Hearing-impaired student’s difficulty with writing skills – a case study

Authors

  • Karolina Ruta-Korytowska Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Wydział Filologii Polskiej i Klasycznej, Instytut Filologii Polskiej, Zakład Gramatyki Współczesnego Języka Polskiego i Onomastyki, ul. Fredry 10, 61-701 Poznań, ORCID: 0000-0003-1534-532X.

DOI:

https://doi.org/10.18778/0860-6587.25.17

Keywords:

glottodidactics, writing skill, syntax

Abstract

The aim of the article is to describe selected difficulties with writing in Polish experienced by a hearing-impaired student. The research material comes from a B.A thesis and selected other texts written by a student of Adam Mickiewicz University in Poznań, who attended optional classes in practical knowledge of the Polish language.

References

Dąbrowska A., 2012, Składniowa konstrukcja dysmorficzna jako błąd kompleksowy, „Poradnik Językowy”, nr 6, s. 82–93.
Google Scholar

Dąbrowska A., Pasieka M., 2008, Błędy językowe w tekstach pisanych przez cudzoziemców – wybrane problemy związane z klasyfikacją i oceną, w: A. Seretny, E. Lipińska (red.), Rozwijanie i testowanie biegłości w języku polskim jako obcym, Kraków, s. 103–113.
Google Scholar

Domagała-Zyśk E., 2003, Czy istnieje już polska surdoglottodydaktyka, „Języki Obce w Szkole”, nr 4, s. 3–7.
Google Scholar

Domagała-Zyśk E., 2013, Wielojęzyczni. Studenci niesłyszący i słabosłyszący w procesie uczenia się i nauczania języka obcego, Lublin.
Google Scholar

Januszewicz M., 2011, Lektoraty języka polskiego jako obcego dla Głuchych w Szkole Języka Polskiego i Kultury dla Cudzoziemców Uniwersytetu Wrocławskiego. Trudności, osiągnięcia, perspektywy, w: K. Pluskota, K. Taczyńska (red.), Nowe perspektywy w nauczaniu języka polskiego jako obcego II, Toruń, s. 29–36.
Google Scholar

Jastrzębska-Golonka D., Rypel A., 2008, Specyfika tworzenia tekstów przez uczniów z deficytami słuchu – wybrane zagadnienia, w: J. Porayski-Pomsta (red.), Mowa i język w perspektywie dydaktycznej, logopedycznej i rozwojowej, Warszawa, s. 222–235.
Google Scholar

Jura M., 2011, Polszczyzna Głuchych, w: K. Pluskota, K. Taczyńska (red.), Nowe perspektywy w nauczaniu języka polskiego jako obcego II, Toruń, s. 37–50.
Google Scholar

Korendo M., 2007, Przykłady tekstów pisanych, czyli jak teoria językoznawcza przystaje do rzeczy­wistości niesłyszących, w: A. Maciejewska (red.), Zaburzenia komunikacji językowej w czytaniu i pisaniu, Siedlce, s. 87–97.
Google Scholar

Korendo M., 2008, Jak niesłyszący gimnazjaliści radzą sobie z opisem obrazka? Analiza przykładów, w: J. Porayski-Pomsta (red.), Mowa i język w perspektywie dydaktycznej, logopedycznej i rozwojowej, Warszawa, s. 213–221.
Google Scholar

Korendo M., 2012, Jak niesłyszący piszą o sobie? Analiza przykładów, w: K. Krakowiak, A. Dziurda-Multan (red.), Wychowanie dzieci z uszkodzeniami słuchu – nowe wyzwania dla rodziców i specjalistów, Lublin 2012, s. 187–197.
Google Scholar

Kowal J., 2005, Trudności w czytaniu i pisaniu dzieci niedosłyszących i głuchych, „Nauczyciel i Szkoła” , nr 1–2, s. 104–120.
Google Scholar

Kowal J., 2011, Język polski jako obcy w nauczaniu milczących cudzoziemców, rozprawa doktorska, Uniwersytet Wrocławski [maszynopis].
Google Scholar

Kowańdy K., 1998, Zaburzenia językowe w mowie pisanej dzieci niedosłyszących, w: U. Eckert (red.), Wybrane zagadnienia z surdopedagogiki, Warszawa, s. 240–267.
Google Scholar

Lipińska E., 2006, Przyswajanie języka pierwszego a uczenie się języka obcego / drugiego, w: E. Lipińska, A. Seretny (red.), Z zagadnień dydaktyki języka polskiego jako obcego, Kraków, s. 19–28.
Google Scholar

Panasiuk J., Woźniak T., 2001, Pojęcie tekstu a zaburzenia mowy, w: S. Grabias (red.), Zaburzenia mowy, Lublin, s. 108–132.
Google Scholar

Ruta K., Wrześniewska-Pietrzak M., 2017, Przyimki przestrzenne w tekstach pisanych w języku polskim przez osoby niesłyszące – uwagi wstępne, „Polonica”, t. XXXVII, s. 137–148.
Google Scholar

Seretny A., Lipińska E., 2012, Między językiem ojczystym a obcym. Nauczanie i uczenie się języka odziedziczonego na przykładzie szkolnictwa polonijnego w Chicago, Kraków.
Google Scholar

Published

2019-02-27

How to Cite

Ruta-Korytowska, K. (2019). Hearing-impaired student’s difficulty with writing skills – a case study. Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, 25, 199–210. https://doi.org/10.18778/0860-6587.25.17