Narzędzia krytycznego myślenia na lekcji języka polskiego jako obcego w dobie edukacji zdalnej

Autor

  • Irena Chawrilska Uniwersytet Gdański, Wydział Filologiczny, Zakład Polonistyki Stosowanej, Instytut Filologii Polskiej, ul. Wita Stwosza 55, 80-308 Gdańsk https://orcid.org/0000-0001-7699-6551

DOI:

https://doi.org/10.18778/0860-6587.28.26

Słowa kluczowe:

krytyczne myślenie, edukacja zdalna, rutyny krytycznego myślenia, budowanie rusztowania, społeczność uczących się

Abstrakt

Autorka artykułu koncentruje się w tekście na wykorzystaniu popularnych w ostatnim czasie w dydaktyce narzędziach krytycznego myślenia (oddzielając jednocześnie owe narzędzia od critical thinking) na lekcji języka polskiego jako obcego w dobie edukacji zdalnej, biorąc zarówno pod uwagę kursy online (online teaching), jak i nauczanie zdalne (remote teaching). Za istotne aspekty nauczania zdalnego uznane zostają: budowanie społeczności uczących się (building community of learners), obecność nauczyciela (teaching presence), budowanie rusztowania (scaffolding learning) z wykorzystaniem rutyn krytycznego myślenia. W tekście autorka omawia przykład lekcji języka polskiego jako obcego, podczas której zostały wykorzystane strategie krytycznego myślenia.

Bibliografia

Anderson Lorin W., Krathwoh David R., 2001, A taxonomy for learning, teaching, and assessing : a revision of Bloom’s taxonomy of educational objectives, Nowy Jork.
Google Scholar

Będkowski M, To Teach Critical Thinking and Clear Speaking. Postulates of Criticism and Clarity and the Issue of So Called General Logic, „Studia Semiotyczne – English Supplement” 2020, Vol. XXXI, s. 167–183, DOI: 10.26333/sts.xxxiii2.04
Google Scholar

Ennis R.H., 1996, Critical Thinking Dispositions: Their Nature and Assessability, „Informal Logic” 18(2–3).
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.22329/il.v18i2.2378

Garrison D.R., 2007, Online Community Of Inquiry Review: Social, Cognitive, And Teaching Presence Issues https://www.researchgate.net/publication/242682355_Online_community_of_inquiry_review_Social_cognitive_and_teaching_presence_issues (dostęp: 10.05.2021).
Google Scholar

Kwiatkowski S., 2018, Kompetencje przyszłości, Warszawa.
Google Scholar

Miodunka W., Gębal P., 2020, Dydaktyka i metodyka nauczania języka polskiego jako obcego i drugiego, Warszawa.
Google Scholar

Shaw R., Takeuchi Y., Shiwaku K., Fernandez G., Gwee Q., and Yang B., 2009, 1-2-3 of disaster education, Kyoto, Japan.
Google Scholar

http://www.criticalthinking.pl/wprowadzenie/ (dostęp 05.05.2021).
Google Scholar

https://deon.pl/kosciol/przed-kosciolem-spalili-ksiazki-o-harrym-potterze-to-wierni-je-przyniesli-bo-nadszedl-czas-zeby-zrobic-z-tym-porzadek,514248 (dostęp 05.05.2021).
Google Scholar

https://mysleniekrytyczne.edu.pl/co-to-sa-narzedzia-krytycznego-myslenia/ (dostęp 10.05.2021).
Google Scholar

https://natemat.pl/268573,ksieza-palili-ksiazki-w-gdansku-wzial-ich-na-celownik-zastepca-dulkiewicz (dostęp 05.05.2021).
Google Scholar

https://tvn24.pl/pomorze/palenie-ksiazek-przed-kosciolem-w-gdansku-harry-potter-ma-zla-moc-ra923499-2294088 (dostęp 05.05.2021).
Google Scholar

https://wiadomosci.onet.pl/kraj/palenie-ksiazek-przez-ksiezy-i-ministrantow-swiatowe-media-komentuja/zxrkrsd?utm_source=wiadomosci.onet.pl_viasg_wiadomosci&utm_medium=referal&utm_campaign=leo_automatic&srcc=ucs&utm_v=2 (dostęp 05.05.2021).
Google Scholar

https://wiadomosci.onet.pl/trojmiasto/gdansk-palenie-ksiazek-w-gdansku-ksiadz-dostal-mandat-sprawa-w-prokuraturze/fk2yelz (dostęp 05.05.2021).
Google Scholar

https://wiadomosci.wp.pl/bbc-napisalo-o-paleniu-ksiazek-przez-ksiezy-w-gdansku-6365714519611521a (dostęp 05.05.2021).
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2021-12-30

Jak cytować

Chawrilska, I. (2021). Narzędzia krytycznego myślenia na lekcji języka polskiego jako obcego w dobie edukacji zdalnej. Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, 28, 379–391. https://doi.org/10.18778/0860-6587.28.26