Szkolenia z zakresu information literacy w Bibliotece Uniwersytetu Łódzkiego. Omówienie badań ewaluacyjnych

Autor

  • Justyna Jerzyk-Wojtecka Biblioteka Uniwersytetu Łódzkiego image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.18778/0860-7435.20.04

Słowa kluczowe:

pedagogika biblioteczna, nauczanie dorosłych, information literacy, Biblioteka Uniwersytetu Łódzkiego

Abstrakt

W artykule przedstawiono zagadnienia teoretyczne opisujące specyfikę nauczania dorosłych oraz zajęć z zakresu kompetencji informacyjnych. Są to zajęcia mające na celu rozwijanie umiejętności budowania zapytań wyszukiwawczych, sprawnego posługiwania się wyszukiwarkami, znajdującymi się m. in. w katalogach OPAC, bazach danych i serwisach e-wydawnictw czy bibliotekach cyfrowych.

Zaprezentowano proces przygotowania poszczególnych zajęć i ich scenariusze. W końcowej części artykułu zawarte zostały wyniki krótkiego kwestionariusza oceny jakości szkoleń, przeprowadzonego na potrzeby Biblioteki Uniwersytetu Łódzkiego, w którym studenci ocenili zajęcia, a także płynące z nich wnioski.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

A Framework for Qualifications of the European Higher Education Area: Bologna Working Group on Qualifications Frameworks. (2005). Ministry of Science, Technology and Innovation, Copenhagen. Pobrane 23 lipca 2014, z: http://www.ond.vlaanderen.be/hogeronderwijs/bologna/documents/050218_QF_EHEA.pdf
Google Scholar

The Framework of Qualifications for the European Higher Education Area, pobrane 23 lipca 2014 z http://www.ehea.info/article-details.aspx?ArticleId=65
Google Scholar

Investigator Training International. Investigator Training and Development Specialists. (n. d.). Pobrane 23 lipca 2014, z: http://www.internationaltraining.co.uk/training.html
Google Scholar

Kuhlthau, C. C. (2004). Seeking Meaning. A Process Approach to Library and Information Services. Westport: Library Unlimited.
Google Scholar

Lau, J. (2011). Kompetencje informacyjne w procesie uczenia się przez całe życie. Wytyczne. Warszawa, IFLA. Pobrane 23 lipca 2014, z: http://www.ifla.org/files/assets/information-literacy/publications/ifla-guidelines-pl.pdf
Google Scholar

Mikołajuk, L. (2014). Udział biblioteki akademickiej w kształceniu kompetencji informacyjnych studentów Uniwersytetu Łódzkiego. W: M. Odlanicka-Poczobutt, K. Zioło (red.), Biblioteka akademicka. Infrastruktura – uczelnia – otoczenie, Gliwice, 24-25 października 2013 r. (s. 277–290). Gliwice: Wydaw. Politechniki Śląskiej. Pobrane 31 lipca 2014, z: http://hdl.handle.net/11089/4497/
Google Scholar

Rogers, A. & Horrocks, N. (2010). Teaching Adults. Berkshire: Open University Press.
Google Scholar

Torras, M. C. & Saetre, T. P. (2009). Information Literacy Education: A Process Approach: Professionalising the Pedagogical Role of Academic Librarians. Oxford: Chandos Publishing.
Google Scholar

Wiorogórska, Z. (2013). Edukacja informacyjna stałym elementem programu studiów. W: M. Wrocławska, J. Jerzyk–Wojtecka (red.), Biblioteka w komórce? Przyszłość usług bibliotecznych (s. 179-188). Łódź: Wydaw. Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2015-01-01

Jak cytować

Jerzyk-Wojtecka, J. (2015). Szkolenia z zakresu information literacy w Bibliotece Uniwersytetu Łódzkiego. Omówienie badań ewaluacyjnych. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Librorum, 1(20), 69–85. https://doi.org/10.18778/0860-7435.20.04

Numer

Dział

Articles