Akademickie gatunki wypowiedzi w glottodydaktyce (na przykładzie artykułu naukowego)
DOI:
https://doi.org/10.18778/0860-6587.28.19Słowa kluczowe:
akademicka wspólnota dyskursywna, gatunek wypowiedzi, gatunki akademickie, wzorzec gatunkowy, glottodydaktyka polonistycznaAbstrakt
Artykuł ma na celu wskazanie konieczności nauczania, głównie na akademickich kursach języka polskiego jako obcego, wypowiedzi reprezentujących polskie gatunki akademickie. Dużą grupę uczących się stanowią kandydaci na studia i studenci-cudzoziemcy, zdobywający wykształcenie wyższe w Polsce. Będąc częścią polskiej wspólnoty akademickiej powinni być dobrze przygotowani do recepcji i produkcji gatunków wypowiedzi stosowanych w dyskursie akademickim. W artykule przedstawiona została genologiczna analiza artykułu naukowego, będącego podstawowym gatunkiem w tym dyskursie. Uwzględniając obowiązujące w tym zakresie przepisy i zalecenia z odnośnych poradników, przedstawiono opis gatunku w oparciu o teorię gatunku Johna Swalesa i koncepcję wzorca gatunkowego Marii Wojtak. Autorka zachęca, by glottodydaktycy polonistyczni zwracali uwagę uczących się na wszystkie aspekty wzorca: strukturalny, pragmatyczny, poznawczy i językowy, a także pokazywali różne warianty gatunku: jego postać kanoniczną oraz warianty alternacyjne i adaptacyjne. Mimo dużej unifikacji wypowiedzi, należy podkreślać kulturowe uwarunkowania i wykładniki gatunkowe.
Bibliografia
Bachtin M., 1986, Estetyka twórczości słownej, tłum. D. Ulicka, Warszawa.
Google Scholar
Boć J., 2009 (wyd. 9), Jak pisać pracę magisterską, Wrocław.
Google Scholar
Gajda S., 2001, Styl naukowy, w: Współczesny język polski, J. Bartmiński (red.), Lublin, s. 183–199.
Google Scholar
Janowska I., Lipińska E., Rabiej A., Seretny A., Turek P., 2011, Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1 – C2, Kraków.
Google Scholar
Kulczycki E., 2016, Struktura artykułu naukowego – uniwersalne wskazówki i wytyczne http://ekulczycki.pl/warsztat_badacza/struktura-artykulu-naukowego-uniwersalne-wytyczne-i-przydatne-wskazowki/ (dostęp: 21.03.2021).
Google Scholar
Rittel S. J., 1996, Dyskurs akademicki, Rzeszów.
Google Scholar
Rozporządzenie MNiSW z dnia 22.02.2019 r. w sprawie ewaluacji jakości działalności naukowej http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20190000392/O/D20190392.pdf (dostęp: 13.04.2021).
Google Scholar
Siuda P., Wasylczyk P., 2018, Publikacje naukowe. Praktyczny poradnik dla studentów, doktorantów i nie tylko, Warszawa.
Google Scholar
Swales, J. 2007, Genre Analysis. English in academic and research settings, Cambridge.
Google Scholar
Szkutnik Z., 2005, Metodyka pisania pracy dyplomowej, Poznań.
Google Scholar
Typy publikacji wg POL-index http://pci-www.vls.icm.edu.pl/polindex/info/polski-wspolczynnik-wplywu/typy-artykulow (dostęp: 02.11.2021).
Google Scholar
Wierzbicka A., 1983, Genry mowy, w: Tekst i zdanie, T. Dobrzyńska, E. Janus (red.), Wrocław, s. 125–137.
Google Scholar
Wojtak M., 2004, Gatunki prasowe, Lublin.
Google Scholar
Wojtak M., 2019, Wprowadzenie do genologii, Lublin.
Google Scholar
Wolańska E., Wolański A., Zaśko-Zielińska E., Majewska-Tworek A., Piekot T., 2009, Jak pisać i redagować. Poradnik redaktora. Wzory tekstów użytkowych, Warszawa.
Google Scholar
Wskazówki EASE (Europejskiego Stowarzyszenia Redaktorów Naukowych) dla autorów i tłumaczy artykułów naukowych publikowanych w języku angielskim https://ease.org.uk/publications/author-guidelines-authors-and-translators/ (dostęp: 02.11.2021).
Google Scholar
Zarzycka G., 2016, O wspólnocie dyskursywnej glottodydaktyków polonistycznych, w: I. Janowska, P.E. Gębal (red.), O lepsze jutro studiów w świecie. Glottodydaktyka polonistyczna dziś, Kraków.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.