Etyka w polskiej szkole w opiniach nauczycieli praktyków (analiza danych jakościowych)

Autor

  • Włodzimierz Andrzej Rostocki Uniwersytet Łódzki, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Instytut Socjologii

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-6107.29.05

Słowa kluczowe:

etyka, podstawa programowa, etyka praktyczna, etyka filozoficzna, wrażliwość etyczna, „figura samotności” nauczyciela, cisza aksjologiczna

Abstrakt

W artykule zostały przedstawione wyniki empirycznej analizy transkrypcji dwudziestu dwóch pogłębionych wywiadów swobodnych przeprowadzonych z nauczycielami etyki, uczącymi tego przedmiotu w polskich szkołach na różnych poziomach edukacji. Pierwsza część artykułu opisuje społeczno-polityczny i ideologiczny kontekst wprowadzania przedmiotu etyka do polskich szkół. Kolejna przedstawia motywacje uczniów wybierających ten przedmiot oraz krytyczną czasami ocenę podstaw programowych do tego przedmiotu dokonaną przez nauczycieli. Podstawy programowe nie uwzględniają wrażliwości etycznej uczniów, skoncentrowanej raczej na problemach etyki praktycznej niż etyki filozoficznej. W ostatniej części tekstu opisano „figurę samotności” nauczyciela etyki w polskiej szkole oraz hipotezę dotyczącą aksjologicznej ciszy panującej w polskich rodzinach.

Bibliografia

Babbie Eearl, Podstawy badań społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008.
Google Scholar

Konecki Krzysztof Tomasz, Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000.
Google Scholar

Kubiak Anna, Przybyłowska Ilona, Rostocki Włodzimierz Andrzej, Badania ankietowe, w: Encyklopedia Socjologii, Tom 1 (A – J), Oficyna Naukowa, Warszawa 1998.
Google Scholar

Kultys Julian Andrzej, Etyka w szkole – teoria i praktyka, „Słupskie Studia Filozoficzne” nr 3, 2001.
Google Scholar

Kvale Steinar, Prowadzenie wywiadów (Niezbędnik badacza), Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010.
Google Scholar

Lutyński Jan, Ankieta i jej rodzaje na tle podziału technik otrzymywania materiałów, w: Analizy i próby technik badawczych w socjologii, red. Z. Gostkowski, J. Lutyński, t. 2, Ossolineum, Wrocław 1968.
Google Scholar

Madalińska-Michalak Joanna, Jeżowski Józef Antoni, Więsław Szymon, Etyka w systemie edukacji w Polsce, Wolters Kluwer Polska SA, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Warszawa–Łódź 2017.
Google Scholar

Rostocki Włodzimierz Andrzej, Kłamstwo obronne w ujęciu M. Ossowskiej a etyczne problemy wywiadu kwestionariuszowego w socjologii w: Analizy i próby technik badawczych w socjologii, Tom IX: Problemy humanizacji procesu badawczego, red. Z. Gostkowski, IFiSPAN, Warszawa 1992.
Google Scholar

Słownik socjologii jakościowej, red. K. Konecki, P. Chomczyński, Difin SA, Warszawa 2002.
Google Scholar

Szacka Barbara, Wprowadzenie do socjologii, Oficyna Naukowa, Warszawa 2003.
Google Scholar

Sztompka Piotr, Trauma wielkiej zmiany. Społeczne koszty transformacji, Instytut Studiów Politycznych PAN, Warszawa 2000.
Google Scholar

Tarkowska Elżbieta, Czas w życiu Polaków. Wyniki badań, hipotezy, impresje, IFiS PAN, Warszawa 1992.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2017-06-30

Jak cytować

Rostocki, W. A. (2017). Etyka w polskiej szkole w opiniach nauczycieli praktyków (analiza danych jakościowych). Acta Universitatis Lodziensis. Folia Philosophica. Ethica-Aesthetica-Practica, (29), 53–79. https://doi.org/10.18778/0208-6107.29.05