Językowo-komunikacyjne cechy poleceń w wybranych materiałach dydaktycznych do nauki języka polskiego jako obcego
DOI:
https://doi.org/10.18778/0860-6587.25.11Słowa kluczowe:
polecenie, polecenie służbowe, polecenie dydaktyczne, glottodydaktyka polonistyczna, pragmalingwistykaAbstrakt
Za punkt wyjścia przyjmuje się w artykule postulaty badawcze zaprezentowane ponad 20 lat temu przez Annę Burzyńską (1998) w publikacji poświęconej poleceniom dydaktycznym. Rozwój językoznawstwa oraz zmiany w glottodydaktyce, jakie dokonały się w tym czasie, są ważnymi przesłankami, które uzasadniają podjęcie tej tematyki na nowo. W części pierwszej niniejszego artykułu, teoretyczno-deskrypcyjnej, polecenie zostało poddane eksplikacji pragmatycznej (jako akt mowy) i charakterystyce komunikacyjnej (w sytuacji urzędowej i w sytuacji dydaktycznej). W części drugiej przedstawiono wyniki analizy wybranych podręczników i zeszytów ćwiczeń do nauki języka polskiego jako obcego na poziomie podstawowym i średnio zaawansowanym pod kątem zawartych w nich poleceń. Obie części służą jako podstawa do sformułowania wniosków końcowych. Zasadnicza konkluzja, jaką formułuje się w artykule, brzmi: tzw. polecenia dydaktyczne w podręcznikach i zeszytach ćwiczeń są aktami mowy potencjalnymi, aktualizowanymi każdorazowo w konkretnej sytuacji dydaktycznej, a szablonowość i schematyzm nie są ich wadami, lecz cechami pożądanymi; dotyczą bowiem strony formalnej poleceń oraz nazw powtarzalnych czynności, które pomagają kształcić podstawowe umiejętności, oryginalne natomiast są (powinny być) obiekty owych czynności (zawartość ćwiczeń i zadań, teksty itp.).
Bibliografia
L: P. Lewiński: Oto polska mowa, Wrocław 2001.
Google Scholar
M/M: A. Madeja, B. Morcinek, Polski mniej obcy, Poziom średnio ogólny (B2), cz. 1, Katowice 2007.
Google Scholar
S/K/G: I. Stempek, P. Kuc, M. Grudzień, Polski 1. Krok po kroku. Junior. Zeszyt ćwiczeń. Poziom 1 (A1), Kraków 2016.
Google Scholar
J/P: A. Janowska, M. Pastuchowa, Dzień dobry!, Poziom podstawowy A1, Tarnów 2009.
Google Scholar
Burzyńska A. B., 1998, Polecenia dydaktyczne w podręcznikach do nauczania języka polskiego jako obcego na poziomie średnim, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 10, B. Ostromęcka-Frączak (red.), s. 5–12.
Google Scholar
Grzegorczykowa R., 1991, Problem funkcji języka i tekstu w świetle teorii aktów mowy, „Język a kultura”, t. 2., J. Bartmiński, R. Grzegorczykowa (red.), Wrocław, s. 11–28.
Google Scholar
Kodeks pracy, online: http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19740240141/U/D19740141Lj.pdf [15.06.2018].
Google Scholar
Malinowska E., 2001, Wypowiedzi administracyjne – struktura i pragmatyka, Opole.
Google Scholar
Marcjanik M., 2017, Słownik językowego savoir-vivre’u, Warszawa.
Google Scholar
Martyniuk W., 1991, Mów do mnie jeszcze, Kraków.
Google Scholar
Polecenie służbowe w administracji, online: http://samorzad.infor.pl/sektor/organizacja/pracownicy/670873,Polecenie-sluzbowe-w-administracji.html [15.06.2018].
Google Scholar
Polecenie służbowe w orzecznictwie SN, 2010, online: www.prawo.egospodarka.pl/52050,Polecenie-sluzbowe-w-orzecznictwie-SN,1,34,3.html [15.06.2018].
Google Scholar
Seretny A., Lipińska E., 2005, ABC nauczania metodyki języka polskiego jako obcego, Kraków.
Google Scholar
SJP Dor.: Słownik języka polskiego, red. W. Doroszewski, https://sjp.pwn.pl/doroszewski/lista [22.10.2018].
Google Scholar
SJP PWN, Słownik języka polskiego PWN, https://sjp.pwn.pl/ [22.10.2018].
Google Scholar
Ustawa z 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych, w: Dz.U. z 1982 r., nr 31, poz. 214.
Google Scholar
Ustawa z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych, w: Dz.U. z 2001 r., nr 142, poz. 1593.
Google Scholar
Wierzbicka A., 1999, Język – umysł – kultura, Warszawa.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.