Paradoks przestrzeni konsumpcji, czyli obszarów przesyconych handlem obok upadłych centrów handlowych

Autor

  • Zofia Bednarowska Jagiellonian University in Kraków, Institute of Sociology, Department of Sociology of Economy, Education, and Social Research Methods

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-6018.338.02

Słowa kluczowe:

analiza przestrzenna, teoria lokalizacji handlu, centra handlowe, ekspansja sieci handlu detalicznego

Abstrakt

Jesteśmy świadkami paradoksu obecnego w przestrzeni konsumpcji, która rozumiana jest jako obszar aktywności handlu detalicznego w dużych sklepach, zarówno w miastach, jak i na przedmieściach. Paradoks obejmuje z jednej strony przestrzeń przesyconą handlem detalicznym, pełną centrów handlowych i sklepów wielkopowierzchniowych należących do sieci handlu detalicznego, z drugiej zaś niezagospodarowane, porzucone centra handlowe nazywane umarłymi (dead malls). Umarłe centra są powszechne w USA, zauważalne w Kanadzie i Chinach, dopiero zaczynają „obumierać” w Europie. Paradoks może być po części wyjaśniony za pomocą wielu pojedynczych koncepcji lub teorii, ale tutaj akcent położony jest na zrozumienie przyczyn ekonomiczno‑społecznych i przestrzennych powiązań. Zastosowana metoda empiryczna to eksploracyjna analiza danych przestrzennych.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

ACH (2017), Wielka przemiana Galerii Plaza. Powstanie centrum outletowe, “Gazeta Wyborcza”, Kraków, http://krakow.wyborcza.pl/krakow/7,44425,21986065,wielka‑przemiana‑galerii‑plaza‑powstanie‑centrum‑outletowe.html [accessed: 31.07.2017].
Google Scholar

Atanasiu B., Bointner R., Toleikyte A., Woods R., Ferrari A. De, Farinea C., Norris F. (2014), Shopping malls features in EU–28 and Norway: CommonONEnergy project, http://commone­nergyproject.eu/news/articles/29 [accessed: 20.02.2017].
Google Scholar

Bannock G. (2003), Anchor stores, [in:] The new Penguin Business Dictionary, Penguin, London, http://search.credoreference.com/content/entry/penguinbus/anchor_store [accessed: 20.04.2016].
Google Scholar

Bednarowska Z. (2015), A spatial regression model of retail chains development in Poland, “Econo­metrics”, vol. 3(49), pp. 45–54, doi: 10.15611/ekt.2015.3.04.
Google Scholar

Bednarowska Z. (2016), American dead malls as a prompt for social community building in European understanding, manuscript.
Google Scholar

Bednarowska Z., Chrzanowski M.A. (2017), Strategic Imperatives and Core Competencies in the Era of Robotics and Artificial Intelligence, [in:] R. Batko, A Szopa. (eds), Strategic Imperatives and Core Competencies in the Era of Robotics and Artificial Intelligence, IGI Global, pp. 223–247, doi: 10.4018/978–1–5225–1656–9.
Google Scholar

Bertazzon S., Zaninotto E. (1996), A trend surface analysis of retail location: an Italian case study, “Ricerche Economiche”, vol. 50(2), pp. 193–208, doi: 10.1006/reco.1996.0013.
Google Scholar

Bivand R.S., Pebesma E., Gómez‑Rubio V. (2008), Applied Spatial Data Analysis with R, Applied Spatial Data Analysis with R, Springer‑Verlag, New York.
Google Scholar

Blackbird P., Florence B. (2015), Dead malls, http://deadmalls.com/ [accessed: 5.10.2015].
Google Scholar

Bolanowski J. (2016), ‘Biedronkizacja’ Warszawy. Jak sieć dyskontów podbiła stolicę, http://fi­nanse.wp.pl/kat,1038021,title,Biedronkizacja‑Warszawy‑Jak‑siec‑dyskontow‑podbila‑stoli­ce,wid,17574211,wiadomosc.html [accessed: 15.04.2016].
Google Scholar

Brown S. (1992), Retail location: a micro‑scale perspective, Avebury, Aldershot, Brookfield.
Google Scholar

Bureau U.S.C. (2016), Unemployment rate, https://www.census.gov/ [accessed: 10.06.2016].
Google Scholar

Ertekin O., Dokmeci V., Unlukara T., Ozus E. (2008), Spatial distribution of shopping malls and analysis of their trade areas in Istanbul, “European Planning Studies”, vol. 16(1), pp. 143–155, doi: 10.1080/09654310701748017.
Google Scholar

Eurostat (2016), Net earnings, http://ec.europa.eu/eurostat [accessed: 10.06.2016].
Google Scholar

González‑Benito Ó., González‑Benito J. (2005), The role of geodemographic segmentation in retail location strategy, “International Journal of Market Research”, vol. 47(3), pp. 295–316.
Google Scholar

ICSC (2015), Shopping statistics, www.icsc.org [accessed: 5.11.2015].
Google Scholar

JLL (2016), Rynek handlowy w Polsce I kwartał 2016, http://www.paiz.gov.pl/files/?id_plik=26335 [accessed: 6.06.2016].
Google Scholar

Joseph L., Kuby M. (2013), Regionalism in US retailing, “Applied Geography”, vol. 37(1), pp. 150–159.
Google Scholar

Makowski G. (2003), Świątynia konsumpcji. Geneza i społeczne znaczenie centrum handlowego, TRIO, Warszawa.
Google Scholar

Miller D. (1998), Shopping, place, and identity, Routledge, New York.
Google Scholar

Molga T. (2016), Pierwsza galeria handlowa w Warszawie bliska upadku. ‘Nie znam tu nikogo, kto nie ma strat’, http://natemat.pl/176639,pierwsza‑galeria‑handlowa‑w‑warszawie‑bliska­‑upadku‑nie‑znam‑tu‑nikogo‑kto‑nie‑ma‑strat [accessed: 30.07.2016].
Google Scholar

Murad A.A. (2015), Using GIS for Retail Location Assessment at Jeddah City, “International Journal of Advanced Computer Science and Applications”, vol. 6(7), pp. 125–134.
Google Scholar

Nadis F. (2011), Big box stores, [in:] World history encyclopedia, ABC‑CLIO, Santa Barbara, http://search.credoreference.com/content/entry/abccliow/big_box_stores [accessed: 20.04.2016].
Google Scholar

Oldenburg R. (1999), The great good place: Cafés, coffee shops, bookstores, bars, hair salons, and other hangouts at the heart of a community, Marlowe: Distributed by Group West, New York.
Google Scholar

Ozuduru B.H., Varol C. (2011), Spatial statistics methods in retail location research: A case study of Ankara, Turkey, “Procedia Environmental Sciences”, vol. 7, pp. 287–292, doi: 10.1016/j. proenv.2011.07.050.
Google Scholar

Reigadinha T., Godinho P., Dias J. (2017), Portuguese food retailers – Exploring three classic theories of retail location, “Journal of Retailing and Consumer Services”, vol. 34, pp. 102–116.
Google Scholar

Rochmińska A. (2014), Centra handlowe jako przestrzenie hybrydowe, „Space–Society–Economy”, vol. 13, pp. 281–297.
Google Scholar

Sanburn J. (2017), Why the Death of Malls Is About More Than Shopping, Time, http://time.com/4865957/death‑and‑life‑shopping‑mall/ [accessed: 21.10.2017).
Google Scholar

Smelser N.J., Swedberg R. (2005), The Handbook of Economic Sociology, Princeton University Press, New York, doi: 10.1017/CBO9781107415324.004.
Google Scholar

Solomon M., Bamossy G., Askegaard S., Hogg M.K. (2006), Consumer behaviour : A European perspective, 3rd ed., Financial Times/Prentice Hall, Harlow–New York, doi: 10.1007/ s11096–005–3797‑z.
Google Scholar

Statista (2016), Statista – The portal for statistics, www.statista.com [accessed: 10.06.2016].
Google Scholar

Staube T., Geipele I. (2012), Is There Enough Space for the Shopping Malls in Latvia?, “Business Systems and Economics”, vol. 2(1), pp. 78–91.
Google Scholar

Suchecki B. (2010), Ekonometria przestrzenna. Metody i modele analizy danych przestrzennych, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa.
Google Scholar

Ward M.D., Gleditsch K.S. (2008), Spatial Regression Models, Sage, Thousand Oaks.
Google Scholar

The World Bank (2016), Country at a glance, www.worldbank.org/en/country [accessed: 10.06.2016].
Google Scholar

Záboj M. (2009), Spatial analysis and retail saturation of the shopping centres in Czech Republic, “Acta Universitatis Agriculturae et Silviculturae Mendelianae Brunensis Sborník Mendelovy Zemědělské a Lesnické Univerzity v Brně”, vol. LVII(6), pp. 335–342.
Google Scholar

Opublikowane

2018-09-28

Jak cytować

Bednarowska, Z. (2018). Paradoks przestrzeni konsumpcji, czyli obszarów przesyconych handlem obok upadłych centrów handlowych. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica, 5(338), 21–39. https://doi.org/10.18778/0208-6018.338.02

Numer

Dział

Artykuł

Podobne artykuły

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 > >> 

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.