Drogi internacjonalizacji polskich przedsiębiorstw
DOI:
https://doi.org/10.18778/0208-6018.326.01Słowa kluczowe:
internacjonalizacja, sektor MSP, umiędzynarodowienie, innowacje, przedsiębiorstwo międzynarodoweAbstrakt
Zmienność otoczenia, nasycenie rynku krajowego, konieczność pozostania konkurencyjnym itp. wymusza na przedsiębiorstwach poszukiwanie nowych rozwiązań w sferze gospodarowania i funkcjonowania. Stawia przed menedżerami nowe wyzwania. Internacjonalizacja przedsiębiorstw to coraz częściej występujący sposób kooperacji i współpracy, wynikający z konieczności poszukiwania nowych rynków zbytu, nowych możliwości, czy przetrwania. W artykule przedstawiono wybrane aspekty internacjonalizacji przedsiębiorstw, ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki internacjonalizacji polskich firm o mikro, małej i średniej wielkości. Przedstawiono motywy, którymi kierują się przedsiębiorcy i menedżerowie, pozwalające z działalnością gospodarczą wychodzić na rynki zagraniczne. Zawarto też bariery, które w procesie internacjonalizacji występują najczęściej. Przeprowadzono badania empiryczne, na podstawie których pokazano drogi (sposoby) internacjonalizacji przedsiębiorstw polskich z sektora MSP. Odniesiono wyniki badań do polskiej specyfiki i do istniejących modeli. Artykuł napisano w oparciu o analizę literatury i badania własne.
Pobrania
Bibliografia
Adebahr H. (1980), Auslandsaktivitäten deutsche Unternehmen – Chancen der Zukunftssicherung, Deutsche Gesellschaft für Betriebswirtschaft, Köln, Dortmund.
Google Scholar
Aharoni Y. (1966), The Foreigen Investment Decision Process, Harvard Graduale School of Business, Cambridge, MA.
Google Scholar
Buckley A. (2002), Inwestycje zagraniczne. Składniki wartości i ocena, PWN, Warszawa.
Google Scholar
Cavusgil S.T. (1984), Differences among exporting firms based on their degree of internationalization, “Journal of Business Research” vol. 12, issue 2, p. 195–208.
Google Scholar
Cieślik J. (1987), Zarys teorii internacjonalizacji przedsiębiorstwa, SGPiS, Warszawa.
Google Scholar
Czinkota M., Johston W. (1981), Segmenting U.S. Firms for Export Development, “Journal of Business Review”, no. 4, p. 19–23.
Google Scholar
Daszkiewicz N., Wasilczuk J., Dominiak P. (2005), Małe i średnie przedsiębiorstwa wobec procesów integracji gospodarki światowej – teoria i metodologia badań, [in:] P. Dominiak, J. Wasilczuk, N. Daszkiewicz (eds.), Małe i średnie przedsiębiorstwa w obliczu internacjonalizacji i integracji gospodarek europejskich. Przykłady Francji, Włoch, Czech i Polski, Wydawnictwo SPG, Gdańsk.
Google Scholar
Daszkiewicz N. (2004), Internacjonalizacja małych i średnich przedsiębiorstw we współczesnej gospodarce, Wydawnictwo SPG, Gdańsk.
Google Scholar
Dulfer E. (1992), Internationales Magagement In unterschiedlichen Kulturbereichen, O.Oldenbourg Verlag, Munnchen–Wien.
Google Scholar
Dörnberg E.A. (1982), Die Internationalisierung mittelständischer Industrieunter-nehmungen – Auswirkungen auf Organisationsstruktur und Führungsstil, Gottingen, Vandenhoeck, Ruprecht.
Google Scholar
GUS (2012), Działalność innowacyjna przedsiębiorstw w latach 2009–2011, Warszawa.
Google Scholar
Gierszewska G., Wawrzyniak B. (2001), Globalizacja. Wyzwania dla zarządzania strategicznego, Poltext, Warszawa.
Google Scholar
Glinkowska B. (2014), Internacjonalizacja przedsiębiorstw – zagadnienia wybrane, [w:] Ł. Skiba, A. Czarnecka (eds.), Nowe kierunki w zarządzaniu współczesnymi organizacjami, Sekcja Wydawnictw Wydziału Zarządzania Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa.
Google Scholar
Gołębiowski T. (ed.) (1994), Przedsiębiorstwo na rynku międzynarodowym. Analiza strategiczna, PWN, Warszawa.
Google Scholar
Johanson J., Vahlne J.E. (1977), The Internationalization Process of the firm – A Model of Knowledge Development and Increasing Commitments, “Journal of International Business Studies” 8, vol. 8, p. 22–23.
Google Scholar
Lichtarski J. (ed.) (2001), Podstawy nauki o przedsiębiorstwie, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław.
Google Scholar
Luostarinen R., Hellman H. (1993), Internationalization Process and Strategies of Finnish Family Enterprise, [in:] M. Virtanen (ed.) Proceedings of the Conference on the Development, “Ministry of Trade and Industry, Studies and Raports”, no. 59, p. 2–37.
Google Scholar
Matthyssens P., Pauwels P., Vandenbempt K. (2001), Strategic Behavior in Globalizing Markets: Case Studies on the Internationalization of Mid-Sized MNEs, [in:] Preceedings of 6th Workshop in International Business, University of Vaasa.
Google Scholar
Mead R., Andrews T.G. (2011), Zarządzanie międzynarodowe, Wolters Kluwer Polska, Warszawa.
Google Scholar
Monitoring kondycji sektora małych i średnich przedsiębiorstw 2006 (2006), PKPP Lewiatan, Warszawa.
Google Scholar
Nogalski B., Daszkiewicz N. (2005), Internacjonalizacja polskich małych i średnich przedsiębiorstw – przymus czy swobodny wybór, [in:] Strategie korporacji działających w skali ponadnarodowej, Komitet Nauk Organizacji i Zarządzania PAN, Tychy.
Google Scholar
OECD (1997), Globalisation and small and medium enterprises, Paris.
Google Scholar
Rugman A.M. (1980), A New theory of the multinational enterprise, internationalization versus internationalization, “Columbia Journal of World Business”, t. 15, vol. 33, p. 76–78.
Google Scholar
Rymarczyk J. (1996), Internacjonalizacja przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa.
Google Scholar
Rymarczyk J. (2004), Internacjonalizacja i globalizacja przedsiębiorstwa, PWE S.A., Warszawa.
Google Scholar
Schumpeter J. (1960), Teoria rozwoju gospodarczego, PWN, Warszawa.
Google Scholar
Witkowska J., Wysokińska Z. (2006), Umiędzynarodowienie małych i średnich przedsiębiorstw a procesy integracji europejskiej. Aspekty teoretyczne i empiryczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Google Scholar
http://portalwiedzy.onet.pl/88268,,,,internacjonalizacja,haslo.html [Dostęp 07 VII 2015].
Google Scholar