Wzorzec struktury charakterystyki postaci i jego realizacje w pracach obcokrajowców uczących się języka polskiego na poziomie A2
DOI:
https://doi.org/10.18778/0860-6587.26.17Słowa kluczowe:
charakterystyka postaci, kompetencja tekstowa, kompetencja tekstotwórcza, kompozycja, metodyka nauczania, nauczanie języka polskiego jako obcego, obcokrajowiecAbstrakt
Artykuł podejmuje pewne zagadnienia tekstowe związane z produkcją form pisemnych na lekcjach języka polskiego jako obcego. Jest próbą analizy kompozycji charakterystyk przyjaciela pisanych przez słuchaczy Studium Języka Polskiego dla Cudzoziemców UŁ. Ukazuje globalną strukturę tych prac, ich podziały formalne, delimitację tekstu oraz użycie wypowiedzi metatekstowych. Bada ponadto stopień opanowania przez studentów treści nauczania, które nabyli podczas zajęć omawiających technikę pisania charakterystyki bezpośredniej. Podaje przykłady ćwiczeń dydaktycznych przydatnych cudzoziemcom w prawidłowej realizacji wzorca omawianej formy pisemnej.
Bibliografia
Burkat A., Jasińska A., 2005, Hurra!!! Po polsku 2. Podręcznik studenta, Kraków.
Google Scholar
Dobrzyńska T., 1974, Delimitacja tekstu literackiego, Wrocław.
Google Scholar
Dobrzyńska T., 1996, Tekst w perspektywie stylistycznej, w: T. Dobrzyńska (red.), Tekst i jego odmiany, Warszawa, s. 125–141.
Google Scholar
Duszak A., 1998, Tekst, dyskurs, komunikacja międzykulturowa, Warszawa.
Google Scholar
Jaroszak Z., 2003, Składania i styl wypracowań licealistów, Słupsk.
Google Scholar
Juda-Mieloch M., 2003, Wędrówki humanistyczne. Trzymaj formę! O pisemnych formach wypowiedzi w szkole, Łódź.
Google Scholar
Kaczorowska H., Ruszkowski M., 1996, Udział wypowiedzeń pojedynczych i złożonych w tekstach pisanych uczniów klas VII szkół miejskich i wiejskich województwa kieleckiego, „Kieleckie Studia Filologiczne”, nr 10, s. 71–76.
Google Scholar
Kowalikowa J., 1999, Świadomość normy stylistycznej wśród nauczycieli i uczniów, w: J. Miodek (red.), Mowa rozświetlona myślą. Świadomość normatywno-stylistyczna współczesnych Polaków, Wrocław, s. 149–158.
Google Scholar
Krauz M., 1996, Zdania inicjalne w języku polskim, Rzeszów.
Google Scholar
Kubik A., 1995, Niektóre cechy wypowiedzi pisemnych uczniów klasy trzeciej szkoły podstawowej, w: J. Ożdżyński (red.), Językowy obraz świata dzieci i młodzieży, Kraków, s. 344–351.
Google Scholar
Kuziak M., Rzepczyński S., 2002, Jak dobrze napisać: opowiadanie, podanie, streszczenie, życiorys, ogłoszenie, list motywacyjny, podziękowanie, referat, pracę magisterską, Warszawa.
Google Scholar
Lipińska E., Dąmbska E. G., 2016, Pisać jak z nut. Podręcznik rozwijający sprawność pisania. Dla obcokrajowców na poziomie B1+/B2, Kraków.
Google Scholar
Maćkiewicz J., 2010, Jak dobrze pisać. Od myśli do tekstu, Warszawa.
Google Scholar
Małkowska-Zegadło H., 1983, Rozwój języka mówionego i pisanego uczniów w wieku 8–11 lat, Warszawa.
Google Scholar
Nowak E., 2014, Stworzyć tekst. Uczniowska kompetencja tekstotwórcza w edukacji polonistycznej, Kraków.
Google Scholar
Pilich J., 1972, Błędy gwarowe w wypracowaniach, w: Z. Saloni (red.), Prace pisemne z języka polskiego w szkole średniej, Warszawa, s. 181–200.
Google Scholar
Przygoda J., 2015, Od opisu do eseju. Pisemne formy wypowiedzi, Białystok.
Google Scholar
Rabiej A., Seretny A., Lipińska E., Janowska I., Turek P. (red.), 2016, Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1–C2, Kraków.
Google Scholar
Saloni Z., 1968, Błędy uczniowskie w zakresie konstrukcji dłuższych odcinków tekstu, „Poradnik Językowy”, nr 1, s. 32–39.
Google Scholar
Saloni Z., 1971, O ortografii wypracowań, „Poradnik Językowy”, nr 7, s. 462–471.
Google Scholar
Saloni Z., 1975, O stylu wypowiedzi uczniowskich, „Poradnik Językowy”, nr 3, s. 151–157.
Google Scholar
Tabisz A., 2006, Kompetencja tekstotwórcza uczniów na przykładzie rozprawki, Opole.
Google Scholar
Wolańska E., 2003, Kompozycja i spójność wypowiedzi językowej. Strategiczne pozycje tekstowe, w: E. Bańkowska, A. Mikołajczuk (red.), Praktyczna stylistyka nie tylko dla polonistów, Warszawa, s. 119–148.
Google Scholar
Zdunkiewicz-Jedynak D., 2008, Wykłady ze stylistyki, Warszawa.
Google Scholar
Zok-Smoła A., 2013, Uwagi o stylu wypowiedzi pisemnych uczniów szkół podstawowych, w: H. Synowiec, M. Kubarek (red.), Odmiany polszczyzny w szkole: teoria i praktyka, Katowice, s. 189–201.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.