20 lat państwowego systemu poświadczania znajomości języka polskiego jako obcego – doświadczenia i wyzwania

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/0860-6587.32.11

Słowa kluczowe:

glottodydaktyka polonistyczna, estowanie i certyfikacja sprawności językowej, język polski jako obcy

Abstrakt

W roku 2024 minęło 20 lat od momentu uruchomienia państwowego systemu poświadczania znajomości języka polskiego jako obcego. Poprzedził ten moment pięcioletni okres przygotowań i prób pilotażowych prowadzonych przez polskich i zagranicznych ekspertów z ośrodków akademickich oferujących kursy języka polskiego dla cudzoziemców. Można zatem mówić nawet o ćwierćwieczu prac standaryzujących testowanie sprawności w posługiwaniu się językiem polskim jako obcym. Był to okres pełen pozytywnych doświadczeń, integrujących środowisko glottodydaktyki polonistycznej i modernizujących jego działania, ale także wyzwań, głównie o charakterze legislacyjnym i organizacyjnym. W niniejszym tekście podjęto próbę podsumowania tych doświadczeń z perspektywy zaangażowanego uczestnika działań związanych z przygotowaniem systemu i jego funkcjonowaniem. Sprawozdanie to opiera się w znacznej części na niepublikowanych wcześniej materiałach, które mają już walor dokumentów historycznych.

Bibliografia

Baldegger M., Müller M., Schneider G., Näf A., 1980, Kontaktschwelle Deutsch als Fremdsprache, Langenscheidt.
Google Scholar

Coste D., Courtillon J., Ferenczi V., Martins-Baltar M., Papo E., 1976, Un Niveau-Seuil, Paris.
Google Scholar

Janowska I., 2022, „Zaanektowany” system certyfikacji znajomości języka polskiego jako obcego – stan obecny, „Poradnik Językowy”, nr 4, s. 7–20.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.33896/PorJ.2022.4.1

Lipińska E., Pukas-Palimąka D., 1997, Ewaluacja testów biegłości do nauczania języka polskiego jako obcego, „Przegląd Polonijny”, z. 2, s. 115–122.
Google Scholar

Martyniuk W., 1991, Grundbaustein Polnisch – Program nauczania języka polskiego w Uniwersytetach Ludowych RFN, Kraków.
Google Scholar

Martyniuk W., 1992a, Program intencjonalno-pojęciowy i tematyczny do nauczania języka polskiego jako obcego, w: W. Miodunka (red.), Język polski jako obcy. Programy nauczania na tle badań współczesnej polszczyzny, Kraków.
Google Scholar

Martyniuk W., 1992b, Nauczanie języka polskiego jako obcego/drugiego. Propozycja systemu certyfikatowego, w: W. Miodunka (red.), Język polski jako obcy. Programy nauczania na tle badań współczesnej polszczyzny, Kraków.
Google Scholar

Martyniuk W., 1997, System standardowych testów biegłości w języku polskim jako obcym, w: J. Porajski-Pomsta (red.), Język polski w kraju i za granicą. Materiały z Międzynarodowej Konferencji Polonistów Zagranicznych, Uniwersytet Warszawski.
Google Scholar

Martyniuk W., 1999, Założenia projektu certyfikatu z języka polskiego jako obcego/drugiego, w: J. Mazur (red.), Polska polityka językowa na przełomie tysiącleci, Lublin.
Google Scholar

Martyniuk W., 2000, Certyfikacja znajomości języka polskiego jako obcego, „Przegląd Polonijny”, z. 1, s. 191–200.
Google Scholar

Martyniuk W., 2001, Certyfikatowe testy biegłości w języku polskim jako obcym, w: R. Cudak, J. Tambor (red.), Inne optyki. Nowe programy, nowe metody, nowe technologie w nauczaniu kultury polskiej i języka polskiego jako obcego, Katowice, s. 495–503.
Google Scholar

Martyniuk W., 2004, Próbne testy certyfikatowe z języka polskiego jako obcego, w: A. Dąbrowska (red.), Wrocławska dyskusja o języku polskim jako obcym, Wrocław, s. 533–547.
Google Scholar

Martyniuk W., 2005, Certyfikacja znajomości języka polskiego jako obcego w kontekście polityki językowej Rady Europy, w: S. Gajda, A. Markowski, J. Porajski-Pomsta (red.), Polska polityka komunikacyjno-językowa wobec wyzwań XXI wieku, Warszawa, s. 90–101.
Google Scholar

Martyniuk W., 2006, System wspólnych europejskich poziomów biegłości jako element polityki językowej Rady Europy, w: J. Tambor, D. Rytel-Kuc (red.), Polityka językowa a certyfikacja, Katowice, s. 13–24.
Google Scholar

Miodunka W., 2001, Certyfikacja znajomości języka polskiego jako obcego. Założenia ogólne i kalendarium prac, w: R. Cudak, J. Tambor (red.), Inne optyki. Nowe programy, nowe metody, nowe technologie w nauczaniu kultury polskiej i języka polskiego jako obcego, Katowice, s. 491–494.
Google Scholar

Miodunka W., 2013, 10-lecie certyfikacji języka polskiego jako obcego i jej wpływ na nauczanie polszczyzny cudzoziemców, „Języki Obce w Szkole”, nr 3.
Google Scholar

Miodunka W., Tambor J. i in. (red.), 2018, Nauczanie i promocja języka polskiego w świecie. Diagnoza – stan – perspektywy, Katowice.
Google Scholar

Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku. Zezwolenie na pobyt rezydenta długoterminowego UE, https://www.gov.pl/web/uw-podlaski/zezwolenie-na-pobyt-rezydenta-dlugoterminowego-ue [15.05.2025].
Google Scholar

Rada Europy, 1978, A European Unit/Credit System for Modern Language Learning by Adults, Strasbourg.
Google Scholar

van Ek J., 1975, Threshold Level English: In a European Unit/Credit System for Modern Language Learning by Adults, Oxford–New York.
Google Scholar

Zarzycka G., 2016, Wpływ egzaminów certyfikatowych z języka polskiego jako obcego na status polszczyzny w świecie oraz na zmiany w glottodydaktyce polonistycznej, „Rozprawy Komisji Językowej UŁ”, t. LXII, s. 223–227.
Google Scholar

Materiały Robocze Komisji ds. Certyfikacji Języka Polskiego jako Obcego Ministerstwa Edukacji Narodowej, Nr 1/99: Koncepcja i realizacja testów biegłości w Instytucie Polonijnym UJ.
Google Scholar

Materiały Robocze Komisji ds. Certyfikacji Języka Polskiego jako Obcego Ministerstwa Edukacji Narodowej, Nr 2/99: Egzaminy certyfikatowe i poziom progowy języka polskiego jako obcego.
Google Scholar

Materiały Robocze Komisji ds. Certyfikacji Języka Polskiego jako Obcego Ministerstwa Edukacji Narodowej, Nr 3/99: Testowanie znajomości języka polskiego jako obcego.
Google Scholar

Materiały Robocze Komisji ds. Certyfikacji Języka Polskiego jako Obcego Ministerstwa Edukacji Narodowej, Nr 4/99: Projekt opisu poziomów kompetencji językowej dla potrzeb certyfikacji znajomości języka polskiego jako obcego.
Google Scholar

Materiały Robocze Komisji ds. Certyfikacji Języka Polskiego jako Obcego Ministerstwa Edukacji Narodowej, Nr 1/2000: Systemy certyfikacji kompetencji językowej w Europie.
Google Scholar

Materiały Robocze Komisji ds. Certyfikacji Języka Polskiego jako Obcego Ministerstwa Edukacji Narodowej, Nr 2/2000: Opis poziomów kompetencji językowej dla potrzeb certyfikacji znajomości języka polskiego jako obcego. Wersja 1.0.
Google Scholar

Materiały Robocze Komisji ds. Certyfikacji Języka Polskiego jako Obcego Ministerstwa Edukacji Narodowej, Nr 3/2000: Prototypowe testy certyfikatowe z języka polskiego jako obcego.
Google Scholar

Materiały Robocze Komisji ds. Certyfikacji Języka Polskiego jako Obcego Ministerstwa Edukacji Narodowej, Nr 4/2000: Opis poziomów kompetencji językowej dla potrzeb certyfikacji znajomości języka polskiego jako obcego. Wersja 2.0.
Google Scholar

Materiały Robocze Komisji ds. Certyfikacji Języka Polskiego jako Obcego Ministerstwa Edukacji Narodowej, Nr 5/2000: Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie zasad prowadzenia egzaminów z języka polskiego dla cudzoziemców.
Google Scholar

Materiały Robocze Komisji ds. Certyfikacji Języka Polskiego jako Obcego Ministerstwa Edukacji Narodowej, Nr 1/2001: Sprawozdanie z prac Komisji w roku 2000.
Google Scholar

Materiały Robocze Komisji ds. Certyfikacji Języka Polskiego jako Obcego Ministerstwa Edukacji Narodowej, Nr 2/2001: Promocja systemu certyfikacji znajomości języka polskiego jako obcego w roku 2001.
Google Scholar

Materiały Robocze Komisji ds. Certyfikacji Języka Polskiego jako Obcego Ministerstwa Edukacji Narodowej, Nr 1/2002: Sprawozdanie z prac Komisji za rok 2001.
Google Scholar

Materiały Robocze Komisji ds. Certyfikacji Języka Polskiego jako Obcego Ministerstwa Edukacji Narodowej, Nr 2/2002: Próbne egzaminy certyfikatowe z języka polskiego jako obcego.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2025-08-22

Jak cytować

Martyniuk, W. (2025). 20 lat państwowego systemu poświadczania znajomości języka polskiego jako obcego – doświadczenia i wyzwania. Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, 32, 105–128. https://doi.org/10.18778/0860-6587.32.11