Akademickie gatunki wypowiedzi w glottodydaktyce (na przykładzie artykułu naukowego)

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/0860-6587.28.19

Słowa kluczowe:

akademicka wspólnota dyskursywna, gatunek wypowiedzi, gatunki akademickie, wzorzec gatunkowy, glottodydaktyka polonistyczna

Abstrakt

Artykuł ma na celu wskazanie konieczności nauczania, głównie na akademickich kursach języka polskiego jako obcego, wypowiedzi reprezentujących polskie gatunki akademickie. Dużą grupę uczących się stanowią kandydaci na studia i studenci-cudzoziemcy, zdobywający wykształcenie wyższe w Polsce. Będąc częścią polskiej wspólnoty akademickiej powinni być dobrze przygotowani do recepcji i produkcji gatunków wypowiedzi stosowanych w dyskursie akademickim. W artykule przedstawiona została genologiczna analiza artykułu naukowego, będącego podstawowym gatunkiem w tym dyskursie. Uwzględniając obowiązujące w tym zakresie przepisy i zalecenia z odnośnych poradników, przedstawiono opis gatunku w oparciu o teorię gatunku Johna Swalesa i koncepcję wzorca gatunkowego Marii Wojtak. Autorka zachęca, by glottodydaktycy polonistyczni zwracali uwagę uczących się na wszystkie aspekty wzorca: strukturalny, pragmatyczny, poznawczy i językowy, a także pokazywali różne warianty gatunku: jego postać kanoniczną oraz warianty alternacyjne i adaptacyjne. Mimo dużej unifikacji wypowiedzi, należy podkreślać kulturowe uwarunkowania i wykładniki gatunkowe. 

Bibliografia

Bachtin M., 1986, Estetyka twórczości słownej, tłum. D. Ulicka, Warszawa.
Google Scholar

Boć J., 2009 (wyd. 9), Jak pisać pracę magisterską, Wrocław.
Google Scholar

Gajda S., 2001, Styl naukowy, w: Współczesny język polski, J. Bartmiński (red.), Lublin, s. 183–199.
Google Scholar

Janowska I., Lipińska E., Rabiej A., Seretny A., Turek P., 2011, Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1 – C2, Kraków.
Google Scholar

Kulczycki E., 2016, Struktura artykułu naukowego – uniwersalne wskazówki i wytyczne http://ekulczycki.pl/warsztat_badacza/struktura-artykulu-naukowego-uniwersalne-wytyczne-i-przydatne-wskazowki/ (dostęp: 21.03.2021).
Google Scholar

Rittel S. J., 1996, Dyskurs akademicki, Rzeszów.
Google Scholar

Rozporządzenie MNiSW z dnia 22.02.2019 r. w sprawie ewaluacji jakości działalności naukowej http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20190000392/O/D20190392.pdf (dostęp: 13.04.2021).
Google Scholar

Siuda P., Wasylczyk P., 2018, Publikacje naukowe. Praktyczny poradnik dla studentów, doktorantów i nie tylko, Warszawa.
Google Scholar

Swales, J. 2007, Genre Analysis. English in academic and research settings, Cambridge.
Google Scholar

Szkutnik Z., 2005, Metodyka pisania pracy dyplomowej, Poznań.
Google Scholar

Typy publikacji wg POL-index http://pci-www.vls.icm.edu.pl/polindex/info/polski-wspolczynnik-wplywu/typy-artykulow (dostęp: 02.11.2021).
Google Scholar

Wierzbicka A., 1983, Genry mowy, w: Tekst i zdanie, T. Dobrzyńska, E. Janus (red.), Wrocław, s. 125–137.
Google Scholar

Wojtak M., 2004, Gatunki prasowe, Lublin.
Google Scholar

Wojtak M., 2019, Wprowadzenie do genologii, Lublin.
Google Scholar

Wolańska E., Wolański A., Zaśko-Zielińska E., Majewska-Tworek A., Piekot T., 2009, Jak pisać i redagować. Poradnik redaktora. Wzory tekstów użytkowych, Warszawa.
Google Scholar

Wskazówki EASE (Europejskiego Stowarzyszenia Redaktorów Naukowych) dla autorów i tłumaczy artykułów naukowych publikowanych w języku angielskim https://ease.org.uk/publications/author-guidelines-authors-and-translators/ (dostęp: 02.11.2021).
Google Scholar

Zarzycka G., 2016, O wspólnocie dyskursywnej glottodydaktyków polonistycznych, w: I. Janowska, P.E. Gębal (red.), O lepsze jutro studiów w świecie. Glottodydaktyka polonistyczna dziś, Kraków.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2021-12-30

Jak cytować

Dunin-Dudkowskva, A. (2021). Akademickie gatunki wypowiedzi w glottodydaktyce (na przykładzie artykułu naukowego). Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, 28, 285–295. https://doi.org/10.18778/0860-6587.28.19