O trudnościach w recepcji Schellinga – uwagi na marginesie prac Ryszarda Panasiuka
DOI:
https://doi.org/10.18778/0208-6107.42.04Słowa kluczowe:
Schelling, idealizm niemiecki, ideologia marksistowskaAbstrakt
Niniejszy artykuł podejmuje dwie zasadnicze kwestie. Pierwsza to zagadnienie recepcji filozofii Schellinga w Polsce po drugiej wojnie światowej. Druga to pytanie, w jaki sposób należy rozumieć abstrakcje filozoficzne Schellinga. Za podstawę interpretacji przyjęto kontekstualne rozumienie filozofii, na jakim opierał się w swoich badaniach Ryszard Panasiuk. Z tych dwóch założeń podstawowych wynika struktura artykułu: część pierwsza dotyczy sposobu, w jaki ideologia marksistowsko-leninowska, wychodząc z klasowo-dialektycznego i „partyjnego” rozumienia filozofii, uznała idealizm filozoficzny za wroga. Punktem odniesienia będzie koncepcja Georga Lukácsa „Die Zerstörung der Vernunft” oraz wykładnia filozofii Schellinga jako irracjonalizmu. Część druga skupia się na tym, dlaczego zaprzestano badań nad Schellingiem oraz idealizmem po drugiej wojnie światowej, oraz w jakich warunkach i kiedy pojawiły się pierwsze opracowania monograficzne. Część trzecia jest historyczno-krytyczną i kontekstualną interpretacją filozofii przyrody Schellinga. Filozofię Schellinga można rozumieć jako nową antropologię, integralnie łączącą człowieka i przyrodę. W tym sensie jest ona antytezą racjonalistycznego redukcjonizmu.
Bibliografia
Aleksandrow, G.F. et al. (1972). Historia filozofii, t. 3, Filozofowie pierwszej połowy XIX wieku. Warszawa: Książka i Wiedza.
Google Scholar
Baczko, B. (1964). Rousseau. Samotność i wspólnota. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar
Baczko, B. (red.) (1965). Filozofia i socjologia XX wieku. Warszawa: Wiedza Powszechna.
Google Scholar
Dynnik, M.A. (red.) (1963). Historia filozofii. Lata czterdzieste – dziewięćdziesiąte XIX w., cz. 1. Tłum. R. Światło, R. Hekker, W. Wudel. Warszawa: Książka i Wiedza.
Google Scholar
Gabryl, F. (1913). Polska filozofia religijna w XIX wieku, t. 1. Warszawa: Biblioteka Dzieł Chrześcijańskich.
Google Scholar
Garewicz J. (1965). Rozdroża pesymizmu: Jednostka i społeczeństwo w koncepcji Artura Schopenhauera. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Google Scholar
Geffarth, R.D. (2007). Religion und arkane Hierarchie. Der Orden der Gold- und Rosenkreuzer als geheime Kirche im 18. Jahrhundert. Lejda: Brill.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1163/ej.9789004156678.i-360
Gogacz, M. (1969). Obrona intelektu. Warszawa: Akademia Teologii Katolickiej.
Google Scholar
Granat, W. (1985). Personalizm chrześcijański. Teologia osoby ludzkiej. Poznań: Księgarnia św. Wojciecha.
Google Scholar
Grudzień, J. i Jankowski, H. (red.). (1978). Filozofia marksistowska. Podręcznik akademicki do przedmiotu Podstawy marksistowsko-leninowskiej filozofii i socjologii, wyd. 5. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar
Hansen, F.-P. (1989). Das älteste Systemprogramm des deutschen Idealismus: Rezeptionsgeschichte und Interpretation. Berlin, New York: Walter de Gruyter.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1515/9783110848311
Hegel, G.W.F. (1985). Najstarszy program systemu niemieckiego idealizmu. Pismo Literacko-Artystyczne, 3, s. 121.
Google Scholar
Jaworski, W. (1988). Polska, wczesna recepcja filozofii Schellinga. Pismo Literacko-Artystyczne, 4, s. 124–132.
Google Scholar
Kierul, J. (1996). Izaak Newton: Bóg, światło i świat. Wrocław: Oficyna Wydawnicza Quadrivium.
Google Scholar
Kołakowski, L. (1958). Jednostka i nieskończoność. Wolność i antynomie wolności w filozofii Spinozy. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar
Kołakowski, L. (1965a). Jezus Chrystus – prorok i reformator. Argumenty, 51–52, s. 1, 6–7.
Google Scholar
Kołakowski, L. (1965b). Świadomość religijna i więź kościelna. Studia nad chrześcijaństwem bezwyznaniowym XVII wieku. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar
Kozyr-Kowalski, S. i Ładosz, J. (1972). Dialektyka a społeczeństwo. Wstęp do materializmu historycznego. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar
Kuderowicz, Z. (1963). Fichte. Warszawa: Wiedza Powszechna.
Google Scholar
Lukács, G. (1954). Die Zerstörung der Vernunft. Berlin: Aufbau-Verlag.
Google Scholar
Lukács, G. (1980). Młody Hegel. O powiązaniach dialektyki z ekonomią. Tłum. M.J. Siemek. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar
Lukács, G. (2022). Die Zerstörung der Vernunft. W: Werke. T. 9. Bielefeld: Aisthesis Verlag.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.5771/9783849816858-9
Neugebauer-Walk, M. (red.) (2009). Aufklarung und Esoterik: Rezeption – Integration – Konfrontation. Tybinga: Max Niemeyer Verlag.
Google Scholar
Markiewicz, B. (1983). Najstarszy program systemu niemieckiego idealizmu. Studia Filozoficzne, 4, s. 51–68.
Google Scholar
Marx, K. i Engels, F. (1967). Werke. T. 41. Ergänzungsband: Schriften, Manuskripte, Briefe bis 1844. Berlin: Dietz Verlag.
Google Scholar
Mosse, G.L. (1964). The Crisis of German Ideology. Intellectual Origins of the Third Reich. New York: Grosset & Dunlap.
Google Scholar
Mosse, G.L. (1972). Kryzys ideologii niemieckiej. Rodowód intelektualny Trzeciej Rzeszy. Tłum. T. Evert. Warszawa: Czytelnik.
Google Scholar
Panasiuk, R. (1987). Schelling. Warszawa: Wydawnictwo Wiedza Powszechna.
Google Scholar
Panasiuk, R. (1991). Przyroda i sztuka jako wytwory podmiotu transcendentalnego we wczesnej filozofii Schellinga. W: M.M. Czarnawska (red.). Schelling a pojęcie subiektywności. Białystok: Zakład Teorii Poznania. Filia Uniwersytetu Warszawskiego (Idea: Studia nad strukturą i rozwojem pojęć filozoficznych, 4), s. 127–137.
Google Scholar
Panasiuk, R. (2001). Filozofia historia i współczesność. Studia – odczyty – eseje. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar
Panasiuk, R. (2002). Przyroda. Człowiek. Polityka: Z dziejów filozofii niemieckiej XVIII i XIX wieku. Warszawa: Oficyna Naukowa.
Google Scholar
Panasiuk, R. (2008). Filozofowanie jako dialog z dziedzictwem duchowym przeszłości: rozprawy – szkice – odczyty. Toruń: Wydawnictwo Rolewski.
Google Scholar
Płonka-Syroka B. (1999). Medycyna niemiecka nurtu niematerialistycznego 1797–1848 i polska recepcja jej teorii i doktryn w dziewiętnastym stuleciu. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Historii Nauki PAN.
Google Scholar
Rozental, M. i Judin P. (1955). Krótki słownik filozoficzny. Warszawa: Książka i Wiedza.
Google Scholar
Schelling, F.W.J. (1960). Mitologia i objawienie. W: Filozofowie o religii. T. 1. Tłum. A. Nowicki. Warszawa, Kraków: Stowarzyszenie Ateistów i Wolnomyślicieli Odział Wojewódzki, s. 239–260.
Google Scholar
Schelling, F.W.J. (1979). System idealizmu transcendentalnego; O historii nowszej filozofii (z wykładów monachijskich). Tłum., wstęp K. Krzemieniowa. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar
Schelling, F.W.J. (1981). W: Z historii rozwoju klasycznej burżuazyjnej filozofii niemieckiej: Kant, Fichte, Schelling, Hegel, Feuerbach. Tłum. K. Krzemień-Ojak. Warszawa: Książka i Wiedza.
Google Scholar
Schelling, F.W.J. (1983). Filozofia sztuki; O stosunku sztuk plastycznych do przyrody; Bruno, czyli O boskiej i naturalnej zasadzie rzeczy rozmowa, przeł., wstęp K. Krzemieniowa. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar
Schelling, F.W.J. (1990). Filozoficzne badania nad istotą ludzkiej wolności i sprawami z tymi związanymi, przekł. B. Baran. Kraków: Inter Esse.
Google Scholar
Schelling, F.W.J. (1994). Ergänzungsband zu Werke Band 5 bis 9. Wissenschaftshistorischer Bericht zu Schellings naturphilosophischen Schriften 1797–1800. Stuttgart: Frommann-Holzboog.
Google Scholar
Schmied-Kowarzik, W. (2015). Existenz denken: Schellings Philosophie von ihren Anfängen bis zum Spätwerk. Freiburg, München: Verlag Karl Alber.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.5771/9783495807835
Tatarkiewicz, W. (1988). Historia filozofii. T. II, Filozofia nowożytna do roku 1830, wyd. 11. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar
Zimmermann, R.Ch. (1969). Das Weltbild des jungen Goethe. Monachium: Wilhelm Fink Verlag.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.