Metody nauczania w edukacji etycznej w Holandii

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-6107.43.05

Słowa kluczowe:

nauczanie etyki w Holandii, technika scaffolding, metody nauczania etyki, efektywność uprawiania filozofii

Abstrakt

Artykuł przybliża umiejscowienie etyki w programach edukacji szkolnej w Holandii oraz cele i praktyki jej nauczania. Omawia wyniki badań przeprowadzonych w szkołach holenderskich, mających na celu sprawdzenie jakie metody dydaktyczne najlepiej służą rozwijaniu wiedzy i kompetencji uczniów. Jaki model interakcji w pracy uczniów z nauczycielem jest najkorzystniejszy? W badaniu wykorzystane zostały formy nauczania oparte na technice scaffolding (rusztowania). Opiera się ona na wspólnym rozwijaniu problemów i dyskusji filozoficznej, poprzez porządkowanie pytań, szukanie alternatywnych odpowiedzi oraz zróżnicowanych przykładów. Obserwacje z badań potwierdzają dobrą skuteczność tej metody, zwłaszcza gdy proces rozumowania jest jasno uporządkowany, konstrukcja pytań źle sformułowanych jest korygowana i pojawiają się metakoncepcje. Porównawcza analiza wybranych lekcji pozwala stwierdzić, że wybór formy nauczania decydująco wpływa na poziom zaangażowania uczniów i w konsekwencji na rozwój ich kompetencji; istotny jest też aktywny udział nauczyciela jako koordynatora dyskusji, uruchamiającego dialog i nadającego mu czytelną logicznie strukturę. Z tego względu istotne jest, by nauczyciele prowadzący zajęcia mieli odpowiednie kompetencje filozoficzne i metodyczne.

Bibliografia

Alberts, R. V. J. and Erens, B. J. M. (2015). Verslag van de examencampagne 2015 voortgezet onderwijs. Cito.nl. Online: https://cito.nl/media/3wgffiyp/cito_verslag_examencampagne_2015.pdf [dostęp: 23.12.2023].
Google Scholar

Aulls, M. W. (2002). The contributions of co-occuring forms of classroom discourse and academic activities to curriculum events and instruction. Journal of Educational Psychology, 94, s. 520–538.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1037//0022-0663.94.3.520

Carr, D. (2003). Making Sense of Education: An Introduction to the Philosophy and Theory of Education and Teaching, London: Routledge.
Google Scholar

Cerbin, W., Kopp, B. (2006). Lesson Study as a Model for Building Pedagogical Knowledge and Improving Teaching. International Journal of Teaching and Learning in Higher Education, 18 (3), s. 250–257.
Google Scholar

Chin, C. (2006). Classroom Interaction in Science: Teacher Questioning and Feedback to Student’s Responses. International Journal of Science Education, 28 (11), s. 1315–1346.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/09500690600621100

Ebbens, S., Ettekoven, S., Van Rooijen, J. (1996). Effectief leren in de les. Basisvaardigheden voor docenten, Groningen: Wolters-Noordhoff.
Google Scholar

Goucha, M. (2007). Philosophy, a School of Freedom: Teaching Philosophy and Learning to Philosophize; Status and Prospects, UNESCO Digital Library, https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000154173, [dostęp: 24.12.2023].
Google Scholar

Havekes, H. et al. (2012). Knowing and doing history: A conceptual framework and pedagogy for teaching historical contextualisation, International Journal of Historical Learning, Teaching and Research, 11 (1), s. 72–93.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18546/HERJ.11.1.06

Kessels, J. (1989). Kennis van kennis. Een ontwikkelingsonderzoek in didactiek van filosofie, Utrecht: Innovatiefonds van de Rijksuniversiteit.
Google Scholar

Kessels, J. (2009). Philosophy for Children as Educational Reform. W: Marsal E., Dobashi T., Weber B. (red.), Children Philosophize Worldwide. Theoretical and Practical Concepts, New York: Peter Lang, s. 117–126.
Google Scholar

Kienstra, N., van Dijk-Groeneboer, M., Boelens, O. (2018). Religious-Thinking-Through Using Bibliodrama: An Empirical Study of Student Learning in Classroom Teaching, Religious Education, 113 (2), s. 203–215.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/00344087.2017.1403788

Kienstra, N. (2016a). Doing Philosophy is Learning a Language (The Pearl Model), Europa Forum Philosophie, 2016, s. 115–125.
Google Scholar

Kienstra, N. et al. (2016b). Doing philosophy effectively: Student learning in classroom teaching, Ncbi.nlm.nih.gov. Online: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4574705/, [dostęp: 10.02.2016].
Google Scholar

Kienstra, N. (2016c). Effectief filosoferen in de klas: Docenten zelf lesontwerpen laten maken in het schoolvak filosofie (Proefschrift Radboud Universiteit), Enschede: Ipskamp.
Google Scholar

Kienstra, N., Van der Heijden, P. G. M. (2015). Using correspondence analysis in multiple case studies, Bulletin de Methodologie Sociologique (Bulletin of Sociological Methodology), 128, s. 5–22.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1177/0759106315596920

Kienstra, N., Karskens, M., Imants, J. (2014). Three approaches to doing philosophy: A proposal for grouping philosophical exercises in classroom teaching, Metaphilosophy, 45 (2), s. 288–319.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1111/meta.12085

Kirschner, P. A., Sweller, J., Clark, R. E. (2006). Why minimal guidance during instruction does not work: An analysis of the failure of constructivist, discovery, problem-based, experiential, and inquiry-based teaching, Educational Psychologist, 41 (2), s. 75–86.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1207/s15326985ep4102_1

Korthagen, F. A. J. (1985). Reflective teaching and preservice teacher education in the Netherlands, Journal of Teacher Education, 9 (3), s. 317–326.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/0742-051X(93)90046-J

Marsman, P. (2010). Vakdossier Filosofie, Enschede: SLO.
Google Scholar

Meester, F., Meester, M., Kienstra, N., (2014). Durf te denken! Werkboek havo 4: Wetenschapsfilosofie, Amsterdam: Uitgeverij Boom.
Google Scholar

Oosthoek, D. H. (2007). Balans van 35 jaar filosofie in het voortgezet onderwijs in Nederland, Tijdschrift voor Filosofie, 69, s. 783–809.
Google Scholar

Thijs, A., van den Akker, J. (2009). Leerplan in ontwikkeling, Enschede: SLO.
Google Scholar

Van den Akker, J. (2003). Curriculum Perspectives. An Introduction. W: Van den Akker, J., Kuiper, W., Hameyer, U. (red.), Curriculum Landscapes and Trends. Dordrecht: Springer, s. 1–11.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1007/978-94-017-1205-7

Van der Kooij, J. C., De Ruyter, D. J., Miedema, S. (2013). “Worldview”: the Meaning of the Concept and the Impact on Religious Education, The Official Journal of the Religious Education Association, 108, s. 210–228.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/00344087.2013.767685

Van der Leeuw, K., Mostert, P. (1991). Filosofie-opvatting en onderwijsstijl, VIC Tijdschrift voor Filosofieonderwijs, 20 (1), s. 15–24.
Google Scholar

Van de Pol, J., Volman, M., Beishuizen, J. (2010). Scaffolding in teacher–student interaction: A decade of research, Educational Psychology Review, 22, s. 271–296.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1007/s10648-010-9127-6

Pobrania

Opublikowane

2024-03-29

Jak cytować

Kienstra, N. (2024). Metody nauczania w edukacji etycznej w Holandii. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Philosophica. Ethica-Aesthetica-Practica, 107–118. https://doi.org/10.18778/0208-6107.43.05

Numer

Dział

Articles