Język polski na Uniwersytecie Studiów Międzynarodowych Jilin. Zarys struktury organizacyjnej i praktyki dydaktycznej

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/0860-6587.32.14

Słowa kluczowe:

glottodydaktyka, polonistyka, język polski w Chinach, Uniwersytet Studiów Międzynarodowych Jilin

Abstrakt

Celem artykułu jest skrótowe, syntetyczne przedstawienie polonistyki na Uniwersytecie Studiów Międzynarodowych Jilin (JISU), znajdującym się w Changchun w Chinach. Studia polonistyczne na tej uczelni zostały utworzone w 2019 r., nie doczekały się jednak jak dotąd syntetycznego przedstawienia w polskim piśmiennictwie akademickim. W tekście artykułu skupiono się zatem na opisie wybranych aspektów tych studiów. Przedstawiono ich początki oraz stan obecny. Uwzględniono przy tym przede wszystkim metody dydaktyczne stosowane w nauczaniu języka polskiego jako obcego oraz podręczniki używane w trakcie zajęć, zostały też podane podstawowe informacje dotyczące byłych i obecnych wykładowców języka polskiego jako obcego. Artykuł ma przede wszystkim charakter informacyjny. Stąd też bazą jego przygotowania było zebranie i wyselekcjonowanie odpowiednich faktów, dzięki którym można było przedstawić Czytelnikowi adekwatny, możliwie obiektywny obraz całej uczelni oraz funkcjonujących na niej studiów polonistycznych. W artykule informacje te zostały uporządkowane w kilku rozdziałach. Zostały one ponadto uzupełnione wypowiedziami byłych studentów polonistyki na JISU, którzy obecnie kontynuują studia na polskich uniwersytetach. Autorzy mają nadzieję, że ich artykuł pozwoli na poszerzenie wiedzy dotyczącej wskazanej w tytule uczelni.

Bibliografia

Gębal P., Miodunka W., 2020, Dydaktyka i metodyka nauczania języka polskiego jako obcego i drugiego, Warszawa.
Google Scholar

Janowska I., Lipińska E., Rabiej A., Seretny A., Turek P., 2016, Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1–C2, Kraków.
Google Scholar

Jasińska A., Kajak P., Wegner T. (red.), 2021, Język polski w Chinach. Z doświadczeń nauczania polszczyzny w Azji Wschodniej, Warszawa.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323550143

Komorowska H., 2015, Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa.
Google Scholar

Krajka J., 2009, Lekcja a metoda nauczania. Modele lekcji języka obcego, w: H. Komorowska (red.), Skuteczna nauka języka obcego. Struktura i przebieg zajęć językowych, Warszawa, s. 83–95.
Google Scholar

Leśniewska K., 2018, Lektorat języka polskiego na Uniwersytecie w Zhaoqing. Rozwój, perspektywy, wyzwania, w: Y. Mao (red.), Spotkania polonistyk trzech krajów – Chiny, Korea, Japonia. Rocznik 2016/2017, Warszawa, s. 445–456.
Google Scholar

Li Y., 2012, Po polsku nie tylko się mówi! Metodyka nauczania kultury w dydaktyce polonistycznej w Chinach, „Postscriptum Polonistyczne”, nr 2 (10), s. 263–273.
Google Scholar

Malejka J., 2020, Wykorzystanie podejścia międzykulturowego w nauczaniu języka polskiego w Chinach na przykładzie kuchni, „Postscriptum Polonistyczne”, nr 2 (26), s. 77–90.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.31261/PS_P.2020.26.06

Malejka J., 2021a, Nowe wyzwania glottodydaktyki polonistycznej w Chińskiej Republice Ludowej, „Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego”, nr 30, s. 187–206.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.31261/TPDJP.2021.30.12

Malejka J., 2021b, Podejście międzykulturowe w nauczaniu języka polskiego jako obcego w Chinach, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio N: Educatio Nova”, vol. 6, s. 467–485.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.17951/en.2021.6.467-485

Mao R., 2018, Chińscy studenci o rocznych stażach językowych w Polsce, „Kwartalnik Polonicum”, nr 30, s. 57–66.
Google Scholar

Pietrzak S., 2021, Motywacja i styl nauki chińskich studentów języka polskiego (na podstawie doświadczeń lektorki na Uniwersytecie Syczuańskim w Chengdu), w: A. Jasińska, P. Kajak, T. Wegner (red.), Język polski w Chinach. Z doświadczeń nauczania polszczyzny w Azji Wschodniej, Warszawa, s. 168–177.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323550143.pp.168-177

Prokop D., 2017, Język polski i kultura polska w Chinach, Łódź.
Google Scholar

Ruszer A., 2021, Gdy wszystko brzmi i wygląda inaczej… Chińczycy na lekcji polskiego, w: A. Seretny, E. Lipińska (red.), Dydaktyka języka polskiego jako nierodzimego. Konteksty – dylematy – trendy, Kraków, s. 225–244.
Google Scholar

Ruszer A., 2022, Czynniki rozwoju języka polskiego w Chinach, „LingVaria”, R. XVII, nr 2 (23), s. 319–340.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.12797/LV.17.2022.34.20

Sałęga-Bielowicz B., 2021, Dyktando w pracy nad kompetencją rozumienia tekstu słuchanego i kompetencją ortograficzną (przypadek studentów Dalieńskiego Uniwersytetu Języków Obcych), w: A. Jasińska, P. Kajak, T. Wegner (red.), Język polski w Chinach. Z doświadczeń nauczania polszczyzny w Azji Wschodniej, Warszawa, s. 202–213.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323550143.pp.202-213

Szulc A., 1994, Słownik dydaktyki języków obcych, Warszawa.
Google Scholar

Ułańska M., 2021, Świat zaklęty w języku, czyli o różnicach w postrzeganiu polskiej i chińskiej rzeczywistości (na przykładzie zajęć prowadzonych na Uniwersytecie Syczuańskim w Chengdu), w: A. Jasińska, P. Kajak, T. Wegner (red.), Język polski w Chinach. Z doświadczeń nauczania polszczyzny w Azji Wschodniej, Warszawa, s. 141–152.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323550143.pp.141-152

Wawrzyniak K., 2021, Dwa programy studiów polonistycznych I stopnia na Pekińskim Uniwersytecie Studiów Międzynarodowych (BISU), w: A. Jasińska, P. Kajak, T. Wegner (red.), Język polski w Chinach. Z doświadczeń nauczania polszczyzny w Azji Wschodniej, Warszawa, s. 107–115.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323550143.pp.107-115

Zhao G., 2014, 60 lat pekińskiej polonistyki, „Azja-Pacyfik”, nr 17, s. 103–113.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.15804/ap201405

Pobrania

Opublikowane

2025-08-22

Jak cytować

He, C., & Gębuś, S. (2025). Język polski na Uniwersytecie Studiów Międzynarodowych Jilin. Zarys struktury organizacyjnej i praktyki dydaktycznej. Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, 32, 151–167. https://doi.org/10.18778/0860-6587.32.14