4.04.2022].
Google Scholar
Dondzik, M. (2017). Michał Gałkiewicz – rzeźba, rysunek. Łódź: Miejska Galeria Sztuki w Łodzi.
Google Scholar
Dondzik, M. (2021). Michał Gałkiewicz – rzeźba [kanał Youtube, pięć filmów]. Online: https://www.youtube.com/channel/UCDc0-33lZeOJT4CxNL8DYBA [dostęp: 4.04.2022].
Google Scholar
Faherty, A. (2022). What makes a great museum label? [Blog] Museum Next. Online: https://www.museumnext.com/article/what-makes-a-great-museum-label/ [dostęp: 4.04.2022].
Google Scholar
Feretycki, B. (2020). Jednorożec ma już rok. Kosztująca 400 tys. zł rzeźba wciąż budzi emocje. TVP 3 Łódź. Online: https://lodz.tvp.pl/48423459/jednorozec-ma-juz-rok-kosztujaca-400-tys-zl-rzezba-wciaz-budzi-emocje [dostęp: 4.04.2022].
Google Scholar
Gallery text at the V&A. A Ten Point Guide (2013). V&A Museum. Online: https://www.vam.ac.uk/__data/assets/pdf_file/0009/238077/Gallery-Text-at-the-V-and-A-Ten-Point-Guide-Aug-2013.pdf [dostęp: 04.04.2022].
Google Scholar
Gallery text at the V&A A Ten Point Guide (2018). V&A Museum. Online: https://www.vam.ac.uk/blog/wp-content/uploads/VA_Gallery-Text-Writing-Guidelines_online_Web.pdf [dostęp: 4.04.2022].
Google Scholar
Gronczewska, A. (2020). Tworzył rzeźby oraz pomniki, które na zawsze przeszły do historii Łodzi. Dziennik Łódzki, 22.02. Online: https://dzienniklodzki.pl/tworzyl-rzezby-oraz-pomniki-ktore-na-zawsze-przeszly-do-historii-lodzi/ar/c1-14805432 [dostęp: 4.04.2022].
Google Scholar
Hac, A. (2014). Murale (prawie) jak w Nowym Jorku. Łódź – europejska stolica street artu. Gazeta Wyborcza [Łódź], 28.05., https://lodz.wyborcza.pl/lodz/56,125594,16036875,Murale__prawie__jak_w_Nowym_Jorku__Lodz___europejska.html [dostęp: 4.04.2022].
Google Scholar
Jagiełło, E. i Modnicka, N. (2015). Projekt Off Galeria. Dialogi wokół murali. Łódź: Qualio Badania i Działania Społeczne/ Fundacja Urban Forms. Online: https://www.urbanforms.org/assets/Uploads/Raport-Off-Galeria.pdf [dostęp: 7.06.2022].
Google Scholar
Karpińska, G. E. (2013). Pomniki bez cokołów – realizacje przedstawiające mężczyzn. Journal of Urban Ethnology, 11, s. 105–116. Online: https://rcin.org.pl/dlibra/publication/75282/edition/54833/content?&meta-lang=pl [dostęp: 4.04.2022].
Google Scholar
Kazimierska-Jerzyk, W. (2019). Aesthetic and Ethical Aspects of Responsibility for Mural Galleries (Comparative Analysis of Collections in Zaspa/Gdańsk, Łódź and Dulwich/London). On the W@terfront, 61 (6), s. 3–43. https://doi.org/10.1344/waterfront2019.61.6.7.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1344/waterfront2019.61.6.7
Kazimierska-Jerzyk, W. i Latuszewska-Syrda, T. (2020). Street Art Decade. Urban Forms Gallery 2009–2019. Lisboa–Łódź: Urban Creativity/Fundacja Urban Forms. Online: https://www.urbancreativity.org/urban-forms-gallery.html [dostęp: 4.04.2022].
Google Scholar
Kowalewska, J. (2006). Bezpańskie rzeźby. Lodz.naszemiasto.pl. Online: https://lodz.naszemiasto.pl/bezpanskie-rzezby/ar/c13-634655 [dostęp: 4.04.2022].
Google Scholar
Legal and Practical Measures Against Illicit Trafficking in Cultural Property. UNESCO Handbook (2006). Unesdoc.unesco.org. Online: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000146118 [dostęp: 1.06.2022].
Google Scholar
Litorowicz, A. (2016). Mury. Diagnoza dynamiki środowiska twórców malarstwa monumentalnego. Raport z badań. Warszawa: Instytut Badań Przestrzeni Publicznej/Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie.
Google Scholar
Lynch, L. (1960). The Image of The City. Cambridge: The Mit Press.
Google Scholar
Macdonald, K. (2019). Alternative city breaks: Łódź, Poland – discover its culture, food and nightlife. The Guardian, 17.07. Online: https://www.theguardian.com/travel/2019/jul/17/lodz-poland-city-break-culture-food-drink-nightlife [dostęp: 4.04.2022].
Google Scholar
MG (2020). Ma 3 metry i ma rodzeństwo na całym świecie. Słynny miś mAnoufa zamieszka w Manufakturze. TUŁÓDŹ.PL, 2.10. Online: https://tulodz.pl/wiadomosci-lodz/ma-3-metry-i-ma-rodzenstwo-na-calym-swiecie-slynny-mis-manoufa-zamieszka-w-manufakturze/AUznfrRq2yLelZ1d7Es0 [dostęp: 4.04.2022].
Google Scholar
Nowakowska, M. (2021). Andrzej Jocz. Łódzki szlak rzeźby [folder]. Online: https://lodzkidetal.pl/wp-content/uploads/2021/01/Folder-Andrzej-Jocz.pdf [dostęp: 4.04.2022].
Google Scholar
PAP (2019). Łódź już z jednorożcem. Property Design, 10.06. Online: https://www.propertydesign.pl/architektura/104/lodz_juz_z_jednorozcem,24127.html [dostęp: 4.04.2022].
Google Scholar
Polak, M. (brak daty). Czy Róża jest różą. Rozmowa z Joanną Rajkowską. [Portal kulturalny] Miej Miejsce. Online: http://miejmiejsce.com/sztuka/czy-roza-jest-roza-rozmowa-z-joanna-rajkowska/ [dostęp: 4.04. 2022].
Google Scholar
Rajkowska, J. (2014). Pasaż Roży 2014, projekt publiczny. Joanna Rajkowska [strona internetowa artystki]. Online: http://www.rajkowska.com/ [dostęp: 4.04.2022].
Google Scholar
Reitstätter, L., Galter, K. i Bakondi, F. (2022). Looking to Read: How Visitors Use Exhibit Labels in the Art Museum. Visitor Studies, 10.01. [online first]. https://doi.org/10.1080/10645578.2021.2018251.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1080/10645578.2021.2018251
Rojo, J., i Harrington, S. (2013). Huge Street Art Murals Transform City of Lodz in Poland. [Blog] HuffPost, 06.12., http://www.huffingtonpost.com/jaime-rojo-steven-harrington/large-murals-transform-lodz_b_3428241.html?utm_hp_ref=arts [dostęp: 4.04.2022].
Google Scholar
Szeląg, M. (2019a). Papierek lakmusowy edukacji w muzeach sztuki. [Blog] EPALE. Online: https://epale.ec.europa.eu/pl/blog/papierek-lakmusowy-edukacji-w-muzeach-sztuki [dostęp: 4.04.2022].
Google Scholar
Szeląg, M. (2019b). Podpisy „przyjazne” zwiedzającym. [Blog] EPALE. Online: https://epale.ec.europa.eu/pl/blog/podpisy-przyjazne-zwiedzajacym [dostęp: 4.04.2022].
Google Scholar
Szynk, A. (2021). Mural Geralta gotowy! Rozpoznajecie źródło inspiracji? [Portal informacyjny] TUŁÓDŹ.PL. Online: https://tulodz.pl/lodz-po-godzinach/mural-geralta-na-ukonczeniu-dostrzegacie-zrodlo-inspiracji-zdjecia/jkUwW5OvxbJ00esV25VZ [dostęp: 4.04.2022].
Google Scholar
Wallis, A. (1971). Socjologia i kształtowanie przestrzeni. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Google Scholar
Writing Gallery Text at the V&A. A Ten Point Guide (2018). V&A Museum. Online: https://www.vam.ac.uk/blog/wp-content/uploads/VA_Gallery-Text-Writing-Guidelines_online_Web.pdf [dostęp: 4.04.2022].
Google Scholar
Zuch, N. (2014). Łódzkie Muralopolis. [Portal kulturalny] Culture.pl. Online: https://culture.pl/pl/artykul/lodzkie-muralopolis [dostęp: 4.04.2022].
Google Scholar
Australian Museum. Online: https://australian.museum/learn/teachers/learning/writing-text-and-labels/ [dostęp: 4.04.2022].
Google Scholar
Dzieci Bałut – Murale Pamięci [fanpage na Facebooku]. Online: https://www.facebook.com/DzieciBalut [dostęp: 4.04.2022].
Google Scholar
„Extra volume”3D facade and installation in Lodz/Poland, 2018, reż. i prod. Victor Splash/ Fundacja Urban Froms. Online: https://vimeo.com/284619106 [dostęp: 4.04.2022].
Google Scholar
Fundacja Urban Forms. Online: https://www.urbanforms.org/ [dostęp: 4.04.2022].
Google Scholar
Łódź Bajkowa. Łódzka Organizacja Turystyczna. Online: https://lodz.travel/turystyka/co-zobaczyc/lodz-bajkowa/ [dostęp: 4.04.2022].
Google Scholar
Norweskie Ministerstwo Środowiska (2015). Projektowanie uniwersalne. Objaśnienie koncepcji. Raport tematyczny. Tłum. M. Boruc. Biuro Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełno-sprawnych. Online: https://niepelnosprawni.gov.pl/a,54,projektowanie-uniwersalne [dostęp: 12.06.2022].
Google Scholar
Podpisy pod obrazkami w MOCAK-u [fanpage na Facebooku]. Online: https://www.facebook.com/profile.php?id=100046016206327 [dostęp: 4.04.2022].
Google Scholar
Pomnik Jednorożca [fanpage na Facebooku]. Online: https://www.facebook.com/PomnikJednorozcaLodz/ [dostęp: g4.04.2022].
Google Scholar
Pomnik Łodzian. Online: http://pomnik.piotrkowska.pl/page.php?mypage=16 [dostęp: 12.06.2022].
Google Scholar
Pomnik Martyrologii Dzieci „Pękniętego Serca” w Parku im. Szarych Szeregów. Łódź.pl. Online: https://uml.lodz.pl/dla-mieszkancow/dziedzictwo-lodzi/pomnik-peknietego-serca/ [dostęp: 4.04.2022].
Google Scholar
Pomnik ze spiżu, porcelany czy… pikseli? Debata naukowa o współczesnych upamiętnieniach Józefa Piłsudskiego [debata], 18.03.2022, Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku. Online: https://muzeumpilsudski.pl/pomnik-ze-spizu-porcelany-czy-pikselidebata-naukowa-o-wspolczesnych-upamietnieniach-jozefa-pilsudskiego/ [dostęp: 4.04.2022].
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.