Metody nauczania w edukacji etycznej w Holandii
DOI:
https://doi.org/10.18778/0208-6107.43.05Słowa kluczowe:
nauczanie etyki w Holandii, technika scaffolding, metody nauczania etyki, efektywność uprawiania filozofiiAbstrakt
Artykuł przybliża umiejscowienie etyki w programach edukacji szkolnej w Holandii oraz cele i praktyki jej nauczania. Omawia wyniki badań przeprowadzonych w szkołach holenderskich, mających na celu sprawdzenie jakie metody dydaktyczne najlepiej służą rozwijaniu wiedzy i kompetencji uczniów. Jaki model interakcji w pracy uczniów z nauczycielem jest najkorzystniejszy? W badaniu wykorzystane zostały formy nauczania oparte na technice scaffolding (rusztowania). Opiera się ona na wspólnym rozwijaniu problemów i dyskusji filozoficznej, poprzez porządkowanie pytań, szukanie alternatywnych odpowiedzi oraz zróżnicowanych przykładów. Obserwacje z badań potwierdzają dobrą skuteczność tej metody, zwłaszcza gdy proces rozumowania jest jasno uporządkowany, konstrukcja pytań źle sformułowanych jest korygowana i pojawiają się metakoncepcje. Porównawcza analiza wybranych lekcji pozwala stwierdzić, że wybór formy nauczania decydująco wpływa na poziom zaangażowania uczniów i w konsekwencji na rozwój ich kompetencji; istotny jest też aktywny udział nauczyciela jako koordynatora dyskusji, uruchamiającego dialog i nadającego mu czytelną logicznie strukturę. Z tego względu istotne jest, by nauczyciele prowadzący zajęcia mieli odpowiednie kompetencje filozoficzne i metodyczne.
Bibliografia
Alberts, R. V. J. and Erens, B. J. M. (2015). Verslag van de examencampagne 2015 voortgezet onderwijs. Cito.nl. Online: https://cito.nl/media/3wgffiyp/cito_verslag_examencampagne_2015.pdf [dostęp: 23.12.2023].
Google Scholar
Aulls, M. W. (2002). The contributions of co-occuring forms of classroom discourse and academic activities to curriculum events and instruction. Journal of Educational Psychology, 94, s. 520–538.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1037//0022-0663.94.3.520
Carr, D. (2003). Making Sense of Education: An Introduction to the Philosophy and Theory of Education and Teaching, London: Routledge.
Google Scholar
Cerbin, W., Kopp, B. (2006). Lesson Study as a Model for Building Pedagogical Knowledge and Improving Teaching. International Journal of Teaching and Learning in Higher Education, 18 (3), s. 250–257.
Google Scholar
Chin, C. (2006). Classroom Interaction in Science: Teacher Questioning and Feedback to Student’s Responses. International Journal of Science Education, 28 (11), s. 1315–1346.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1080/09500690600621100
Ebbens, S., Ettekoven, S., Van Rooijen, J. (1996). Effectief leren in de les. Basisvaardigheden voor docenten, Groningen: Wolters-Noordhoff.
Google Scholar
Goucha, M. (2007). Philosophy, a School of Freedom: Teaching Philosophy and Learning to Philosophize; Status and Prospects, UNESCO Digital Library, https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000154173, [dostęp: 24.12.2023].
Google Scholar
Havekes, H. et al. (2012). Knowing and doing history: A conceptual framework and pedagogy for teaching historical contextualisation, International Journal of Historical Learning, Teaching and Research, 11 (1), s. 72–93.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18546/HERJ.11.1.06
Kessels, J. (1989). Kennis van kennis. Een ontwikkelingsonderzoek in didactiek van filosofie, Utrecht: Innovatiefonds van de Rijksuniversiteit.
Google Scholar
Kessels, J. (2009). Philosophy for Children as Educational Reform. W: Marsal E., Dobashi T., Weber B. (red.), Children Philosophize Worldwide. Theoretical and Practical Concepts, New York: Peter Lang, s. 117–126.
Google Scholar
Kienstra, N., van Dijk-Groeneboer, M., Boelens, O. (2018). Religious-Thinking-Through Using Bibliodrama: An Empirical Study of Student Learning in Classroom Teaching, Religious Education, 113 (2), s. 203–215.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1080/00344087.2017.1403788
Kienstra, N. (2016a). Doing Philosophy is Learning a Language (The Pearl Model), Europa Forum Philosophie, 2016, s. 115–125.
Google Scholar
Kienstra, N. et al. (2016b). Doing philosophy effectively: Student learning in classroom teaching, Ncbi.nlm.nih.gov. Online: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4574705/, [dostęp: 10.02.2016].
Google Scholar
Kienstra, N. (2016c). Effectief filosoferen in de klas: Docenten zelf lesontwerpen laten maken in het schoolvak filosofie (Proefschrift Radboud Universiteit), Enschede: Ipskamp.
Google Scholar
Kienstra, N., Van der Heijden, P. G. M. (2015). Using correspondence analysis in multiple case studies, Bulletin de Methodologie Sociologique (Bulletin of Sociological Methodology), 128, s. 5–22.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1177/0759106315596920
Kienstra, N., Karskens, M., Imants, J. (2014). Three approaches to doing philosophy: A proposal for grouping philosophical exercises in classroom teaching, Metaphilosophy, 45 (2), s. 288–319.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1111/meta.12085
Kirschner, P. A., Sweller, J., Clark, R. E. (2006). Why minimal guidance during instruction does not work: An analysis of the failure of constructivist, discovery, problem-based, experiential, and inquiry-based teaching, Educational Psychologist, 41 (2), s. 75–86.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1207/s15326985ep4102_1
Korthagen, F. A. J. (1985). Reflective teaching and preservice teacher education in the Netherlands, Journal of Teacher Education, 9 (3), s. 317–326.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/0742-051X(93)90046-J
Marsman, P. (2010). Vakdossier Filosofie, Enschede: SLO.
Google Scholar
Meester, F., Meester, M., Kienstra, N., (2014). Durf te denken! Werkboek havo 4: Wetenschapsfilosofie, Amsterdam: Uitgeverij Boom.
Google Scholar
Oosthoek, D. H. (2007). Balans van 35 jaar filosofie in het voortgezet onderwijs in Nederland, Tijdschrift voor Filosofie, 69, s. 783–809.
Google Scholar
Thijs, A., van den Akker, J. (2009). Leerplan in ontwikkeling, Enschede: SLO.
Google Scholar
Van den Akker, J. (2003). Curriculum Perspectives. An Introduction. W: Van den Akker, J., Kuiper, W., Hameyer, U. (red.), Curriculum Landscapes and Trends. Dordrecht: Springer, s. 1–11.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1007/978-94-017-1205-7
Van der Kooij, J. C., De Ruyter, D. J., Miedema, S. (2013). “Worldview”: the Meaning of the Concept and the Impact on Religious Education, The Official Journal of the Religious Education Association, 108, s. 210–228.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1080/00344087.2013.767685
Van der Leeuw, K., Mostert, P. (1991). Filosofie-opvatting en onderwijsstijl, VIC Tijdschrift voor Filosofieonderwijs, 20 (1), s. 15–24.
Google Scholar
Van de Pol, J., Volman, M., Beishuizen, J. (2010). Scaffolding in teacher–student interaction: A decade of research, Educational Psychology Review, 22, s. 271–296.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1007/s10648-010-9127-6
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.