Hermes-Merkury – antyczna alegoria Łodzi i nieodkryty patron zrównoważonego rozwoju

Autor

  • Przemysław Owczarek Independent Researcher

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-6107.42.05

Słowa kluczowe:

Hermes, detal architektoniczny, kaduceusz, antyczna ikona nowoczesności, kapitalizm, zrównoważony rozwój

Abstrakt

Od połowy XIX w. w miastach przemysłowych Zachodu pojawiają się liczne detale architektoniczne eksponujące postać i atrybuty Hermesa-Merkurego, greckiego boga: handlu, kupców i złodziei, opiekuna podróżnych, posłańca bogów i psychopomposa, władcy pisma i komunikacji, pieniądza i wszelkich miar. W synkretyzmie aleksandryjskim Hermes objawia się jako prorok Trismegistos, strażnik wiedzy tajemnej (czarodziej i lekarz z różdżką kaduceuszem), patronuje alchemicznym przemianom i wraz z innymi tajemnicami sztuki królewskiej oraz ezoteryczną wiedzą współtworzy tradycje masońskie. Hermes-Merkury stał się patronem przemysłu, starożytną ikoną nowoczesności i kapitalizmu, bohaterem grafik zdobiących dyplomy wystaw światowych, świadectwa buchalteryjne, etykiety towarów. Alchemiczny Hermes (zwany Merkuriuszem) to odpowiednik płynnej rtęci, intrygująca personifikacja nowoczesności postrzeganej jako płynna i ulotna, niosąca ze sobą upadek wielkich narracji opartych o transcendencję, co ilustruje wyparcie z uniwersum zachodniej kultury symbolu przez alegorię. Ta formacja kulturowa projektuje dzisiaj także wizję ponowoczesności jako maszynerii przemieniającej zasoby planety w towar. Tymczasem sięgnięcie do znaczeń wydobytych z głębokiej refleksji nad hermesową alegorią i wyjście ku posthumanistycznej wizji miasta i świata, pozwala dostrzec w dziedzictwie znaczeniowym Hermesa uwolniony od metafizyki potencjał zrównoważonego rozwoju, którego najprostszym znakiem jest metonimia postaci boskiego posłańca i jego atrybut (w kluczu symbolicznym i alegorycznym) – kaduceusz.

Bibliografia

Benjamin, W. (2005). Pasaże. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Google Scholar

Berman, M. (2006). „Wszystko, co stałe, rozpływa się w powietrzu”. Rzecz o doświadczeniu nowoczesności, Kraków: Universitas.
Google Scholar

Białostocki, J. (1967). Ikonografia romantyczna. Przegląd problemów badawczych. W: Romantyzm. Studia nad sztuką drugiej połowy weku XVIII i wieku XIX, Materiały sesji Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar

Biedermann, H. (2005). Leksykon symboli. Warszawa: Muza SA.
Google Scholar

Bugaj, R. (1998). Hermetyzm. T. I i II. Warszawa: Wydawnictwo Orion.
Google Scholar

Cegielski, T. (1992). Sekrety masonów. Warszawa: Agencja Omnipres.
Google Scholar

Cirlot, J.E. (2001). Słownik symboli. tłum. I. Kania. Kraków: Wydawnictwo Znak.
Google Scholar

Cortesi, P. (2005). W poszukiwaniu kamienia filozoficznego. Historia i sekrety alchemii. Kraków: Wydawnictwo Platan.
Google Scholar

Detienne, M. i Vernant, J-P. (1978). Cunning Intelligence in Greek Culture and Society. Sussex and New Jersey.
Google Scholar

Eliade, M. (2007). Kowale i alchemicy. Warszawa: Wydawnictwo Alatheia.
Google Scholar

Gała-Walczowska, M. (2017). Wątki znaczeniowe i symbolika architektury XIX wieku, Kwartalnik Architektury i Urbanistyki, 62 (4), s. 56.
Google Scholar

Goethe, J.W. (1999). Faust. Tragedia. tłum i posłowie A. Pomorski. Warszawa: Świat Książki.
Google Scholar

Hass, L. (1980). Sekta farmazonii warszawskiej. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Google Scholar

Hymny homeryckie. (2007). tłum. W. Appel. Toruń: Algo.
Google Scholar

Kerényi, K. (1993). Hermes przewodnik dusz. Warszawa: Wydawnictwo Sen.
Google Scholar

Kerényi, K. (2002). Mitologia Greków. Warszawa: Wydawnictwo KR.
Google Scholar

Kotula, A. i Krakowski, P. (1980). Rzeźba XIX wieku, Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Google Scholar

Krakowski, P. (1973). Wątki znaczeniowe w architekturze wieku XIX. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego Prace z Historii Sztuki, 11, s. 63–81.
Google Scholar

Kubiak, Z. (1997). Mitologia Greków i Rzymian. Warszawa: Świat Książki.
Google Scholar

Lipszyc, A. (2006). Piekielne Pasaże. Literatura na Świecie, 5–6, s. 429–444.
Google Scholar

Nawrot, L. (1999). Źródła hermetyzmu i alchemii, Nowa Krytyka, 10, s. 179–199.
Google Scholar

Rewers, E. (2005). Post – Polis. Wstęp do filozofii ponowoczesnego miasta. Kraków: Universitas.
Google Scholar

Ryszkiewicz, M. (1994). Matka Ziemia w przyjaznym kosmosie. Gaja zasada antropiczna w dziejach myśli przyrodniczej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Stefański, K. (2005). Architektura XIX wieku na ziemiach polskich. Warszawa: Wydawnictwo DIG.
Google Scholar

Smolarkiewicz, E. (2012). Rewitalizacja jako forma przywoływania przeszłości. W: Deklinacja odnowy miast. Z dyskusji nad rewitalizacją w Polsce. Poznań: Wydawnictwo UAM, s. 69–78.
Google Scholar

Sznajderman, M. (2014). Błazen: maski i metafory. Warszawa: Wydawnictwo Iskry.
Google Scholar

Szram, A. (1974) Zabytki i współczesność w mieście. Głos Robotniczy, 47, s. 340.
Google Scholar

Szram, A. (1998). Inicjatywy budowlane I.K. Poznańskiego jako wyraz mecenatu artystycznego łódzkiego przemysłowca, Łódź: Regionalny Ośrodek Studiów i Ochrony Środowiska Kulturowego w Łodzi.
Google Scholar

Sztumski, W. (2006). Idea zrównoważonego rozwoju a możliwość jej urzeczywistnienia, Problemy Ekorozwoju, 1 (2), s. 73–76.
Google Scholar

Trias, E. (1999). Myślenie o religii. W: Religia. Jasques Derrida, Gianni Vattimo i inni. Tłum. M. Kowalska et al. Warszawa, Wydawnictwo Alatheia.
Google Scholar

Trzcińska, I. (2001). Logos, mit i ratio. Wybrane koncepcje racjonalności od XV do XVII wieku. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar

Vernant, J.-P. (1974). Mythes et pensée chez les Grecs. Paris: Maspero.
Google Scholar

Wójtowicz, N. (2006). Masoneria. Mały słownik. Warszawa: Verbinum.
Google Scholar

Zaidman, L.B. (2008). Grecy i ich bogowie. Warszawa: Mówią Wieki Wymiary.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2023-12-01

Jak cytować

Owczarek, P. (2023). Hermes-Merkury – antyczna alegoria Łodzi i nieodkryty patron zrównoważonego rozwoju . Acta Universitatis Lodziensis. Folia Philosophica. Ethica-Aesthetica-Practica, (42), 115–134. https://doi.org/10.18778/0208-6107.42.05