Realm of attention and contemporary epistemic engineering. On the future of university

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-6107.38.01

Keywords:

University, cognitive anti-relativism, axiological disputes, training cognitive competences, reform of higher education, scienceometry

Abstract

The article is a critical comment on the contemporary condition of the university and the reform of higher education introduced in Poland in 2018 (the so-called reform 2.0). The management culture imposed by the reform, focused on “scientific productivity” and bibliometrics, is in conflict with the university’s ethos of striving for truth and open discussion, constitutive for the community of learners and scientists. The author argues that attachment to these values is not only a matter of tradition, but a special task of the university within the contemporary public sphere, torn by axiological conflicts, and disintegrating into a number of digital “tribes”. The university as an institution developed along with the culture of axiological pluralism and rational doubt, which is supported itself. However, these values cannot be maintained if the academic doxa adopts the assumptions of radical cognitive relativism. “Anti-relativistic cognitive minimum” (Steven Lukes) and the assumption of relative translatability of languages are necessary if the university is to continue to play the socially important function of supporting critical dispositions and intellectual independence.

References

Archer, M. (2019). Kultura i sprawczość. Przełożył P. Tomanek. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury.
Google Scholar

Arendt, H. (2008). Salon berliński i inne eseje. Wybór P. Nowak, przełożyli M. Godyń, S. Szymański. Warszawa: Wydawnictwo Prószyński i S-ka.
Google Scholar

Berger, P. i Zijderveld A. (2009). Pochwała wątpliwości. Przełożył S. Baranowski, Warszawa: Wydawnictwo vis-à-vis/Etiuda.
Google Scholar

Boltanski, L. i Chiapello È. (2015). Nowy duch kapitalizmu. Przełożył B. Kuźniarz. Kronos, 2, s. 5–92.
Google Scholar

George, S. (1997). How to Win the War of Ideas: Lessons from the Gramscian Right. Dissent, 44, s. 47–53.
Google Scholar

Gierszewski, J., Drabik, K. i Pieczywok A. (2019). Bezpieczeństwo kulturowe w trakcie zmian społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Difin.
Google Scholar

Humboldt W. von (1989). Organizacja instytucji naukowych. Przełożył B. Andrzejewski. W: Andrzejewski, B., Wilhelm von Humboldt. Warszawa: Wydawnictwo Wiedza Powszechna.
Google Scholar

Jobert, A. (1997). Komisja Edukacji Narodowej w Polsce (1773–1794). Przełożyła M. Chamcówna. Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk: Wydawnictwo Ossolineum.
Google Scholar

Kwiek, M. (2017). Wprowadzenie: reforma szkolnictwa wyższego jej wyzwania. Jak stopniowa dehermetyzacja systemu prowadzi do jego stratyfikacji. Nauka i Szkolnictwo Wyższe, 2 (50), s. 9–38 https://doi.org/10.14746/nisw.2017.2.0
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.14746/nisw.2017.2.0

Kymlicka, W. (2001). Politics in the Vernacular: Nationalism, Multiculturalism and Citizenship. New York: Oxford University Press.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1093/0199240981.001.0001

Lukes, S. (1992). Relatywizm: poznawczy i moralny. W: Mokrzycki, E. (red.), Racjonalność i styl myślenia. Warszawa: Wydawnictwo IFIS PAN, s. 324–359.
Google Scholar

Lukes, S. (2012). Liberałowie i kanibale. O konsekwencjach różnorodności. Przełożyli A. Dominiak, Ł. Dominiak. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK.
Google Scholar

Pobojewska, A. (2019). Edukacja do samodzielności. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar

Power, M. (1999). The Audit Society. The Rituals od Verification. Oxford: Oxford University Press.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780198296034.001.0001

Sadura, P. (2017). Państwo, szkoła, klasy. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
Google Scholar

Sjöberg, O. (2010). Ambivalent Attitudes, Contradictory Institutions. Ambivalence in Gender-Role Attitudes in Comparative Perspective. International Journal of Comparative Sociology, 51 (1–2), s. 33–57 https://doi.org/10.1177/0020715209347064
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1177/0020715209347064

Skwarczyńska, S. (1953). Etos badacza. W Studia i szkice literackie, Warszawa: Instytut Wydawniczy Pax.
Google Scholar

The Slow Science Manifesto (2010). Online http://slow-science.org/ [dostęp: 12.08.2021].
Google Scholar

Stiegler, B. (2017). Wstrząsy. Głupota i wiedza w XXI wieku. Przełożył M. Krzykawski, Warszawa: PWN.
Google Scholar

Stroiński, M. (2010). Hegel bez głowy: pluralizm w humanistyce i jak go przezwyciężyć. Przegląd Kulturoznawczy, 1, s. 193–203.
Google Scholar

Sułkowski, Ł. (2016). Kultura akademicka. Koniec utopii? Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Tarnowski, K. (2014). Kilka słów w bardzo ważnej sprawie. Komitet Kryzysowy Humanistyki Polskiej. Online http://kkhp.pl/dokumenty/dyskusje/dyskusja-o-stanie-nauki-uniwersytetu-ispoleczenstwa-w-polsce/k-tarnowski-kilka-slow-w-bardzo-waznej-sprawie/ [dostęp:12.08.2021].
Google Scholar

Tennant, J. (2018). Elsevier are corrupting open science in Europe. The Guardian, 29 czerwca. Online https://www.theguardian.com/science/political-science/2018/jun/29/elsevier-are-corrupting-open-science-in-europe [dostęp: 12.08.2021].
Google Scholar

Urbankowski, B. (1979). Myśl romantyczna. Warszawa: Krajowa Agencja Wydawnicza.
Google Scholar

Weber, M. (1985). „Obiektywność” poznania w naukach społecznych. Przełożył M. Skwieciński. W: tegoż, Problemy socjologii wiedzy. Wybór A. Chmielecki i inni. Warszawa: PWN.
Google Scholar

Whorf, B. L. (1964). Language, Thought and Reality. Redakcja J. B. Caroll. Cambridge MA: MIT Press.
Google Scholar

Zabieglik, S. (2003–2004). Józef Gołuchowski – profesor filozofii w Wilnie. Principia, XXXV–XXXVI, s. 123–149.
Google Scholar

Zeidler-Janiszewska, A. (2019). Bezinteresowna ciekawość… Humanistyka, kultura, sztuka, Warszawa: Wydawnictwo IBL PAN.
Google Scholar

Znaniecki, F. (1987). Zasada względności jako podstawa filozofii. W: tegoż, Pisma filozoficzne, t.1: „Myśl i rzeczywistość” i inne pisma filozoficzne. Warszawa: PWN, s. 258–296.
Google Scholar

Published

2021-12-08

How to Cite

Majewski, T. (2021). Realm of attention and contemporary epistemic engineering. On the future of university. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Philosophica. Ethica-Aesthetica-Practica, (38), 7–26. https://doi.org/10.18778/0208-6107.38.01

Issue

Section

Articles