KONSTRUKCJA WSKAŹNIKA ZŁOŻONEGO POPYTU NA KREDYT GOSPODARSTW DOMOWYCH

Autor

  • Piotr Białowolski Instytut Statystyki i Demografii Szkoła Główna Handlowa w Warszawie

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-6018.314.05

Słowa kluczowe:

consumer credit demand, consumer tendency surveys, composite indicators

Abstrakt

W tym artykule prezentujemy podejście do budowy wyprzedzającego wskaźnika popytu na kredyt gospodarstw domowych. W celu prawidłowego określenia wymiarowości wskaźnika podejmujemy analizę teoretyczną jego komponentów, a następnie dobieramy pytania z ankiety badania kondycji gospodarstw domowych i badania consumer finance celem oceny przebiegu zmian w wyselekcjonowanych obszarach. W kolejnym kroku dokonujemy agregacji wymiarów i dołączamy nowopowstały wskaźnik, jako zmienną objaśniającą do modelu ARIMA. Pokazujemy, że wskaźnik pozwala wyjaśnić istotną część wariancji zmian na rynku kredytu dla gospodarstw domowych. 

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Biogram autora

Piotr Białowolski - Instytut Statystyki i Demografii Szkoła Główna Handlowa w Warszawie

Assistant Professor, Institute of Statistics and Demography, Warsaw School of Economics

Bibliografia

Ang, A., Bekaert, G., & Wei, M. (2007). Do macro variables, asset markets, or surveys forecast inflation better? Journal of Monetary Economics, 54(4), 1163–1212.
Google Scholar

Attanasio, O. P. (1994). The Intertemporal Allocation of Consumption: Theory and Evidence (No. 4811).
Google Scholar

Białowolski, P. (2014a). Concepts of Confidence in Tendency Survey Research: An Assessment with Multi-group Confirmatory Factor Analysis. Social Indicators Research. doi:10.1007/s11205-014-0736-1
Google Scholar

Białowolski, P. (2014b). Consumer confidence, durable goods purchase and unemployment forecast. Ekonometria, 3(45).
Google Scholar

Białowolski, P. (2014c). Wykluczenie z rynku finansowego – głos w e-debacie. In M. Penczar (Ed.), Rola edukacji finansowej w ograniczaniu wykluczenia finansowego (pp. 95–112). Gdańsk: Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową.
Google Scholar

Białowolski, P., Kuszewski, T., & Witkowski, B. (2010). Business survey data in forecasting macroeconomic indicators with combined forecasts. Contemporary Economics, 4(4), 41–58.
Google Scholar

Białowolski, P., Kuszewski, T., & Witkowski, B. (2014). Bayesian averaging of classical estimates in forecasting macroeconomic indicators with application of business survey data. Empirica, 41(1), 53–68. doi:10.1007/s10663-013-9227-x
Google Scholar

Blanchard, O. J., & Mankiw, N. G. (1988). Consumption : Beyond Certainty Equivalence. The American Economic Review, 78(2), 173–177.
Google Scholar

Brown, T. A. (2006). Confirmatory Factor Analysis for Applied Research. New York, NY: The Guilford Press.
Google Scholar

Browning, M., & Lusardi, A. (1996). Household Saving: Micro Theories and Micro Facts. Journal of Economic Literature, 34(4), 1797–1855.
Google Scholar

Carroll, C. D., Fuhrer, J. C., & Wilcox, D. W. (1994). Does Consumer Sentiment Forecast Household Spending? If So, Why? The American Economic Review, 84(5), 1397–1408.
Google Scholar

Clements, M. P., & Hedry, D. F. (1998). Forecasting Economic Time Series. Cambridge University Press.
Google Scholar

Costantini, M. (2013). Forecasting the industrial production using alternative factor models and business survey data. Journal of Applied Statistics, (July), 1–15. doi:10.1080/02664763.2013.809870
Google Scholar

Crook, J. (2003). The Demand and Supply for Household Debt : A Cross Country Comparison (pp. 1–52). Retrieved from http://www.iue.it/FinConsEU/ResearchActivities/EconomicsOfConsumerCreditMay2003/Papers/Crook.pdf
Google Scholar

EuropeanCommission. (2006). European Economy, Special Report no. 5, The Joint Harmonised EU Programme of Business and Consumer Surveys.
Google Scholar

Fauvel, Y., & Samson, L. (1991). Intertemporal substitution and durable goods : an empirical analysis. The Canadian Journal of Economics / Revue Canadienne d’Economique, 24(1), 192–205.
Google Scholar

Friedman, M. (1957). A Theory of the Consumption Function. Princeton, NJ.
Google Scholar

Greene, W. H. (2003). Econometric Analysis. Prentice Hall.
Google Scholar

Gruszczyński, M. (2002). Modele i prognozy zmiennych jakościowych w finansach i bankowości. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Szkoły Głównej Handlowej.
Google Scholar

Hall, R. E. (1978). Stochastic Implications of the Life Cycle-Permanent Income Hypothesis: Theory and Evidence. Journal of Political Economy, 86(6), 971–987.
Google Scholar

Jappelli, T., & Pagano, M. (1989). Consumption and Capital Market Imperfections : An International Comparison. The American Economic Review, 79(5), 1088–1105.
Google Scholar

Mankiw, N. . G. (1985). Consumer Durables and the Real Interest Rate. The Review of Economics and Statistics, 67(3), 353–362.
Google Scholar

Modigliani, F., & Brumberg, R. (1954). Utility Analysis and the Consumption Function: An Interpretation of the Cross-Section Data. In K. Kurihara (Ed.), Post-Keynesion Economics. Rutgers University Press.
Google Scholar

Steenkamp, J. E. M., & Baumgartner, H. (1998). Assessing measurement invariance in cross-national consumer research. The Journal of Consumer Research, 25(1), 78–90.
Google Scholar

Welfe, A. (2003). Ekonometria. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
Google Scholar

Opublikowane

2016-02-29

Jak cytować

Białowolski, P. (2016). KONSTRUKCJA WSKAŹNIKA ZŁOŻONEGO POPYTU NA KREDYT GOSPODARSTW DOMOWYCH. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica, 3(314). https://doi.org/10.18778/0208-6018.314.05

Numer

Dział

MSA2015

Podobne artykuły

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 > >> 

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.