Katowice i powieść kryminalna. Wykorzystanie Tylko martwi nie kłamią Katarzyny Bondy na zajęciach języka polskiego jako obcego
DOI:
https://doi.org/10.18778/0860-6587.31.05Słowa kluczowe:
powieść kryminalna, glottodydaktyka, Katarzyna Bonda, miastoAbstrakt
Powieść kryminalna jest współcześnie niezwykle popularnym gatunkiem zarówno w Polsce, jak i na całym świecie. Opisuje często autentycznie istniejące miejsce, które – obok detektywa i zbrodniarza – staje się jej równoprawnym bohaterem. W artykule, odwołując się do globalnego fenomenu powieści kryminalnej oraz roli, jaką odgrywa przestrzeń miejska w tego typu literaturze, przedstawiono koncepcję cyklu zajęć z języka polskiego jako obcego na poziomie minimum B2 w oparciu o fragment Tylko martwi nie kłamią Katarzyny Bondy, którego akcja rozgrywa się w Katowicach. Koncepcję tych zajęć zaplanowano zgodnie z zasadami kształcenia działań receptywnych w ujęciu zadaniowym, opracowanych przez Iwonę Janowską. Celem artykułu jest zatem ukazanie powieści kryminalnej jako źródła wiedzy o miejscu zamieszkania dla studenta-cudzoziemca, dla którego praca z tego typu tekstem jest nie tylko okazją do nauki języka polskiego jako obcego, ale także poznania miasta, w którym przyszło mu mieszkać.
Bibliografia
Bodziony Z., 2022, Zbrodnia to niesłychana…, czyli glottodydaktyczne możliwości wykorzystania mody na literaturę kryminalną, w: A. Charciarek, A. Zych, E. Kapela (red.), Jednostki języka w systemie i w tekście, t. 4, Katowice, s. 297–314.
Google Scholar
Caillois R., 1967, Odpowiedzialność i styl. Eseje, Warszawa.
Google Scholar
Cegielski T., 2015, Detektyw w krainie cudów. Powieść kryminalna i narodziny nowoczesności. 1841–1941, Warszawa.
Google Scholar
Czubaj M., 2010, Etnolog w Mieście Grzechu. Powieść kryminalna jako świadectwo antropologiczne, Gdańsk.
Google Scholar
Gęsina T. (oprac.), 2022, Czytaj po polsku. Tom 14. Katarzyna Bonda „Tylko martwi nie kłamią”. Materiały pomocnicze do nauki języka polskiego jako obcego. Edycja dla średnio zaawansowanych (poziom B1/B2), Katowice.
Google Scholar
Graf M., Graf P., 2021, Miasto i/czy zbrodnia. Znaczenie scenerii miejskiej dla teorii powieści kryminalnej, „Litteraria Copernicana”, t. 39, nr 3 „Powieść kryminalna”, s. 53–71. http://dx.doi.org/10.12775/LC.2021.025
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.12775/LC.2021.025
Hiszpańska M., 2019, Detektyw Raj, Kraków.
Google Scholar
Hiszpańska M., 2020, Urodziny, Kraków.
Google Scholar
Hiszpańska M., 2021, Raj na wakacjach, Kraków.
Google Scholar
Janowska I., 2016, Rozwijanie językowych działań receptywnych w podejściu zadaniowym, „Języki Obce w Szkole” nr 1, s. 32–38.
Google Scholar
Kraska M., 2013, Prosta sztuka zabijania. Figury czytania kryminału, Gdańsk.
Google Scholar
Pudełko A., 2015, Zbrodnia w mieście – turystyka literacka śladami powieści kryminalnych, „Turystyka Kulturowa”, nr 10, s. 38–57.
Google Scholar
Rybicka E., 2014, Geopoetyka. Przestrzeń i miejsce we współczesnych teoriach i praktykach literackich, Kraków.
Google Scholar
Seretny A., Lipińska E., 2005, ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, Kraków.
Google Scholar
Siewierski J., 1979, Powieść kryminalna. Wszystko o…, Warszawa.
Google Scholar
Świstowska M., 2010, Obecność tekstów prozy polskiej po 1989 r. w nauczaniu języka polskiego jako obcego – realia, potrzeby, problem wyboru, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 17, s. 425–432.
Google Scholar
Tuszyńska J., 2014, Mordercze miasta (?) Nowy polski kryminał – zwrot przestrzenny czy gra miejska?, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Poetica II”, f. 169, s. 101–109.
Google Scholar
Wilczyńska B., 2020, Sekret rzeki. Kryminał do nauki języka polskiego jako obcego.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Wersje
- 2024-10-04 - (2)
- 2024-09-06 - (1)
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.