Szkolenia z zakresu information literacy w Bibliotece Uniwersytetu Łódzkiego. Omówienie badań ewaluacyjnych
DOI:
https://doi.org/10.18778/0860-7435.20.04Słowa kluczowe:
pedagogika biblioteczna, nauczanie dorosłych, information literacy, Biblioteka Uniwersytetu ŁódzkiegoAbstrakt
W artykule przedstawiono zagadnienia teoretyczne opisujące specyfikę nauczania dorosłych oraz zajęć z zakresu kompetencji informacyjnych. Są to zajęcia mające na celu rozwijanie umiejętności budowania zapytań wyszukiwawczych, sprawnego posługiwania się wyszukiwarkami, znajdującymi się m. in. w katalogach OPAC, bazach danych i serwisach e-wydawnictw czy bibliotekach cyfrowych.
Zaprezentowano proces przygotowania poszczególnych zajęć i ich scenariusze. W końcowej części artykułu zawarte zostały wyniki krótkiego kwestionariusza oceny jakości szkoleń, przeprowadzonego na potrzeby Biblioteki Uniwersytetu Łódzkiego, w którym studenci ocenili zajęcia, a także płynące z nich wnioski.
Pobrania
Bibliografia
A Framework for Qualifications of the European Higher Education Area: Bologna Working Group on Qualifications Frameworks. (2005). Ministry of Science, Technology and Innovation, Copenhagen. Pobrane 23 lipca 2014, z: http://www.ond.vlaanderen.be/hogeronderwijs/bologna/documents/050218_QF_EHEA.pdf
Google Scholar
The Framework of Qualifications for the European Higher Education Area, pobrane 23 lipca 2014 z http://www.ehea.info/article-details.aspx?ArticleId=65
Google Scholar
Investigator Training International. Investigator Training and Development Specialists. (n. d.). Pobrane 23 lipca 2014, z: http://www.internationaltraining.co.uk/training.html
Google Scholar
Kuhlthau, C. C. (2004). Seeking Meaning. A Process Approach to Library and Information Services. Westport: Library Unlimited.
Google Scholar
Lau, J. (2011). Kompetencje informacyjne w procesie uczenia się przez całe życie. Wytyczne. Warszawa, IFLA. Pobrane 23 lipca 2014, z: http://www.ifla.org/files/assets/information-literacy/publications/ifla-guidelines-pl.pdf
Google Scholar
Mikołajuk, L. (2014). Udział biblioteki akademickiej w kształceniu kompetencji informacyjnych studentów Uniwersytetu Łódzkiego. W: M. Odlanicka-Poczobutt, K. Zioło (red.), Biblioteka akademicka. Infrastruktura – uczelnia – otoczenie, Gliwice, 24-25 października 2013 r. (s. 277–290). Gliwice: Wydaw. Politechniki Śląskiej. Pobrane 31 lipca 2014, z: http://hdl.handle.net/11089/4497/
Google Scholar
Rogers, A. & Horrocks, N. (2010). Teaching Adults. Berkshire: Open University Press.
Google Scholar
Torras, M. C. & Saetre, T. P. (2009). Information Literacy Education: A Process Approach: Professionalising the Pedagogical Role of Academic Librarians. Oxford: Chandos Publishing.
Google Scholar
Wiorogórska, Z. (2013). Edukacja informacyjna stałym elementem programu studiów. W: M. Wrocławska, J. Jerzyk–Wojtecka (red.), Biblioteka w komórce? Przyszłość usług bibliotecznych (s. 179-188). Łódź: Wydaw. Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja

Praca jest udostępniana na licencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.

