The COVID-19 pandemic – a turning point in library activities on the example of the Library of Lodz University of Technology
DOI:
https://doi.org/10.18778/0860-7435.33.03Keywords:
academic libraries, The Library of Lodz University of Technology, pandemic, COVID-19Abstract
There were many turning points in the history of libraries, which resulted in changes in their function. In spite of this, various libraries still exist, develop and function dynamically. This paper discusses the academic libraries’ situation after the COVID-19 pandemic. In March 2020 traditional services were temporarily suspended, which could cause a feeling of anxiety among employees and library users.
Changes in the work organization and providing services were presented on the example of the Library of Lodz University of Technology by transferring the services into virtual reality. Attention was paid to the new e-services and plans which the library has elaborated due to the pandemic situation.
Downloads
References
#NieZostawiamCzytelnika. (2020). SBP. Ogólnopolski Portal Bibliotekarski [online]. Pobrane 5 listopada 2021 r., z: http://www.sbp.pl/o_bibliotekach/wydarzenia/_niezostawiamczytelnika
Google Scholar
A European library agenda for the post-COVID-19 age. (2020). EBLIDA [online]. Pobrane 5 listopada 2021 r., z: http://www.eblida.org/Documents/EBLIDA-Preparing-a-European-library-agenda-for-the-post-Covid-19-age.pdf
Google Scholar
Bieńkowska, Barbara & Chamerska, Halina (1987). Zarys dziejów książki. Warszawa: Wydawnictwo Spółdzielcze.
Google Scholar
Gajda, Izabela (2020a). Biblioteka Politechniki Łódzkiej nie zostawia czytelnika w czasie pandemii wirusa COVID-19. Bibliotekarz, 6, 29.
Google Scholar
Gajda, Izabela (2020b). Seminarium na temat otwierania nauki. Życie Uczelni, 155, [online]. Pobrane 5 listopada 2021 r., z: https://www.zycieuczelni.p.lodz.pl/seminarium-na-temat-otwierania-nauki
Google Scholar
Gmiterek, Grzegorz (2014). Książka w erze nowych technologii, integracji i interaktywności mediów. A. Sobczak, M. Cichocka, P. Frąckowiak (red.), Hi-storia 2.0. Lublin: Portal E-naukowiec [online]. Pobrane 5 listopada 2021 r., z: https://bibliotekanauki.pl/books/1396563
Google Scholar
Grycz, Józef, Gryczowa, Alodia (1961). Historia książki i bibliotek w zarysie. Warszawa: Państwowy Ośrodek Kształcenia Korespondencyjnego Bibliotekarzy.
Google Scholar
Hessel, Alfred (1955). A history of libraries. New Brunswick: The Scarecrow Press.
Google Scholar
Hudzik, Krystyna (2018). Biblioteka akademicka i nauka w procesie transformacji cyfrowej: próba diagnozy. Biblioteka, 22(31), 144. [online]. Pobrane 5 listopada 2021 r., z: https://pressto.amu.edu.pl/index.php/b/article/view/17850
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.14746/b.2018.22.8
Klich, Alicja (2021). Jak przygotować bibliotekę do zdalnej pracy w okresie epidemii koronawirusa. Poradnik Bibliotekarza, 4, 20–23.
Google Scholar
Komunikat Rektora Politechniki Łódzkiej. (2020) [online]. Pobrane 5 listopada 2021 r., z: https://koronawirus.p.lodz.pl/zarzadzenia-komunikaty/komunikat-rektora-politechniki-lodzkiej-11-marca-2020-r
Google Scholar
Koronawirus – informacje i zalecenia. (2020) [online]. Pobrane 5 listopada 2021 r., z: https://koronawirus.p.lodz.pl/zarzadzenia-komunikaty
Google Scholar
Lepkowska, Emilia (2021). Kilka refleksji nt. bibliotek naukowych i ich działań online dla użytkowników w czasie pandemii. Bibliotekarz, 2, 4–7.
Google Scholar
MJ (2020). Krótkofalowcy z Politechniki Łódzkiej włączyli się do walki z koronawirusem. TVP3 Łódź [online]. Pobrane 5 listopada 2021 r., z: https://lodz.tvp.pl/47450571/koronawirus-w-lodzkiem-do-walki-z-pandemia-wlaczyli-sie-krotkofalowcy-z-politechniki-lodzkiej
Google Scholar
Nowy koronawirus SARS-CoV-2 – zalecenia. (2020). Serwis Rzeczpospolitej Polskiej [online]. Pobrane 5 listopada 2021 r., z: https://www.gov.pl/web/gis/nowy-koronawirus-sars-cov-2--zalecenia
Google Scholar
Sójkowska, Iwona (2021). Kompetencje informacyjne metodą Problem Based Learning. Biuletyn EBIB, 2(197), [online]. Pobrane 5 listopada 2021 r., z: http://open.ebib.pl/ojs/index.php/ebib/article/view/731
Google Scholar
Sójkowska, Iwona (2020). Poziom satysfakcji korzystania z Biblioteki Politechniki Łódzkiej wśród studentów i doktorantów. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Librorum, 1(30), 57–78, [online]. Pobrane 5 listopada 2021 r., z: https://czasopisma.uni.lodz.pl/librorum/article/view/7848
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/0860-7435.30.04
Sójkowska, Iwona & Skubała, Elżbieta (2021). Nauka i rozwój uczelni. Działalność Biblioteki Politechniki Łódzkiej w 2020 r. Łódź: Biblioteka Politechniki Łódzkiej, 2021. Sprawozdanie dla Rektora PŁ, na prawach rękopisu.
Google Scholar
Z biblioteki do szpitali – wsparcie na „pierwszej linii” w walce z koronawirusem dzięki Politechnice Łódzkiej (2020). Lustro Biblioteki, [online]. Pobrane 5 listo-pada 2021 r., z: http://lustrobiblioteki.pl/2020/04/z-biblioteki-do-szpitali-wsparcie-na-pierwszej-linii-w-walce-z-koronawirusem-dzieki-politechnice-lodzkiej/
Google Scholar
Zwą ją COVID-19. (2020). EBSCO [online]. Pobrane 5 listopada 2021 r., z: https://www.ebsco.com/e/pl-pl/blog/zwa-ja-covid-19
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.