Realm of attention and contemporary epistemic engineering. On the future of university
DOI:
https://doi.org/10.18778/0208-6107.38.01Keywords:
University, cognitive anti-relativism, axiological disputes, training cognitive competences, reform of higher education, scienceometryAbstract
The article is a critical comment on the contemporary condition of the university and the reform of higher education introduced in Poland in 2018 (the so-called reform 2.0). The management culture imposed by the reform, focused on “scientific productivity” and bibliometrics, is in conflict with the university’s ethos of striving for truth and open discussion, constitutive for the community of learners and scientists. The author argues that attachment to these values is not only a matter of tradition, but a special task of the university within the contemporary public sphere, torn by axiological conflicts, and disintegrating into a number of digital “tribes”. The university as an institution developed along with the culture of axiological pluralism and rational doubt, which is supported itself. However, these values cannot be maintained if the academic doxa adopts the assumptions of radical cognitive relativism. “Anti-relativistic cognitive minimum” (Steven Lukes) and the assumption of relative translatability of languages are necessary if the university is to continue to play the socially important function of supporting critical dispositions and intellectual independence.
References
Archer, M. (2019). Kultura i sprawczość. Przełożył P. Tomanek. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury.
Google Scholar
Arendt, H. (2008). Salon berliński i inne eseje. Wybór P. Nowak, przełożyli M. Godyń, S. Szymański. Warszawa: Wydawnictwo Prószyński i S-ka.
Google Scholar
Berger, P. i Zijderveld A. (2009). Pochwała wątpliwości. Przełożył S. Baranowski, Warszawa: Wydawnictwo vis-à-vis/Etiuda.
Google Scholar
Boltanski, L. i Chiapello È. (2015). Nowy duch kapitalizmu. Przełożył B. Kuźniarz. Kronos, 2, s. 5–92.
Google Scholar
George, S. (1997). How to Win the War of Ideas: Lessons from the Gramscian Right. Dissent, 44, s. 47–53.
Google Scholar
Gierszewski, J., Drabik, K. i Pieczywok A. (2019). Bezpieczeństwo kulturowe w trakcie zmian społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Difin.
Google Scholar
Humboldt W. von (1989). Organizacja instytucji naukowych. Przełożył B. Andrzejewski. W: Andrzejewski, B., Wilhelm von Humboldt. Warszawa: Wydawnictwo Wiedza Powszechna.
Google Scholar
Jobert, A. (1997). Komisja Edukacji Narodowej w Polsce (1773–1794). Przełożyła M. Chamcówna. Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk: Wydawnictwo Ossolineum.
Google Scholar
Kwiek, M. (2017). Wprowadzenie: reforma szkolnictwa wyższego jej wyzwania. Jak stopniowa dehermetyzacja systemu prowadzi do jego stratyfikacji. Nauka i Szkolnictwo Wyższe, 2 (50), s. 9–38 https://doi.org/10.14746/nisw.2017.2.0
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.14746/nisw.2017.2.0
Kymlicka, W. (2001). Politics in the Vernacular: Nationalism, Multiculturalism and Citizenship. New York: Oxford University Press.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1093/0199240981.001.0001
Lukes, S. (1992). Relatywizm: poznawczy i moralny. W: Mokrzycki, E. (red.), Racjonalność i styl myślenia. Warszawa: Wydawnictwo IFIS PAN, s. 324–359.
Google Scholar
Lukes, S. (2012). Liberałowie i kanibale. O konsekwencjach różnorodności. Przełożyli A. Dominiak, Ł. Dominiak. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK.
Google Scholar
Pobojewska, A. (2019). Edukacja do samodzielności. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar
Power, M. (1999). The Audit Society. The Rituals od Verification. Oxford: Oxford University Press.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780198296034.001.0001
Sadura, P. (2017). Państwo, szkoła, klasy. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
Google Scholar
Sjöberg, O. (2010). Ambivalent Attitudes, Contradictory Institutions. Ambivalence in Gender-Role Attitudes in Comparative Perspective. International Journal of Comparative Sociology, 51 (1–2), s. 33–57 https://doi.org/10.1177/0020715209347064
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1177/0020715209347064
Skwarczyńska, S. (1953). Etos badacza. W Studia i szkice literackie, Warszawa: Instytut Wydawniczy Pax.
Google Scholar
The Slow Science Manifesto (2010). Online http://slow-science.org/ [dostęp: 12.08.2021].
Google Scholar
Stiegler, B. (2017). Wstrząsy. Głupota i wiedza w XXI wieku. Przełożył M. Krzykawski, Warszawa: PWN.
Google Scholar
Stroiński, M. (2010). Hegel bez głowy: pluralizm w humanistyce i jak go przezwyciężyć. Przegląd Kulturoznawczy, 1, s. 193–203.
Google Scholar
Sułkowski, Ł. (2016). Kultura akademicka. Koniec utopii? Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Tarnowski, K. (2014). Kilka słów w bardzo ważnej sprawie. Komitet Kryzysowy Humanistyki Polskiej. Online http://kkhp.pl/dokumenty/dyskusje/dyskusja-o-stanie-nauki-uniwersytetu-ispoleczenstwa-w-polsce/k-tarnowski-kilka-slow-w-bardzo-waznej-sprawie/ [dostęp:12.08.2021].
Google Scholar
Tennant, J. (2018). Elsevier are corrupting open science in Europe. The Guardian, 29 czerwca. Online https://www.theguardian.com/science/political-science/2018/jun/29/elsevier-are-corrupting-open-science-in-europe [dostęp: 12.08.2021].
Google Scholar
Urbankowski, B. (1979). Myśl romantyczna. Warszawa: Krajowa Agencja Wydawnicza.
Google Scholar
Weber, M. (1985). „Obiektywność” poznania w naukach społecznych. Przełożył M. Skwieciński. W: tegoż, Problemy socjologii wiedzy. Wybór A. Chmielecki i inni. Warszawa: PWN.
Google Scholar
Whorf, B. L. (1964). Language, Thought and Reality. Redakcja J. B. Caroll. Cambridge MA: MIT Press.
Google Scholar
Zabieglik, S. (2003–2004). Józef Gołuchowski – profesor filozofii w Wilnie. Principia, XXXV–XXXVI, s. 123–149.
Google Scholar
Zeidler-Janiszewska, A. (2019). Bezinteresowna ciekawość… Humanistyka, kultura, sztuka, Warszawa: Wydawnictwo IBL PAN.
Google Scholar
Znaniecki, F. (1987). Zasada względności jako podstawa filozofii. W: tegoż, Pisma filozoficzne, t.1: „Myśl i rzeczywistość” i inne pisma filozoficzne. Warszawa: PWN, s. 258–296.
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.