Wyniki badań satysfakcji użytkowników jako przesłanki do doskonalenia usług w Bibliotece Politechniki Łódzkiej
DOI:
https://doi.org/10.18778/0860-7435.39.03Słowa kluczowe:
biblioteki akademickie, użytkownicy, badania satysfakcji, doskonalenie usługAbstrakt
Biblioteka akademicka jako jednostka ogólnouczelniana organizująca warsztat pracy naukowej powinna odpowiadać na potrzeby społeczności akademickiej. Niezależnie od rozwiązań systemowych, zapewniających doskonalenie zgodne z przepisami prawa, wiedzę przydatną do kształtowania usług biblioteki pozyskać można od jej użytkowników. Służą temu obserwacje, wywiady czy badania ankietowe.
W artykule przedstawiono wyniki badania satysfakcji użytkowników Biblioteki Politechniki Łódzkiej przeprowadzonego w 2023 r., które zostały skonfrontowane z wynikami z 2020 r. Ponadto za pomocą pytań otwartych użytkownicy mogli opisać problemy, z jakimi borykają się korzystając z biblioteki, oraz swoje oczekiwania. Analiza wyników badania umożliwiła sformułowanie wniosków, a także rekomendacji na przyszłość, które mogą posłużyć do opracowania szczegółowego planu rozwoju Biblioteki Politechniki Łódzkiej.
Pobrania
Bibliografia
Feret, Błażej, Gajda, Izabela & Sójkowska, Iwona (2003). Łódzka fabryka informacji naukowej. Badanie satysfakcji i oczekiwań użytkowników Biblioteki Głównej Politechniki Łódzkiej. W: Czytelnik czy klient? Toruń 4–6 grudnia 2003 roku. [Warszawa]: Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich, K[omisja] W[ydawnictw] E[lektronicznych], Redakcja „Elektronicznej Biblioteki”. Pobrano 17 lipca 2024 r. z: http://www.ebib.pl/publikacje/matkonf/torun/feret.php
Google Scholar
International Open Access Week (2024). SPARC. Pobrano 17 lipca 2024 r. z: https://www.open-accessweek.org/
Google Scholar
Kazan, Anna & Skubała, Elżbieta (2013). Oferta usług biblioteki akademickiej w kontekście oczekiwań „pokolenia Google” na przykładzie Biblioteki Politechniki Łódzkiej. W: II Międzynarodowa Konferencja Naukowa pt. „Biblioteka w przestrzeni edukacyjnej. Bibliotekarz 2.0 – nowoczesność na bazie tradycji”, Kraków, 23–24 maja 2013 r. Referat wygłoszony, niepublikowany.
Google Scholar
Koniec stanu zagrożenia epidemicznego (2023). Urzędy Centralne: Rzecznik Praw Pacjenta. Pobrano 17 lipca 2024 r. z: https://www.gov.pl/web/rpp/koniec-stanu-zagrozenia-epidemicznego
Google Scholar
Materiały i instrukcje (2013). Analiza Funkcjonowania Bibliotek Naukowych. Pobrano 17 lipca 2024 r. z: https://afb.sbp.pl/afbn/materialy/
Google Scholar
Otwarta Nauka (2023). Biblioteka Politechniki Krakowskiej. Pobrano 17 lipca 2024 r. z https://www.biblos.pk.edu.pl/otwarta-nauka
Google Scholar
Otwieranie Nauki Praktyka i Perspektywy (2024). Elsevier; Związek Uczelni Lubelskich. Pobrano 17 lipca 2024 r. z: https://onpp2024.pollub.pl/
Google Scholar
Palus, Grzegorz (2021). Efektywność wykonywania funkcji audytu wewnętrznego w polskich publicznych szkołach wyższych. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Zarządzanie, 22(1), 117–132. DOI: 10.5604/01.3001.0014.8754.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.5604/01.3001.0014.8754
PŁ w liczbach (2023). Politechnika Łódzka. Pobrano 21 grudnia 2023 r. z: https://www.p.lodz.pl/pl/pl-liczbach
Google Scholar
Regulamin udostępniania zbiorów i usług w Bibliotece Politechniki Łódzkiej (2023). Biblioteka Politechniki Łódzkiej. Pobrano 17 lipca 2024 r. z: http://bg.p.lodz.pl/images/OIP/Regulamin_BP%C5%81.pdf
Google Scholar
Sójkowska, Iwona & Lenic, Adam (2022). Realizacja kontroli zarządczej w uczelniach. Przykład Biblioteki Politechniki Łódzkiej. Biuletyn EBIB, 4(205), 1–20. Pobrano 17 lipca 2024 r. z: http://ebibojs.pl/index.php/ebib/article/view/813
Google Scholar
Sójkowska, Iwona (2020). Poziom satysfakcji korzystania z Biblioteki Politechniki Łódzkiej wśród studentów i doktorantów. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Librorum, 30, 57–78. DOI: 10.18778/0860-7435.30.04.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/0860-7435.30.04
Sójkowska, Iwona (2021) Biblioteka w ocenie społeczności PŁ. Życie Uczelni, 156. Pobrano 17 lipca 2024 r. z: https://www.zu.p.lodz.pl/biblioteka-w-ocenie-spolecznosci-pl
Google Scholar
Szafrański, Leszek (2019) Zarządzanie zasobami dokumentów elektronicznych w instytucjonalnych repozytoriach akademickich. Warszawa: SBP.
Google Scholar
Szkolenia (2022). Biblioteka Uniwersytecka im. Jerzego Giedroycia. Pobrano 17 lipca 2024 r. z: https://biblioteka.uwb.edu.pl/nauka/szkolenia
Google Scholar
Szkolenia tematyczne (2024). Biblioteka Uniwersytecka w Warszawie. Pobrano 17 lipca 2024 r. z: https://www.buw.uw.edu.pl/szkolenia/szkolenia-tematyczne/
Google Scholar
Źródła ogólnodostępne (2023). Biblioteka Politechniki Łódzkiej. Pobrano 17 lipca 2024 r. z: http://bg.p.lodz.pl/wykaz-zrodel-ogolnych
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.