Language creativity of Polish, German and American politicians on Twitter during the 2018 election campaigns – selected issues

Authors

  • Beata Kacperska University of Lodz, Department of Modern Polish Language
  • Mateusz Markowski University of Lodz, Department of Journalism and Modern Social Communication
  • Maria Migodzińska University of Lodz, Department of German Linguistics

DOI:

https://doi.org/10.18778/0860-7435.29.08

Keywords:

linguistic creativity, language of politics, social media, Internet communication

Abstract

This article focuses studying of examples of linguistic creativity in political discourse on Twitter, as well as showing the purpose of using linguistic tricks. Subject of analysis covers Twitter posts of two German, two American and two Polish politicians during election. Purpose of this collation is to show differences between creative role of tweets of people that are actively participating in political life in Poland, Germany and USA.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Allcott, Hunt & Gentzkow, Matthew (2017). Social Media and Fake News in the 2016 Election. Journal of Economic Perspectives, 31(2), 211–236.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1257/jep.31.2.211

Burska, Katarzyna & Cieśla, Bartłomiej (red.) (2014a). Kreatywność językowa w komunikowaniu (się). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar

Burska, Katarzyna & Cieśla, Bartłomiej (red.) (2014b). Kreatywność językowa w przestrzeni medialnej. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar

Cameron, Julia (2013). Droga artysty. Jak wyzwolić w sobie twórcę. Warszawa: Wydawnictwo Szafa.
Google Scholar

Cieśla, Bartłomiej & Pietrzak, Magdalena (red.) (2017). Kreatywność językowa w literaturze i mediach. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar

Dubisz, Stanisław (red.) (2018). Wielki słownik języka polskiego PWN, t. II. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Gaweł, Marta (2014). Kreatywność językowa w tutorialach internetowych. W: K. Burska, B. Cieśla (red.), Kreatywność językowa w komunikowaniu (się) (s. 43–55). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar

Grzegorczykowa, Renata (1995). Jak rozumieć kreatywny charakter języka?. W: A. M. Lewicki, R. Tokarski (red.), Kreowanie świata w tekstach, (s. 13–24). Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Google Scholar

Grzenia, Jan (2012). Komunikacja językowa w Internecie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Isaacson, Walter (2019). Leonardo da Vinci. Kraków: Wydawnictwo Insignis.
Google Scholar

Kudra, Barbara (2001). Kreatywność leksykalna w dyskursie politycznym polskiej prasy lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar

Mistewicz, Eryk (2015). Twitter – sukces komunikacji w 140 znakach. Tajemnice narracji dla firm, instytucji i liderów opinii. Gliwice: Wydawnictwo Helion.
Google Scholar

Nowak, Paweł & Tokarski, Ryszard (2007). Medialna wizja świata a kreatywność językowa. W: P. Nowak, R. Tokarski (red.), Kreowanie światów w języku mediów (s. 9–35). Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Google Scholar

Pisarkowa, Krystyna (1978). Pojęcie kreatywności językowej w nowej lingwistyce. Biuletyn PTJ, 36, 13–33.
Google Scholar

Piwowarska, Anna (2015). Autentyczność przyciąga. Jak budować swoją markę na prawdziwym i porywającym przekazie? Gliwice: Wydawnictwo Helion.
Google Scholar

Rycharski, Tomasz (2014). Jak mówić i pisać o nowych mediach? Kłopoty tłumaczy, ludzi korekty i redakcji. Pobrane 4 stycznia 2019, z: https://wszystkoconajwazniejsze.pl/tomasz-rycharski-jak-mowic-i-pisac-o-nowych-mediach-jak-nazywac-nowe-media-klopoty-tlumaczy-ludzi-korekty-i-redakcji/
Google Scholar

Published

2019-12-16

How to Cite

Kacperska, B., Markowski, M., & Migodzińska, M. (2019). Language creativity of Polish, German and American politicians on Twitter during the 2018 election campaigns – selected issues. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Librorum, 2(29), 119–138. https://doi.org/10.18778/0860-7435.29.08

Issue

Section

Articles