The certification system of Polish as a foreign language from the perspective of the Polish National Agency for Academic Exchange – experiences and challenges

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18778/0860-6587.32.07

Keywords:

state certification system of Polish language proficiency as a foreign language, Polish National Agency for Academic Exchange, State Commission for the Certification of Proficiency in Polish as a Foreign Language, certification system challenges, Polish language certification system as a tool for promoting the Polish language abroad

Abstract

The article presents the state certification system of Polish language proficiency as a foreign language from the perspective of the Polish National Agency for Academic Exchange (NAWA) – the institution responsible by law for the administrative and financial support of the State Commission for the Certification of Proficiency in Polish as a Foreign Language. The authors discuss the Agency’s experiences in taking over the task of managing the certification system and the challenges associated with it. The article outlines NAWAʼs tasks related to supporting the State Commission and entities authorized to organize exams, the issue of the rapidly increasing number of candidates, and the consequences thereof. Additionally, the authors identify elements of the system that, in their view, require improvement and modernization.

References

Gębal P.E., Kumięga Ł., Dembińska K., 2023, Potrzeba regulacji zawodu nauczyciela/lektora języka polskiego jako obcego/drugiego w perspektywie współczesnych wyzwań społecznych związanych z migracjami, Biuro Analiz, Dokumentacji i Korespondencji, Kancelaria Senatu, Warszawa, https://www.senat.gov.pl/gfx/senat/pl/senatekspertyzy/6808/plik/oe-462.pdf [21.06.2024].
Google Scholar

Janowska I., 2022, Zaanektowany system certyfikacji znajomości języka polskiego jako obcego – stan obecny, „Poradnik Językowy”, nr 4, s. 7–20.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.33896/PorJ.2022.4.1

Lipińska E., Seretny A. (red.), 2021, Dydaktyka języka polskiego jako nierodzimego: konteksty – dylematy – trendy, Kraków.
Google Scholar

Miodunka W.T., 2016, Glottodydaktyka polonistyczna. Pochodzenie – stan obecny – perspektywy, Kraków.
Google Scholar

Miodunka W.T., Tambor J. (red.), 2018, Nauczanie i promocja języka polskiego w świecie. Diagnoza – stan – perspektywy, Katowice.
Google Scholar

Ustawa z dnia 7 lipca 2017 r. o Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej, Dz.U. z 2017 r., poz. 1530.
Google Scholar

Zarzycka G., 2018, Dyskurs – dyskursologia – glottodydaktyka polonistyczna, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 25: Polonistyczne językoznawstwo glottodydaktyczne, s. 27–42.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/0860-6587.25.03

Published

2025-08-22

How to Cite

Dembińska, K., & Czech, M. (2025). The certification system of Polish as a foreign language from the perspective of the Polish National Agency for Academic Exchange – experiences and challenges. Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, 32, 47–56. https://doi.org/10.18778/0860-6587.32.07