Directions of Changes in Strategies of Consumption for Senior Citizens
DOI:
https://doi.org/10.18778/0208-6018.344.04Keywords:
consumption, consumer behaviour, senior citizens, agingAbstract
The aging of society in Poland is beginning to be perceived as an important challenge in the social and economic spheres. Hence, it is becoming essential to become familiar with the various aspects of aging. One of the most important aspects would seem to be the sphere of consumption. The consumption of elderly people has been acknowledged as the subject matter in the herein paper. The author reflects on the changes in their consumer behaviour. On the basis of self‑research conducted in 2012 and in 2018, there is a search for answers to the following research questions: “What are the specifics of the consumption of elderly people?” and “Are changes observed in their consumer behaviour?”. The survey method was employed in the research and the results acquired indicate changes to the strategies of consumer behaviour of senior citizens in the direction of greater rationality in terms of the fulfilment of needs.
Downloads
References
Bauman Z. (2000), Globalizacja. I co z tego dla ludzi wynika, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.
Google Scholar
Black I. R., Cherrier H. (2010) Anti‑consumption as part of living a sustainability lifestyle: daily practices, contextual motivation and subjective values, „Journal of Consumer Behavior”, t. 9, nr 6, s. 467–487.
Google Scholar
Bombol M., Słaby T. (2011), Konsument 55+ wyzwaniem dla rynku, Oficyna Wydawnicza Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, Warszawa.
Google Scholar
Brinkmann J., Peattie K. (2008), Consumer Ethics Research: Reframing the Debate about Consumption for Good, „Electronic Journal of Business Ethics and Organization Studies”, nr 13(1), s. 22–31.
Google Scholar
Bylok F. (2005), Konsumpcja w Polsce i jej przemiany w okresie transformacji, Wydawnictwo Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa.
Google Scholar
Bylok F. (2013), Konsumpcja, konsument i społeczeństwo konsumpcyjne we współczesnym społeczeństwie. Studium socjologiczne, Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”, Katowice.
Google Scholar
Campbell C. (1987), The Romantic Ethic and the Spirit of Modern Consumerism, Basil Blackwell Publisher, London.
Google Scholar
Campbell C. (2008), Zakupy, spędzanie czasu wolnego i wojna płci, [w:] P. Sztomka, M. Bogunia-Borowska (red.), Socjologia codzienności, Wydawnictwo Znak, Kraków, s. 357–369.
Google Scholar
CBOS (2016), Jakiej pomocy potrzebują osoby starsze i kto jej im udziela? Komunikat z badań, Warszawa, grudzień, www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2009/K_160_09.PDF [dostęp: 9.11.2018].
Google Scholar
Cuddy A. J.C., Norton M. I., Fiske S. T. (2005), This Old Stereotype: The Pervasiveness and Persistence of the Elderly Stereotype, „The Journal of Social Issues”, t. 61, nr 2, s. 265–283.
Google Scholar
Dąbrowska M., Gutkowska K., Janoś‑Kresło M., Ozimek I. (2010), Serwicyzacja konsumpcji w polskich gospodarstwach domowych. Uwarunkowania i tendencje, Wydawnictwo Difin, Warszawa.
Google Scholar
Dobrzańska B., Dobrzański G., Kiełczewski D. (2008), Ochrona środowiska przyrodniczego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar
Duda A. (2016), Konsumpcja. Teorie i badania, Wydawnictwo KUL, Lublin.
Google Scholar
Gilleard Ch., Higss P. (2013), Ageing, Corporeality and Embodiment, Anthem Press, London.
Google Scholar
Haubl R. (1996), „Welcome to the pleasure dome” Einkaufen als Zeitvertrieb, [w:] H. A. Hartmann, R. Haubl (red.), Freizeit in der Erlebnisgesellschaft. Amüsement zwischen Selbstverwiwklischung und Kommerz, Auflag 1, Westdeucher Verlag, Wiesbaden, s. 199–224.
Google Scholar
Kiełczewski D. (2004), Konsumpcja a perspektywy trwałego i zrównoważonego rozwoju, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok.
Google Scholar
Kryk B. (2011), Konsumpcja zrównoważona a proekologiczne style życia, „Studia i Materiały Polskiego Stowarzyszenia Zarządzania Wiedzą”, nr 51, s. 206–218.
Google Scholar
Maciejewski G. (2015), Konsumenci wobec nowych trendów w konsumpcji – wyniki badań, „Studia Ekonomiczne. Zeszyty Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach”, nr 232, s. 124–134.
Google Scholar
Marody M. (2014), Jednostka po nowoczesności. Perspektywa socjologiczna, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.
Google Scholar
Miles S. (1998), Consumerism – as a Way of Life, Sage Publications Ltd., London.
Google Scholar
Opaschowski H. W. (1992), Konsum 2000 – Szenarien über die Zukunft von Konsum und Freizeit, [w:] G. Rosenberger (red.), Konsum 2000. Veränderung im Verbraucheralltag, Verlag Campus, Frankfurt am Main, s. 206–225.
Google Scholar
Portwood‑Stacer L. (2012), Anti‑consumption as tactical resistance: Anarchists, subculture, and activist strategy, „Journal of Consumer Culture”, t. 12, nr 1, s. 87–105.
Google Scholar
Sobiesiak P., Zalewska J. (2011), Między wstydem a towarzyskością. Modele uczestnictwa społecznego osób starszych, [w:] M. Racław (red.), Publiczna troska, prywatna opieka. Społeczności lokalne wobec osób starszych, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa, s. 257–273.
Google Scholar
Starr M. A. (2009), The Social Economics of Ethical Consumption: Theoretical Considerations and Empirical Evidence?, „Journal of Socio‑Economics”, t. 38, nr 6, s. 916–925.
Google Scholar
Utzig M. (2018), Zrównoważona konsumpcja w gospodarstwach domowych w Polsce według grup społeczno‑ekonomicznych, „Konsumpcja i Rozwój”, nr 1(22), s. 66–78.
Google Scholar
Varul M. Z. (2009), Ethical Consumption: The Case of Fair Trade, „Kölner Zeitschrift für Soziologie und Sozialpsychologie“, Sonderheft nr 49, s. 366–385.
Google Scholar
Weinberg P. (1986), Erlebnisorienterte Einkaufsstattengestaltung im Einzelhandel, „Marketing: ZFP – Journal of Research and Management“, 8. Jahrg., H. 2, Mai, s. 97–102.
Google Scholar
Zalega T. (2016), Segment osób w wieku 65+ w Polsce, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
Google Scholar
Zalewska J. (2010), Starość a przemiany więzi społecznych, „Kultura i Społeczeństwo”, nr 3, s. 131–150.
Google Scholar