Obszary ekwiwalencji w języku polskim i języku chińskim na przykładzie funkcji przypadków
DOI:
https://doi.org/10.18778/0860-6587.32.18Słowa kluczowe:
język chiński, język polski jako obcy, gramatyka funkcjonalna, funkcje przypadków, deklinacjaAbstrakt
W ostatnich latach wśród Chińczyków obserwuje się rosnące zainteresowanie nauką języka polskiego na poziomie akademickim. Jednocześnie zarówno studenci, jak i lektorzy borykają się z problemem istotnego braku odpowiednich materiałów dydaktycznych. Ich przygotowanie musi być poprzedzone stosownymi badaniami oraz refleksją teoretyczną nad różnymi typami zagadnień. Celem niniejszego artykułu jest wskazanie obszarów ekwiwalencji języka chińskiego i języka polskiego z perspektywy glottodydaktycznej. Analizowane w tekście zagadnienia skupione są wokół gramatyki funkcjonalnej, w szczególności zaś dotyczą kwestii funkcjonalnego wymiaru polskich przypadków. Obszar porównywanych konstrukcji zawężono do etapu nauki, w którym student chińskojęzyczny po raz pierwszy spotyka się z tą nową dla niego i obszerną kategorią gramatyczną, czyli do poziomu biegłości językowej A1. Deklinacja nie występuje w języku chińskim, lecz funkcje składniowe i komunikacyjne, które w polszczyźnie pełnią poszczególne przypadki, mają pewne odzwierciedlenia w chińszczyźnie. Przedstawiona analiza pozwoliła wyłonić te nietypowe dla odbiorcy chińskiego miejsca oraz wskazać poszczególne konstrukcje czy wyrazy funkcyjne, które używane są w podobnym celu w jego ojczystym języku.
Bibliografia
Deng J., 2021, Studium porównawcze funkcji instrumentalis we współczesnym języku chińskim i polskim [rozprawa doktorska, Uniwersytet Warszawski].
Google Scholar
Fu A., Li W., 2021, Czy język polski może być dla Chińczyków przysłowiową „chińszczyzną”?, w: A. Jasińska, P. Kajak, T. Wegner (red.), Język polski w Chinach. Z doświadczeń nauczania polszczyzny w Azji Wschodniej, Warszawa, s. 153–167.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323550143.pp.153-167
Gębal P., Miodunka W., 2020, Dydaktyka i metodyka nauczania języka polskiego jako obcego i drugiego, Warszawa.
Google Scholar
Huang B., Li W., 2016, Xiandai Hanyu, Pekin.
Google Scholar
Instytut Polski – Wydział Kultury Ambasady RP w Pekinie, 2020, Nauka polskiego w Chinach, https://instytutpolski.pl/beijing/pl/nauka-polskiego-w-chinach [9.12.2024].
Google Scholar
Janowska I., Lipińska E., Rabiej A., Seretny A., Turek P. (red.), 2016, Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1–C2, Kraków.
Google Scholar
Karolczuk A., 2014, Opis gramatyczny polszczyzny dla celów glottodydaktycznych. Stan dzisiejszy, potrzeby, w: A. Mielczarek, A. Roter-Bourkane, M. Zduniak-Wiktorowicz (red.), Sukcesy, wyzwania i problemy w nauczaniu języka polskiego jako obcego, Poznań, s. 89–99.
Google Scholar
Kubicka E., Olkiewicz F., Berend M., 2023, Rola nauczyciela języka w kształtowaniu kompetencji socjokulturowej obcokrajowców w kraju docelowym (na przykładzie chińskich polonistów studiujących w Polsce), „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 30, s. 57–69. https://doi.org/10.18778/0860-6587.30.04
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/0860-6587.30.04
Künstler M.J., 1970, Pismo chińskie, Warszawa.
Google Scholar
Künstler M.J., 2000, Języki chińskie, Warszawa.
Google Scholar
Li Y., 2012, Po polsku nie tylko się mówi! Metodyka nauczania kultury w dydaktyce polonistycznej w Chinach, „Postscriptum Polonistyczne”, nr 2(10), s. 263–273.
Google Scholar
Malejka J., 2021a, Podejście międzykulturowe w nauczaniu języka polskiego jako obcego w Chinach, „Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska, sectio N”, vol. VI, s. 467–485. https://doi.org/10.17951/en.2021.6.467-485
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.17951/en.2021.6.467-485
Malejka J., 2021b, Nowe wyzwania glottodydaktyki polonistycznej w Chińskiej Republice Ludowej, „Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego”, t. 30, s. 187–206. https://doi. org/10.31261/TPDJP.2021.30.12
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.31261/TPDJP.2021.30.12
Mikulska A., 2016, Problemy językowe studentów chińskich uczących się języka polskiego jako obcego – próba analizy, w: E. Jaskółowa, D. Krzyżyk, B. Niesporek-Szamburska, M. Wójcik- Dudek (red.), Edukacja polonistyczna jako zobowiązanie. Powszechność i elitarność polonistyki, t. 1, Katowice, s. 647–659.
Google Scholar
Oczko P., 2020, Studenci chińscy i lektorzy języka polskiego jako obcego: trudności w interakcjach, „Języki Obce w Szkole”, nr 3, s. 51–56.
Google Scholar
Piotrowska-Rola E., Porębska M., 2017, Polski jest cool. Seria do nauki języka polskiego jako obcego na poziomie A1. Książka studenta, Lublin.
Google Scholar
Prizel-Kania A., 2020, Specyfika postaw i zachowań studentów chińskich jako przedstawicieli kultur kolektywnych w perspektywie glottodydaktycznej, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 27, s. 277–290. https://doi.org/10.18778/0860-6587.27.15
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/0860-6587.27.15
Prizel-Kania A., 2021, Sposoby zdobywania i przetwarzania informacji w ujęciu neurobiologicznym i kulturowym. Przykład studentów chińskich uczących się języka polskiego, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 28, s. 145–157. https://doi.org/10.18778/0860-6587.28.10
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/0860-6587.28.10
Ruszer A., 2022, Czynniki rozwoju języka polskiego w Chinach, „LingVaria”, t. 17, nr 2(34), s. 319–340. https://doi.org/10.12797/LV.17.2022.34.20
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.12797/LV.17.2022.34.20
Serwis Rzeczypospolitej Polskiej, 2023, Di-wu jie Zhongguo Bolanyu jiaoshi jiaoxue gongzuofang, https://www.gov.pl/web/zhongguo/v-warsztaty-glottodydaktyczne-dla-lektorow-jezyka-polskiego-w-chinach-cn [9.12.2024].
Google Scholar
Siwińska B., 2023, Raport: Study in Poland. Studenci zagraniczni w Polsce 2023, Fundacja Edukacyjna „Perspektywy”.
Google Scholar
Stempek I., Stelmach A., Dawidek S., Szymkiewicz A., 2010, Polski krok po kroku. Seria podręczników do nauki języka polskiego dla obcokrajowców. Poziom A1, Kraków.
Google Scholar
Wach A., 2017, Odniesienia do języka ojczystego jako strategia uczenia się gramatyki języka obcego: perspektywa polskich uczniów języka angielskiego, „Neofilolog”, nr 48/1, s. 73–88. https://doi.org/10.14746/n.2017.48.1.05
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.14746/n.2017.48.1.05
Yip P., Rimmington D., 2004, Chinese: A Comprehensive Grammar, Londyn.
Google Scholar
Zajdler E., 2005, Gramatyka współczesnego języka chińskiego. Składnia i semantyka, Warszawa.
Google Scholar
Zajdler E., 2010, Glottodydaktyka sinologiczna, Warszawa.
Google Scholar
Zemanek A., 2013, Chińszczyzna po polsku, Poznań.
Google Scholar
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

