The certification system of Polish as a foreign language from the perspective of the Polish National Agency for Academic Exchange – experiences and challenges
DOI:
https://doi.org/10.18778/0860-6587.32.07Keywords:
state certification system of Polish language proficiency as a foreign language, Polish National Agency for Academic Exchange, State Commission for the Certification of Proficiency in Polish as a Foreign Language, certification system challenges, Polish language certification system as a tool for promoting the Polish language abroadAbstract
The article presents the state certification system of Polish language proficiency as a foreign language from the perspective of the Polish National Agency for Academic Exchange (NAWA) – the institution responsible by law for the administrative and financial support of the State Commission for the Certification of Proficiency in Polish as a Foreign Language. The authors discuss the Agency’s experiences in taking over the task of managing the certification system and the challenges associated with it. The article outlines NAWAʼs tasks related to supporting the State Commission and entities authorized to organize exams, the issue of the rapidly increasing number of candidates, and the consequences thereof. Additionally, the authors identify elements of the system that, in their view, require improvement and modernization.
References
Gębal P.E., Kumięga Ł., Dembińska K., 2023, Potrzeba regulacji zawodu nauczyciela/lektora języka polskiego jako obcego/drugiego w perspektywie współczesnych wyzwań społecznych związanych z migracjami, Biuro Analiz, Dokumentacji i Korespondencji, Kancelaria Senatu, Warszawa, https://www.senat.gov.pl/gfx/senat/pl/senatekspertyzy/6808/plik/oe-462.pdf [21.06.2024].
Google Scholar
Janowska I., 2022, Zaanektowany system certyfikacji znajomości języka polskiego jako obcego – stan obecny, „Poradnik Językowy”, nr 4, s. 7–20.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.33896/PorJ.2022.4.1
Lipińska E., Seretny A. (red.), 2021, Dydaktyka języka polskiego jako nierodzimego: konteksty – dylematy – trendy, Kraków.
Google Scholar
Miodunka W.T., 2016, Glottodydaktyka polonistyczna. Pochodzenie – stan obecny – perspektywy, Kraków.
Google Scholar
Miodunka W.T., Tambor J. (red.), 2018, Nauczanie i promocja języka polskiego w świecie. Diagnoza – stan – perspektywy, Katowice.
Google Scholar
Ustawa z dnia 7 lipca 2017 r. o Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej, Dz.U. z 2017 r., poz. 1530.
Google Scholar
Zarzycka G., 2018, Dyskurs – dyskursologia – glottodydaktyka polonistyczna, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 25: Polonistyczne językoznawstwo glottodydaktyczne, s. 27–42.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/0860-6587.25.03
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

