O trudnościach w recepcji Schellinga – uwagi na marginesie prac Ryszarda Panasiuka

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-6107.42.04

Słowa kluczowe:

Schelling, idealizm niemiecki, ideologia marksistowska

Abstrakt

Niniejszy artykuł podejmuje dwie zasadnicze kwestie. Pierwsza to zagadnienie recepcji filozofii Schellinga w Polsce po drugiej wojnie światowej. Druga to pytanie, w jaki sposób należy rozumieć abstrakcje filozoficzne Schellinga. Za podstawę interpretacji przyjęto kontekstualne rozumienie filozofii, na jakim opierał się w swoich badaniach Ryszard Panasiuk. Z tych dwóch założeń podstawowych wynika struktura artykułu: część pierwsza dotyczy sposobu, w jaki ideologia marksistowsko-leninowska, wychodząc z klasowo-dialektycznego i „partyjnego” rozumienia filozofii, uznała idealizm filozoficzny za wroga. Punktem odniesienia będzie koncepcja Georga Lukácsa „Die Zerstörung der Vernunft” oraz wykładnia filozofii Schellinga jako irracjonalizmu. Część druga skupia się na tym, dlaczego zaprzestano badań nad Schellingiem oraz idealizmem po drugiej wojnie światowej, oraz w jakich warunkach i kiedy pojawiły się pierwsze opracowania monograficzne. Część trzecia jest historyczno-krytyczną i kontekstualną interpretacją filozofii przyrody Schellinga. Filozofię Schellinga można rozumieć jako nową antropologię, integralnie łączącą człowieka i przyrodę. W tym sensie jest ona antytezą racjonalistycznego redukcjonizmu.

Bibliografia

Aleksandrow, G.F. et al. (1972). Historia filozofii, t. 3, Filozofowie pierwszej połowy XIX wieku. Warszawa: Książka i Wiedza.
Google Scholar

Baczko, B. (1964). Rousseau. Samotność i wspólnota. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar

Baczko, B. (red.) (1965). Filozofia i socjologia XX wieku. Warszawa: Wiedza Powszechna.
Google Scholar

Dynnik, M.A. (red.) (1963). Historia filozofii. Lata czterdzieste – dziewięćdziesiąte XIX w., cz. 1. Tłum. R. Światło, R. Hekker, W. Wudel. Warszawa: Książka i Wiedza.
Google Scholar

Gabryl, F. (1913). Polska filozofia religijna w XIX wieku, t. 1. Warszawa: Biblioteka Dzieł Chrześcijańskich.
Google Scholar

Garewicz J. (1965). Rozdroża pesymizmu: Jednostka i społeczeństwo w koncepcji Artura Schopenhauera. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Google Scholar

Geffarth, R.D. (2007). Religion und arkane Hierarchie. Der Orden der Gold- und Rosenkreuzer als geheime Kirche im 18. Jahrhundert. Lejda: Brill.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1163/ej.9789004156678.i-360

Gogacz, M. (1969). Obrona intelektu. Warszawa: Akademia Teologii Katolickiej.
Google Scholar

Granat, W. (1985). Personalizm chrześcijański. Teologia osoby ludzkiej. Poznań: Księgarnia św. Wojciecha.
Google Scholar

Grudzień, J. i Jankowski, H. (red.). (1978). Filozofia marksistowska. Podręcznik akademicki do przedmiotu Podstawy marksistowsko-leninowskiej filozofii i socjologii, wyd. 5. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar

Hansen, F.-P. (1989). Das älteste Systemprogramm des deutschen Idealismus: Rezeptionsgeschichte und Interpretation. Berlin, New York: Walter de Gruyter.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1515/9783110848311

Hegel, G.W.F. (1985). Najstarszy program systemu niemieckiego idealizmu. Pismo Literacko-Artystyczne, 3, s. 121.
Google Scholar

Jaworski, W. (1988). Polska, wczesna recepcja filozofii Schellinga. Pismo Literacko-Artystyczne, 4, s. 124–132.
Google Scholar

Kierul, J. (1996). Izaak Newton: Bóg, światło i świat. Wrocław: Oficyna Wydawnicza Quadrivium.
Google Scholar

Kołakowski, L. (1958). Jednostka i nieskończoność. Wolność i antynomie wolności w filozofii Spinozy. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar

Kołakowski, L. (1965a). Jezus Chrystus – prorok i reformator. Argumenty, 51–52, s. 1, 6–7.
Google Scholar

Kołakowski, L. (1965b). Świadomość religijna i więź kościelna. Studia nad chrześcijaństwem bezwyznaniowym XVII wieku. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar

Kozyr-Kowalski, S. i Ładosz, J. (1972). Dialektyka a społeczeństwo. Wstęp do materializmu historycznego. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar

Kuderowicz, Z. (1963). Fichte. Warszawa: Wiedza Powszechna.
Google Scholar

Lukács, G. (1954). Die Zerstörung der Vernunft. Berlin: Aufbau-Verlag.
Google Scholar

Lukács, G. (1980). Młody Hegel. O powiązaniach dialektyki z ekonomią. Tłum. M.J. Siemek. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar

Lukács, G. (2022). Die Zerstörung der Vernunft. W: Werke. T. 9. Bielefeld: Aisthesis Verlag.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.5771/9783849816858-9

Neugebauer-Walk, M. (red.) (2009). Aufklarung und Esoterik: Rezeption – Integration – Konfrontation. Tybinga: Max Niemeyer Verlag.
Google Scholar

Markiewicz, B. (1983). Najstarszy program systemu niemieckiego idealizmu. Studia Filozoficzne, 4, s. 51–68.
Google Scholar

Marx, K. i Engels, F. (1967). Werke. T. 41. Ergänzungsband: Schriften, Manuskripte, Briefe bis 1844. Berlin: Dietz Verlag.
Google Scholar

Mosse, G.L. (1964). The Crisis of German Ideology. Intellectual Origins of the Third Reich. New York: Grosset & Dunlap.
Google Scholar

Mosse, G.L. (1972). Kryzys ideologii niemieckiej. Rodowód intelektualny Trzeciej Rzeszy. Tłum. T. Evert. Warszawa: Czytelnik.
Google Scholar

Panasiuk, R. (1987). Schelling. Warszawa: Wydawnictwo Wiedza Powszechna.
Google Scholar

Panasiuk, R. (1991). Przyroda i sztuka jako wytwory podmiotu transcendentalnego we wczesnej filozofii Schellinga. W: M.M. Czarnawska (red.). Schelling a pojęcie subiektywności. Białystok: Zakład Teorii Poznania. Filia Uniwersytetu Warszawskiego (Idea: Studia nad strukturą i rozwojem pojęć filozoficznych, 4), s. 127–137.
Google Scholar

Panasiuk, R. (2001). Filozofia historia i współczesność. Studia – odczyty – eseje. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar

Panasiuk, R. (2002). Przyroda. Człowiek. Polityka: Z dziejów filozofii niemieckiej XVIII i XIX wieku. Warszawa: Oficyna Naukowa.
Google Scholar

Panasiuk, R. (2008). Filozofowanie jako dialog z dziedzictwem duchowym przeszłości: rozprawy – szkice – odczyty. Toruń: Wydawnictwo Rolewski.
Google Scholar

Płonka-Syroka B. (1999). Medycyna niemiecka nurtu niematerialistycznego 1797–1848 i polska recepcja jej teorii i doktryn w dziewiętnastym stuleciu. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Historii Nauki PAN.
Google Scholar

Rozental, M. i Judin P. (1955). Krótki słownik filozoficzny. Warszawa: Książka i Wiedza.
Google Scholar

Schelling, F.W.J. (1960). Mitologia i objawienie. W: Filozofowie o religii. T. 1. Tłum. A. Nowicki. Warszawa, Kraków: Stowarzyszenie Ateistów i Wolnomyślicieli Odział Wojewódzki, s. 239–260.
Google Scholar

Schelling, F.W.J. (1979). System idealizmu transcendentalnego; O historii nowszej filozofii (z wykładów monachijskich). Tłum., wstęp K. Krzemieniowa. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar

Schelling, F.W.J. (1981). W: Z historii rozwoju klasycznej burżuazyjnej filozofii niemieckiej: Kant, Fichte, Schelling, Hegel, Feuerbach. Tłum. K. Krzemień-Ojak. Warszawa: Książka i Wiedza.
Google Scholar

Schelling, F.W.J. (1983). Filozofia sztuki; O stosunku sztuk plastycznych do przyrody; Bruno, czyli O boskiej i naturalnej zasadzie rzeczy rozmowa, przeł., wstęp K. Krzemieniowa. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar

Schelling, F.W.J. (1990). Filozoficzne badania nad istotą ludzkiej wolności i sprawami z tymi związanymi, przekł. B. Baran. Kraków: Inter Esse.
Google Scholar

Schelling, F.W.J. (1994). Ergänzungsband zu Werke Band 5 bis 9. Wissenschaftshistorischer Bericht zu Schellings naturphilosophischen Schriften 1797–1800. Stuttgart: Frommann-Holzboog.
Google Scholar

Schmied-Kowarzik, W. (2015). Existenz denken: Schellings Philosophie von ihren Anfängen bis zum Spätwerk. Freiburg, München: Verlag Karl Alber.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.5771/9783495807835

Tatarkiewicz, W. (1988). Historia filozofii. T. II, Filozofia nowożytna do roku 1830, wyd. 11. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar

Zimmermann, R.Ch. (1969). Das Weltbild des jungen Goethe. Monachium: Wilhelm Fink Verlag.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2023-12-01

Jak cytować

Miodoński, L. (2023). O trudnościach w recepcji Schellinga – uwagi na marginesie prac Ryszarda Panasiuka. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Philosophica. Ethica-Aesthetica-Practica, (42), 47–62. https://doi.org/10.18778/0208-6107.42.04