Mental representation of terms: implications for methodology of teaching languages for specific purposes

Authors

  • Dorota Gonigroszek Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach, Filia w Piotrkowie Trybunalskim, Katedra Filologii Angielskiej

DOI:

https://doi.org/10.18778/0860-6587.23.03

Keywords:

term, language for specific purposes, concept, mental representation, cognitive linguistics

Abstract

The aim of the article is to construct a theoretical model of mental representation of terminology as well as to formulate a set of guidelines for teachers of languages for specific purposes. The consecutive parts of the article are devoted to characteristics of languages used for specific purposes, terminology, the relation between a term and its mental representation (concept, domain, domain matrix, knowledge systems).

References

Arystoteles, 1975, Kategorie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar

Cabré Castellví T., 1998, Terminology, methods and applications, Amsterdam.
Google Scholar

Elliott C., 2006, English Legal System, London.
Google Scholar

Felber H., Budin G., 1994, Teoria i praktyka terminologii, Warszawa.
Google Scholar

Gonigroszek D., 2016, Terminologia specjalistyczna – podejście kognitywne, w: D. Gonigroszek, A. Stanecka (red.), Interdyscyplinarność i wielowymiarowość nauk filologicznych, Piotrków Trybunalski, s. 29–39.
Google Scholar

Grucza S., 2009, Kategoryzacja języków (specjalistycznych) w świetle antropocentrycznej teorii języków ludzkich, „Komunikacja specjalistyczna. Specyfika języków specjalistycznych”, nr 2, s. 15–30.
Google Scholar

Grucza S., 2013, Lingwistyka języków specjalistycznych, Warszawa.
Google Scholar

Johnson M., 2007, The Meaning of the Body, Chicago.
Google Scholar

Mały słownik języka polskiego PWN, 1993, pod red. E. Sobol, Warszawa.
Google Scholar

Karpiński Ł., 2008, Zarys leksykografii terminologicznej, Warszawa.
Google Scholar

Kleiber G., 2003, Semantyka prototypu. Kategorie i znaczenie leksykalne, Kraków.
Google Scholar

Klemensiewicz Z., 1953, O różnych odmianach współczesnej polszczyzny, Warszawa.
Google Scholar

Kövecses Z., 2006, Język, umysł, kultura, Kraków.
Google Scholar

Lakoff G. 1987, Women, Fire, and Dangerous Things, Chicago.
Google Scholar

Langacker R.W., 1999, Grammar and Conceptualization, Berlin.
Google Scholar

Langacker R.W., 2002, Concept, Image, and Symbol. The Cognitive Basis of Grammar, Berlin.
Google Scholar

Lukszyn J. (red.), 2002, Języki specjalistyczne. Słownik terminologii przedmiotowej, Warszawa.
Google Scholar

Rosch E., 1976, Basic Objects in Natural Categories, „Cognitive Psychology”, nr 8, s. 382–439.
Google Scholar

Sawicka A., 2009, Krótka charakterystyka języków specjalistycznych, „Komunikacja specjalistyczna. Specyfika języków specjalistycznych”, nr 2, s. 188–198.
Google Scholar

Urbanowicz J., 1971, Mała encyklopedia wojskowa, tom 3, Warszawa.
Google Scholar

Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz.U. 2015.2082).
Google Scholar

Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz.U. 1964, nr 16, poz. 93 z późn.zm.).
Google Scholar

Ustawa zasadnicza z dnia 2 kwietnia 1997 r. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. 1997, nr 78, poz. 483).
Google Scholar

Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks postępowania karnego (Dz.U. 97.89.555 z późn.zm.).
Google Scholar

Published

2017-07-10

How to Cite

Gonigroszek, D. (2017). Mental representation of terms: implications for methodology of teaching languages for specific purposes. Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, 23, 35–45. https://doi.org/10.18778/0860-6587.23.03