Key Competences in the Era of Digitization of Enterprises in the Podkarpackie Voivodship

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-6018.367.04

Keywords:

employee competences, competences in short supply, key competences, digitization, Podkarpackie voivodeship

Abstract

The digitalisation of businesses is one of the most dynamic changes taking place today. On the one hand, it opens up new opportunities in the creation of business models, which may translate into an increase in the competitiveness of individual companies, but on the other hand, it brings with it certain challenges, for example in the form of emerging difficulties in the process of obtaining employees with appropriate competencies. The aim of the article is to identify key competences of employees in the era of digital transformation of enterprises on the example of the Podkarpackie Province. The article uses a triangulation of research methods based on a critical analysis of the literature, qualitative and quantitative research. The analysis shows that the most important key competences include creativity and communicativeness.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bombiak E. (2014), Kompetencje pracownicze – istota, pomiar i sprawozdawczość, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo Humanistycznego w Siedlcach”, nr 103, s. 173–191.
Google Scholar

Bughin J., Hazan E., Lund S., Dahlström P., Wiesinger A., Subramaniam A. (2018), Skill Shift: Automation and the Future of the Workforce, McKinsey Global Institute, https://www.mckinsey.com/~/media/mckinsey/industries/public%20and%20social%20sector/our%20insights/skill%20shift%20automation%20and%20the%20future%20of%20the%20workforce/mgi-skill-shift-automation-and-future-of-the-workforce-may-2018.pdf [dostęp: 5.05.2023].
Google Scholar

Centrum Polityk Publicznych Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Cyfryzacja i rynek pracy, Kraków 2021.
Google Scholar

Cyberpolicy NASK (2023), Polska w DESI 2022, https://cyberpolicy.nask.pl/desi-2022-wyniki-polski-w-indeksie-gospodarki-cyfrowej-i-spoleczenstwa-cyfrowego/ [dostęp: 3.05.2023].
Google Scholar

Gajewski J., Paprocki W., Pieriegud J. (red.) (2016), Cyfryzacja gospodarki i społeczeństwa. Szanse i wyzwania dla sektorów infrastrukturalnych, Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową, Gdańsk.
Google Scholar

Główny Urząd Statystyczny (2022), Społeczeństwo informacyjne w Polsce w 2022 r., https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/nauka-i-technika-spoleczenstwo-informacyjne/spoleczenstwo-informacyjne/spoleczenstwo-informacyjne-w-polsce-w-2022-roku,2,12.html [dostęp: 4.05.2023].
Google Scholar

Komisja Europejska (2022), Indeks gospodarki cyfrowej i społeczeństwa cyfrowego (DESI) 2022, https://digital-strategy.ec.europa.eu/pl/library/digital-economy-and-society-index-desi-2022 [dostęp: 1.08.2024].
Google Scholar

Łobejko S., Nowicka K., Szpringer W. (2018), Biznes cyfrowy. Technologie. Modele. Regulacje, Wydawnictwo Szkoły Głównej Handlowej, Warszawa.
Google Scholar

McKinsey & Company (2016), Cyfrowa Polska. Szansa na technologiczny skok do globalnej pierwszej ligi gospodarczej, Forbes Polska, Warszawa.
Google Scholar

Miśków D. (2022), Poziom cyfryzacji przedsiębiorstw w Polsce, [w:] M. Gasz, A. Politaj (red.), Ekonomia. Wybrane problemy, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław, s. 102–111, http://fbc.pionier.net.pl/id/oai:dbc.wroc.pl:118066 [dostęp: 4.05.2023].
Google Scholar

Oleksyn T. (2010), Zarządzanie kompetencjami. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Wolters Kluwer, Warszawa.
Google Scholar

Radomska E. (2019), Rozwój gospodarki cyfrowej i społeczeństwa cyfrowego w aspekcie dynamicznych zmian w otoczeniu zewnętrznym na przykładzie Wielkiej Brytanii, „Myśl Ekonomiczna i Polityczna”, nr 1(64), s. 113–138, http://doi.org/10.26399/meip.1(64).2019.05/e.radomska
Google Scholar

Rojek M. (2016), Czym jest cyfryzacja?, https://ceo.com.pl/marcin-rojek-czym-jest-cyfryzacja-79635 [dostęp: 4.05.2023].
Google Scholar

Sidor Rządkowska M., Sienkiewicz Ł. (2023), Cyfrowy HR. Organizacja w warunkach transformacji technologicznej, Wydawnictwo Wolters Kluwer, Warszawa.
Google Scholar

Wiśniewska S. (2021), Kompetencje pracowników – wyzwania przyszłości, [w:] M. Tyrańska (red.), Wybrane kompetencje zarządzania kompetencjami pracowników w organizacji, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa, s. 15–33.
Google Scholar

World Economic Forum (2020), The Future of Jobs. Report 2020, https://www3.weforum.org/docs/WEF_Future_of_Jobs_2020.pdf [dostęp: 2.05.2023].
Google Scholar

Woźniak J. (2011), O pojęciu kompetencji jako podstawie modelu kompetencyjnego, czyli cztery znaczenia terminu „kompetencje” w naukach o zarządzaniu, [w:] T. Leczykiewicz, A. Springer (red.), Kompetencje pracownika a funkcjonowanie współczesnej organizacji, „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu”, nr 34, s. 11–21.
Google Scholar

Wziątek Staśko A. (2019), Era cyfryzacji – implikacje dla zarządzania kapitałem ludzkim, „Przedsiębiorczość i Zarządzanie”, t. XX, z. 6, cz. III, s. 239–251.
Google Scholar

Published

2024-09-18

How to Cite

Buś, D. (2024). Key Competences in the Era of Digitization of Enterprises in the Podkarpackie Voivodship. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica, 2(367), 62–82. https://doi.org/10.18778/0208-6018.367.04

Issue

Section

Articles

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.