Obszary ekwiwalencji w języku polskim i języku chińskim na przykładzie funkcji przypadków

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/0860-6587.32.18

Słowa kluczowe:

język chiński, język polski jako obcy, gramatyka funkcjonalna, funkcje przypadków, deklinacja

Abstrakt

W ostatnich latach wśród Chińczyków obserwuje się rosnące zainteresowanie nauką języka polskiego na poziomie akademickim. Jednocześnie zarówno studenci, jak i lektorzy borykają się z problemem istotnego braku odpowiednich materiałów dydaktycznych. Ich przygotowanie musi być poprzedzone stosownymi badaniami oraz refleksją teoretyczną nad różnymi typami zagadnień. Celem niniejszego artykułu jest wskazanie obszarów ekwiwalencji języka chińskiego i języka polskiego z perspektywy glottodydaktycznej. Analizowane w tekście zagadnienia skupione są wokół gramatyki funkcjonalnej, w szczególności zaś dotyczą kwestii funkcjonalnego wymiaru polskich przypadków. Obszar porównywanych konstrukcji zawężono do etapu nauki, w którym student chińskojęzyczny po raz pierwszy spotyka się z tą nową dla niego i obszerną kategorią gramatyczną, czyli do poziomu biegłości językowej A1. Deklinacja nie występuje w języku chińskim, lecz funkcje składniowe i komunikacyjne, które w polszczyźnie pełnią poszczególne przypadki, mają pewne odzwierciedlenia w chińszczyźnie. Przedstawiona analiza pozwoliła wyłonić te nietypowe dla odbiorcy chińskiego miejsca oraz wskazać poszczególne konstrukcje czy wyrazy funkcyjne, które używane są w podobnym celu w jego ojczystym języku.

Bibliografia

Deng J., 2021, Studium porównawcze funkcji instrumentalis we współczesnym języku chińskim i polskim [rozprawa doktorska, Uniwersytet Warszawski].
Google Scholar

Fu A., Li W., 2021, Czy język polski może być dla Chińczyków przysłowiową „chińszczyzną”?, w: A. Jasińska, P. Kajak, T. Wegner (red.), Język polski w Chinach. Z doświadczeń nauczania polszczyzny w Azji Wschodniej, Warszawa, s. 153–167.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323550143.pp.153-167

Gębal P., Miodunka W., 2020, Dydaktyka i metodyka nauczania języka polskiego jako obcego i drugiego, Warszawa.
Google Scholar

Huang B., Li W., 2016, Xiandai Hanyu, Pekin.
Google Scholar

Instytut Polski – Wydział Kultury Ambasady RP w Pekinie, 2020, Nauka polskiego w Chinach, https://instytutpolski.pl/beijing/pl/nauka-polskiego-w-chinach [9.12.2024].
Google Scholar

Janowska I., Lipińska E., Rabiej A., Seretny A., Turek P. (red.), 2016, Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1–C2, Kraków.
Google Scholar

Karolczuk A., 2014, Opis gramatyczny polszczyzny dla celów glottodydaktycznych. Stan dzisiejszy, potrzeby, w: A. Mielczarek, A. Roter-Bourkane, M. Zduniak-Wiktorowicz (red.), Sukcesy, wyzwania i problemy w nauczaniu języka polskiego jako obcego, Poznań, s. 89–99.
Google Scholar

Kubicka E., Olkiewicz F., Berend M., 2023, Rola nauczyciela języka w kształtowaniu kompetencji socjokulturowej obcokrajowców w kraju docelowym (na przykładzie chińskich polonistów studiujących w Polsce), „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 30, s. 57–69. https://doi.org/10.18778/0860-6587.30.04
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/0860-6587.30.04

Künstler M.J., 1970, Pismo chińskie, Warszawa.
Google Scholar

Künstler M.J., 2000, Języki chińskie, Warszawa.
Google Scholar

Li Y., 2012, Po polsku nie tylko się mówi! Metodyka nauczania kultury w dydaktyce polonistycznej w Chinach, „Postscriptum Polonistyczne”, nr 2(10), s. 263–273.
Google Scholar

Malejka J., 2021a, Podejście międzykulturowe w nauczaniu języka polskiego jako obcego w Chinach, „Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska, sectio N”, vol. VI, s. 467–485. https://doi.org/10.17951/en.2021.6.467-485
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.17951/en.2021.6.467-485

Malejka J., 2021b, Nowe wyzwania glottodydaktyki polonistycznej w Chińskiej Republice Ludowej, „Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego”, t. 30, s. 187–206. https://doi. org/10.31261/TPDJP.2021.30.12
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.31261/TPDJP.2021.30.12

Mikulska A., 2016, Problemy językowe studentów chińskich uczących się języka polskiego jako obcego – próba analizy, w: E. Jaskółowa, D. Krzyżyk, B. Niesporek-Szamburska, M. Wójcik- Dudek (red.), Edukacja polonistyczna jako zobowiązanie. Powszechność i elitarność polonistyki, t. 1, Katowice, s. 647–659.
Google Scholar

Oczko P., 2020, Studenci chińscy i lektorzy języka polskiego jako obcego: trudności w interakcjach, „Języki Obce w Szkole”, nr 3, s. 51–56.
Google Scholar

Piotrowska-Rola E., Porębska M., 2017, Polski jest cool. Seria do nauki języka polskiego jako obcego na poziomie A1. Książka studenta, Lublin.
Google Scholar

Prizel-Kania A., 2020, Specyfika postaw i zachowań studentów chińskich jako przedstawicieli kultur kolektywnych w perspektywie glottodydaktycznej, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 27, s. 277–290. https://doi.org/10.18778/0860-6587.27.15
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/0860-6587.27.15

Prizel-Kania A., 2021, Sposoby zdobywania i przetwarzania informacji w ujęciu neurobiologicznym i kulturowym. Przykład studentów chińskich uczących się języka polskiego, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 28, s. 145–157. https://doi.org/10.18778/0860-6587.28.10
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/0860-6587.28.10

Ruszer A., 2022, Czynniki rozwoju języka polskiego w Chinach, „LingVaria”, t. 17, nr 2(34), s. 319–340. https://doi.org/10.12797/LV.17.2022.34.20
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.12797/LV.17.2022.34.20

Serwis Rzeczypospolitej Polskiej, 2023, Di-wu jie Zhongguo Bolanyu jiaoshi jiaoxue gongzuofang, https://www.gov.pl/web/zhongguo/v-warsztaty-glottodydaktyczne-dla-lektorow-jezyka-polskiego-w-chinach-cn [9.12.2024].
Google Scholar

Siwińska B., 2023, Raport: Study in Poland. Studenci zagraniczni w Polsce 2023, Fundacja Edukacyjna „Perspektywy”.
Google Scholar

Stempek I., Stelmach A., Dawidek S., Szymkiewicz A., 2010, Polski krok po kroku. Seria podręczników do nauki języka polskiego dla obcokrajowców. Poziom A1, Kraków.
Google Scholar

Wach A., 2017, Odniesienia do języka ojczystego jako strategia uczenia się gramatyki języka obcego: perspektywa polskich uczniów języka angielskiego, „Neofilolog”, nr 48/1, s. 73–88. https://doi.org/10.14746/n.2017.48.1.05
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.14746/n.2017.48.1.05

Yip P., Rimmington D., 2004, Chinese: A Comprehensive Grammar, Londyn.
Google Scholar

Zajdler E., 2005, Gramatyka współczesnego języka chińskiego. Składnia i semantyka, Warszawa.
Google Scholar

Zajdler E., 2010, Glottodydaktyka sinologiczna, Warszawa.
Google Scholar

Zemanek A., 2013, Chińszczyzna po polsku, Poznań.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2025-08-22

Jak cytować

Strok-Amain, D., & Kret, M. (2025). Obszary ekwiwalencji w języku polskim i języku chińskim na przykładzie funkcji przypadków. Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, 32, 227–243. https://doi.org/10.18778/0860-6587.32.18