Polish-Jewish heritage in teaching Polish as a foreign language. Selected issues

Authors

  • Karolina Fastyn Universität Konstanz, Sprachlehrinstitut, Niemcy; Universität Zürich, Slawisches Seminar, Philosophische Fakultät, Szwajcaria image/svg+xml
  • Agnieszka Karczewska Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Wydział Nauk Humanistycznych, Instytut Literaturoznawstwa, Katedra Edukacji Polonistycznej i Medialnej image/svg+xml https://orcid.org/0000-0003-0290-3214

DOI:

https://doi.org/10.18778/0860-6587.32.17

Keywords:

Polish-Jewish heritage, Polish culture, mono- and multi-ethnicity, intercultural interactions, Joseph Bau, Artur Szyk, “Grodzka Gate – NN Theater”, teachers experiences

Abstract

The Polish-Jewish heritage is an important part of Polish culture and, as such, should also be a subject of reflection in Polish language glottodidactics. This article attempts to summarize the existing solutions applied in this area by authors of educational publications for teachers of Polish as a foreign language and presents lesson plans on selected aspects of Polish-Jewish cultural heritage for participants of courses at various proficiency levels. For the purpose of the article, a survey of popular textbooks and a questionnaire among Polish language instructors were conducted. These revealed the need to consider including topics related to Polish-Jewish cultural connections, as well as the broader contributions of minorities that have shaped Polish culture over centuries, in Polish language course curricula.

References

Achtelik A., 2013, Dialog kultur – kultura polska a lokalność, w: J. Tambor, A. Achtelik (red.), Sztuka to rzemiosło. Nauczyć Polski i polskiego, s. 137–144.
Google Scholar

Bajor E., Madej E., 1999, Wśród ludzi i ich spraw. Kurs języka polskiego jako obcego dla humanistów (poziom średnio zaawansowany), Warszawa–Łódź.
Google Scholar

Bau J., 2006, Czas zbezczeszczenia. Wspomnienia z czasów drugiej wojny światowej, przeł. autor, Kraków.
Google Scholar

Bucko D., Prizel-Kania A., Rogala D., Janowska I., 2022, Razem po polsku. Podręcznik do nauki języka polskiego jako obcego. Poziom B1, Kraków.
Google Scholar

Cudak R., Tambor J. (red.), 2002, Kultura polska. Silva rerum, Katowice.
Google Scholar

Dembowska-Wosik I., 2010, „Nomina propria” w tekstach związanych z kulturą lokalną: poszerzanie wiedzy o świecie czy przeszkoda w rozumieniu tekstu? (na podstawie tekstów o Łodzi), „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 17, s. 123–130.
Google Scholar

Dixon A., Jasińska A., Małolepsza M., 2023, Hurra! Po polsku 3, Kraków.
Google Scholar

Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie [ESOKJ], 2003, Warszawa.
Google Scholar

Forecki P., 2010, Od Shoah do Strachu. Spory o polsko-żydowską przeszłość i pamięć w debatach publicznych, Poznań.
Google Scholar

Gross J.T., 2000, Sąsiedzi. Historia zagłady żydowskiego miasteczka, Kraków.
Google Scholar

Janowska I., Lipińska E., Rabiej A., Seretny A., Turek P. (red.), 2016, Programy do nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1–C2, Kraków 2016.
Google Scholar

Język polski bez granic. Podręcznik do nauki języka polskiego jako obcego dla szkół ukraińskich, 2018, Lublin.
Google Scholar

Kania A., 2017, Lekcja (nie)obecności. Dziedzictwo polsko-żydowskie w edukacji polonistycznej, Kraków.
Google Scholar

Kita M., Skudrzyk A., 2009, Człowiek i jego świat w słowach i tekstach. Wybór tekstów języka polskiego dla cudzoziemców na poziomie zaawansowanym, Katowice.
Google Scholar

Latarnia Pamięci, https://teatrnn.pl/pamiec/latarnia-pamieci/ [10.12.2024].
Google Scholar

Lipińska E., Dąmbska E.G., 2011, Kiedyś wrócisz tu… II By szukać swoich dróg i gwiazd, Kraków.
Google Scholar

Liszki K. (red.), 2021, Wiedza (nie)umiejscowiona. Jak uczyć o Zagładzie w Polsce w XXI wieku?, Kraków.
Google Scholar

Loew R., 2002/2003, Józefa Baua znaki obecności (1920–2002), „Archiwum Emigracji. Studia – szkice – dokumenty”, z. 5/6.
Google Scholar

Małocha J., 2022, Obraz historii Polski w podręcznikach do nauczania języka polskiego jako obcego – wybrane zagadnienia, „Rocznik Filozoficzny Ignatianum”, t. 28, nr 1, s. 209–236.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.35765/rfi.2022.2801.12

Mędrak S., 2007, W świecie polszczyzny. Podręcznik do nauczania języka polskiego dla obcokrajowców, Kielce.
Google Scholar

Miodunka W.T. (red.), 2004, Kultura w nauczaniu języka polskiego jako obcego. Stan obecny – programy nauczania – perspektywy, Kraków.
Google Scholar

Misterium „Poemat o Miejscu”, https://biblioteka.teatrnn.pl/dlibra/publication/22191/edition/22029/content [10.12.2024].
Google Scholar

Podolska J., 2011, Artur Szyk – człowiek dialogu, Łódź.
Google Scholar

Pytasz M., 2002, Żydzi w Polsce, w: R. Cudak, J. Tambor (red.), Kultura polska. Silva rerum, Katowice, s. 243–273.
Google Scholar

Seretny A., 2007, Kto czyta – nie błądzi, Kraków.
Google Scholar

Seretny A., 2008, Per aspera ad astra, Kraków.
Google Scholar

Szuchta R., Trojanski P., 2024, Holokaust. (Nie)odrobiona lekcja historii, Kraków.
Google Scholar

Tambor A., 2018, (Nie)codzienny polski. Teksty i konteksty, Katowice.
Google Scholar

Tambor J., 2010, Teksty regionalne w nauczaniu cudzoziemców, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 17, s. 167–175.
Google Scholar

Wieczorek I., 2006, „Przysłowie prawdę mówi”. Etnostereotypy w przysłowiach a proces glottodydaktyczny, w: A. Seretny, E. Lipińska (red.), Sprawności przede wszystkim, Kraków, s. 149–162.
Google Scholar

Wirtualny Sztetl, www.sztetl.org.pl [10.12.2024].
Google Scholar

Zarych E., 2014, Przejdź na wyższy poziom (B2/C1), Poznań.
Google Scholar

Zarzycka G., 2000, Dialog międzykulturowy. Teoria oraz opis komunikowania się cudzoziemców przyswajających język polski, Łódź.
Google Scholar

https://www.josephbau.org/3Dvista/index.htm [10.12.2024].
Google Scholar

Published

2025-08-22

How to Cite

Fastyn, K., & Karczewska, A. (2025). Polish-Jewish heritage in teaching Polish as a foreign language. Selected issues. Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, 32, 209–226. https://doi.org/10.18778/0860-6587.32.17