The COVID-19 pandemic – a turning point in library activities on the example of the Library of Lodz University of Technology

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18778/0860-7435.33.03

Keywords:

academic libraries, The Library of Lodz University of Technology, pandemic, COVID-19

Abstract

There were many turning points in the history of libraries, which resulted in changes in their function. In spite of this, various libraries still exist, develop and function dynamically. This paper discusses the academic libraries’ situation after the COVID-19 pandemic. In March 2020 traditional services were temporarily suspended, which could cause a feeling of anxiety among employees and library users.

Changes in the work organization and providing services were presented on the example of the Library of Lodz University of Technology by transferring the services into virtual reality. Attention was paid to the new e-services and plans which the library has elaborated due to the pandemic situation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

#NieZostawiamCzytelnika. (2020). SBP. Ogólnopolski Portal Bibliotekarski [online]. Pobrane 5 listopada 2021 r., z: http://www.sbp.pl/o_bibliotekach/wydarzenia/_niezostawiamczytelnika
Google Scholar

A European library agenda for the post-COVID-19 age. (2020). EBLIDA [online]. Pobrane 5 listopada 2021 r., z: http://www.eblida.org/Documents/EBLIDA-Preparing-a-European-library-agenda-for-the-post-Covid-19-age.pdf
Google Scholar

Bieńkowska, Barbara & Chamerska, Halina (1987). Zarys dziejów książki. Warszawa: Wydawnictwo Spółdzielcze.
Google Scholar

Gajda, Izabela (2020a). Biblioteka Politechniki Łódzkiej nie zostawia czytelnika w czasie pandemii wirusa COVID-19. Bibliotekarz, 6, 29.
Google Scholar

Gajda, Izabela (2020b). Seminarium na temat otwierania nauki. Życie Uczelni, 155, [online]. Pobrane 5 listopada 2021 r., z: https://www.zycieuczelni.p.lodz.pl/seminarium-na-temat-otwierania-nauki
Google Scholar

Gmiterek, Grzegorz (2014). Książka w erze nowych technologii, integracji i interaktywności mediów. A. Sobczak, M. Cichocka, P. Frąckowiak (red.), Hi-storia 2.0. Lublin: Portal E-naukowiec [online]. Pobrane 5 listopada 2021 r., z: https://bibliotekanauki.pl/books/1396563
Google Scholar

Grycz, Józef, Gryczowa, Alodia (1961). Historia książki i bibliotek w zarysie. Warszawa: Państwowy Ośrodek Kształcenia Korespondencyjnego Bibliotekarzy.
Google Scholar

Hessel, Alfred (1955). A history of libraries. New Brunswick: The Scarecrow Press.
Google Scholar

Hudzik, Krystyna (2018). Biblioteka akademicka i nauka w procesie transformacji cyfrowej: próba diagnozy. Biblioteka, 22(31), 144. [online]. Pobrane 5 listopada 2021 r., z: https://pressto.amu.edu.pl/index.php/b/article/view/17850
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.14746/b.2018.22.8

Klich, Alicja (2021). Jak przygotować bibliotekę do zdalnej pracy w okresie epidemii koronawirusa. Poradnik Bibliotekarza, 4, 20–23.
Google Scholar

Komunikat Rektora Politechniki Łódzkiej. (2020) [online]. Pobrane 5 listopada 2021 r., z: https://koronawirus.p.lodz.pl/zarzadzenia-komunikaty/komunikat-rektora-politechniki-lodzkiej-11-marca-2020-r
Google Scholar

Koronawirus – informacje i zalecenia. (2020) [online]. Pobrane 5 listopada 2021 r., z: https://koronawirus.p.lodz.pl/zarzadzenia-komunikaty
Google Scholar

Lepkowska, Emilia (2021). Kilka refleksji nt. bibliotek naukowych i ich działań online dla użytkowników w czasie pandemii. Bibliotekarz, 2, 4–7.
Google Scholar

MJ (2020). Krótkofalowcy z Politechniki Łódzkiej włączyli się do walki z koronawirusem. TVP3 Łódź [online]. Pobrane 5 listopada 2021 r., z: https://lodz.tvp.pl/47450571/koronawirus-w-lodzkiem-do-walki-z-pandemia-wlaczyli-sie-krotkofalowcy-z-politechniki-lodzkiej
Google Scholar

Nowy koronawirus SARS-CoV-2 – zalecenia. (2020). Serwis Rzeczpospolitej Polskiej [online]. Pobrane 5 listopada 2021 r., z: https://www.gov.pl/web/gis/nowy-koronawirus-sars-cov-2--zalecenia
Google Scholar

Sójkowska, Iwona (2021). Kompetencje informacyjne metodą Problem Based Learning. Biuletyn EBIB, 2(197), [online]. Pobrane 5 listopada 2021 r., z: http://open.ebib.pl/ojs/index.php/ebib/article/view/731
Google Scholar

Sójkowska, Iwona (2020). Poziom satysfakcji korzystania z Biblioteki Politechniki Łódzkiej wśród studentów i doktorantów. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Librorum, 1(30), 57–78, [online]. Pobrane 5 listopada 2021 r., z: https://czasopisma.uni.lodz.pl/librorum/article/view/7848
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/0860-7435.30.04

Sójkowska, Iwona & Skubała, Elżbieta (2021). Nauka i rozwój uczelni. Działalność Biblioteki Politechniki Łódzkiej w 2020 r. Łódź: Biblioteka Politechniki Łódzkiej, 2021. Sprawozdanie dla Rektora PŁ, na prawach rękopisu.
Google Scholar

Z biblioteki do szpitali – wsparcie na „pierwszej linii” w walce z koronawirusem dzięki Politechnice Łódzkiej (2020). Lustro Biblioteki, [online]. Pobrane 5 listo-pada 2021 r., z: http://lustrobiblioteki.pl/2020/04/z-biblioteki-do-szpitali-wsparcie-na-pierwszej-linii-w-walce-z-koronawirusem-dzieki-politechnice-lodzkiej/
Google Scholar

Zwą ją COVID-19. (2020). EBSCO [online]. Pobrane 5 listopada 2021 r., z: https://www.ebsco.com/e/pl-pl/blog/zwa-ja-covid-19
Google Scholar

Published

2021-12-30

How to Cite

Sójkowska, I. (2021). The COVID-19 pandemic – a turning point in library activities on the example of the Library of Lodz University of Technology. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Librorum, 2(33), 29–49. https://doi.org/10.18778/0860-7435.33.03

Issue

Section

Articles