Pandemia COVID-19 – punkt zwrotny w działalności bibliotek na przykładzie Biblioteki Głównej Politechniki Łódzkiej

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/0860-7435.33.03

Słowa kluczowe:

biblioteki akademickie, Biblioteka Politechniki Łódzkiej, pandemia, COVID-19

Abstrakt

W historii bibliotek odnaleźć można wiele punktów zwrotnych, które powodowały niepewność w ich funkcjonowaniu. Mimo to biblioteki różnego typu nadal istnieją, rozwijają się i prężnie działają. W niniejszym artykule zwrócono uwagę na sytuację bibliotek akademickich, która jest wynikiem pandemii COVID-19.

W marcu 2020 r. stacjonarne usługi bibliotek zostały czasowo zawieszone, co mogło wywołać niepokój wśród pracowników i użytkowników. Na przykładzie Biblioteki Politechniki Łódzkiej przedstawiono zmianę
organizacji pracy oraz świadczenia usług, przenosząc tradycyjnie wykonywane zadania do wirtualnej rzeczywistości. Zwrócono uwagę na nowe e-usługi oraz plany rozwojowe, jakie biblioteka opracowała w związku z sytuacją kryzysową.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

#NieZostawiamCzytelnika. (2020). SBP. Ogólnopolski Portal Bibliotekarski [online]. Pobrane 5 listopada 2021 r., z: http://www.sbp.pl/o_bibliotekach/wydarzenia/_niezostawiamczytelnika
Google Scholar

A European library agenda for the post-COVID-19 age. (2020). EBLIDA [online]. Pobrane 5 listopada 2021 r., z: http://www.eblida.org/Documents/EBLIDA-Preparing-a-European-library-agenda-for-the-post-Covid-19-age.pdf
Google Scholar

Bieńkowska, Barbara & Chamerska, Halina (1987). Zarys dziejów książki. Warszawa: Wydawnictwo Spółdzielcze.
Google Scholar

Gajda, Izabela (2020a). Biblioteka Politechniki Łódzkiej nie zostawia czytelnika w czasie pandemii wirusa COVID-19. Bibliotekarz, 6, 29.
Google Scholar

Gajda, Izabela (2020b). Seminarium na temat otwierania nauki. Życie Uczelni, 155, [online]. Pobrane 5 listopada 2021 r., z: https://www.zycieuczelni.p.lodz.pl/seminarium-na-temat-otwierania-nauki
Google Scholar

Gmiterek, Grzegorz (2014). Książka w erze nowych technologii, integracji i interaktywności mediów. A. Sobczak, M. Cichocka, P. Frąckowiak (red.), Hi-storia 2.0. Lublin: Portal E-naukowiec [online]. Pobrane 5 listopada 2021 r., z: https://bibliotekanauki.pl/books/1396563
Google Scholar

Grycz, Józef, Gryczowa, Alodia (1961). Historia książki i bibliotek w zarysie. Warszawa: Państwowy Ośrodek Kształcenia Korespondencyjnego Bibliotekarzy.
Google Scholar

Hessel, Alfred (1955). A history of libraries. New Brunswick: The Scarecrow Press.
Google Scholar

Hudzik, Krystyna (2018). Biblioteka akademicka i nauka w procesie transformacji cyfrowej: próba diagnozy. Biblioteka, 22(31), 144. [online]. Pobrane 5 listopada 2021 r., z: https://pressto.amu.edu.pl/index.php/b/article/view/17850
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.14746/b.2018.22.8

Klich, Alicja (2021). Jak przygotować bibliotekę do zdalnej pracy w okresie epidemii koronawirusa. Poradnik Bibliotekarza, 4, 20–23.
Google Scholar

Komunikat Rektora Politechniki Łódzkiej. (2020) [online]. Pobrane 5 listopada 2021 r., z: https://koronawirus.p.lodz.pl/zarzadzenia-komunikaty/komunikat-rektora-politechniki-lodzkiej-11-marca-2020-r
Google Scholar

Koronawirus – informacje i zalecenia. (2020) [online]. Pobrane 5 listopada 2021 r., z: https://koronawirus.p.lodz.pl/zarzadzenia-komunikaty
Google Scholar

Lepkowska, Emilia (2021). Kilka refleksji nt. bibliotek naukowych i ich działań online dla użytkowników w czasie pandemii. Bibliotekarz, 2, 4–7.
Google Scholar

MJ (2020). Krótkofalowcy z Politechniki Łódzkiej włączyli się do walki z koronawirusem. TVP3 Łódź [online]. Pobrane 5 listopada 2021 r., z: https://lodz.tvp.pl/47450571/koronawirus-w-lodzkiem-do-walki-z-pandemia-wlaczyli-sie-krotkofalowcy-z-politechniki-lodzkiej
Google Scholar

Nowy koronawirus SARS-CoV-2 – zalecenia. (2020). Serwis Rzeczpospolitej Polskiej [online]. Pobrane 5 listopada 2021 r., z: https://www.gov.pl/web/gis/nowy-koronawirus-sars-cov-2--zalecenia
Google Scholar

Sójkowska, Iwona (2021). Kompetencje informacyjne metodą Problem Based Learning. Biuletyn EBIB, 2(197), [online]. Pobrane 5 listopada 2021 r., z: http://open.ebib.pl/ojs/index.php/ebib/article/view/731
Google Scholar

Sójkowska, Iwona (2020). Poziom satysfakcji korzystania z Biblioteki Politechniki Łódzkiej wśród studentów i doktorantów. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Librorum, 1(30), 57–78, [online]. Pobrane 5 listopada 2021 r., z: https://czasopisma.uni.lodz.pl/librorum/article/view/7848
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/0860-7435.30.04

Sójkowska, Iwona & Skubała, Elżbieta (2021). Nauka i rozwój uczelni. Działalność Biblioteki Politechniki Łódzkiej w 2020 r. Łódź: Biblioteka Politechniki Łódzkiej, 2021. Sprawozdanie dla Rektora PŁ, na prawach rękopisu.
Google Scholar

Z biblioteki do szpitali – wsparcie na „pierwszej linii” w walce z koronawirusem dzięki Politechnice Łódzkiej (2020). Lustro Biblioteki, [online]. Pobrane 5 listo-pada 2021 r., z: http://lustrobiblioteki.pl/2020/04/z-biblioteki-do-szpitali-wsparcie-na-pierwszej-linii-w-walce-z-koronawirusem-dzieki-politechnice-lodzkiej/
Google Scholar

Zwą ją COVID-19. (2020). EBSCO [online]. Pobrane 5 listopada 2021 r., z: https://www.ebsco.com/e/pl-pl/blog/zwa-ja-covid-19
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2021-12-30

Jak cytować

Sójkowska, I. (2021). Pandemia COVID-19 – punkt zwrotny w działalności bibliotek na przykładzie Biblioteki Głównej Politechniki Łódzkiej. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Librorum, 2(33), 29–49. https://doi.org/10.18778/0860-7435.33.03

Numer

Dział

Articles