Skala likerta a zakres kategorii odpowiedzi w procesie ekstrakcji czynników w modelu EFA
DOI:
https://doi.org/10.18778/0208-6018.311.04Słowa kluczowe:
eksploracyjna analiza czynnikowa, skale 5, 7, 9 i 11 punktowe, badania eksperymentalne, marketingAbstrakt
Streszczenie: Celem artykułu jest analiza porównawcza skali Likerta o różnej podstawie rozpiętości kategorii odpowiedzi: (5, 7, 9 i 11 stopniowej), w kontekście procesu wyodrębniania czynników w eksploracyjnej analizie czynnikowej (EFA). Poruszany w artykule problem dotyczy przede wszystkim wątków metodologicznych zarówno w kwestii wyboru optymalnej liczby kategorii w sferze mierzonych pozycji składających się na skalę Likerta jak i rozpoznania zmian, różnic lub podobieństw towarzyszących (w wyniku oddziaływania czterech typów skal) procesowi wyodrębniania i określania odpowiedniej liczby czynników w modelu EFA.
Słowa kluczowe: eksploracyjna analiza czynnikowa, skale 5, 7, 9 i 11 punktowe, badania eksperymentalne, marketing
Pobrania
Bibliografia
Alwin D.F. (1997), Feeling thermometers vs. 7-point scales, Sociological Methods and Research, vol. 25, no 3, pp. 318-351.
Google Scholar
Bartlett M.S. (1954), A note on the multiplying factors for various chi-square approximations, Journal of the Royal Statistical Society, 16, Series B, pp. 296-298.
Google Scholar
Churchill G., Peter P. (1984), Research design effects on the reliability of rating scales – a meta-analysis, Journal of Marketing Research, no. 4, pp. 360-375.
Google Scholar
Cicchetti D.V., Showalter D., Tyrer P.J. (1985), The effect of number of rating scale categories on levels of inter-rater reliability: a Monte-Carlo investigation, Applied Psychological Measurement, vol. 9, pp. 31-36.
Google Scholar
Cox E.P. (1980), The optimal number of response alternatives for a scale: a review, Journal of Marketing Research, vol. 17, pp. 407-422.
Google Scholar
Cronbach L.J. (1951), Coefficient alpha and the internal structure of tests, Psychometrika, vol. 16, pp. 297-334.
Google Scholar
Givon M.M., Shapira Z. (1984), Response to rating scales: a theoretical model and its application to the number of categories problem, Journal of Marketing Research, vol. 21, November, pp. 410-419.
Google Scholar
Gorsuch R.L. (1974), Factor analysis, Saunders Company, London.
Google Scholar
Grigg A.O. (1980), Some problems concerning the use of rating scales for visual assessment, Journal of the Market Research Society, vol. 22, no. 1, pp. 29-43.
Google Scholar
Hancock G.R., Klockars A. J. (1991). The effect of scale manipulations on validity: targeting frequency rating scales for anticipated performance level, Applied Ergonomics, vol. 22, pp. 147-154.
Google Scholar
Kaiser H.F. (1974), An index of factorial simplicity, Psychometrika, vol. 39, pp. 31-36.
Google Scholar
Kendall M.G. (1950), Factor analysis, Royal Statistical Society, vol. 12, pp. 60-73.
Google Scholar
Kim J.O., Mueller C.W. (1978), Introduction to factor analysis – what it is and how to do it, Sage University Press, Newbury Park.
Google Scholar
Likert R., (1932), A technique for the measurement of attitudes, Archives of Psychology, vol. 140, pp. 5-55.
Google Scholar
Loken B., Piri P., Virnig K. A., Hinkle R. L., Salmon C.T. (1987). The use of 0-10 scales in telephone surveys, Journal of the Market Research Society, vol. 29, no 3, pp. 353-362.
Google Scholar
Matell M.S., Jacoby J. (1971), Is there an optimal number of alternatives for Likert scale items? - study: reliability and validity, Educational and Psychological Measurement, vol. 31, pp. 657-674.
Google Scholar
Mulaik S.A. (1990), Blurring the distinctions between component analysis and common factor analysis, Multivariate Behavioral Research, vol. 25, no. 1, pp. 53-59
Google Scholar
Mulaik S.A. (1987), A brief history of the philosophical foundations of exploratory factor analysis, Multivariate Behavioral Research, vol. 22, pp. 267-305.
Google Scholar
Schutz H.G., Rucker M.H., 1975, A comparison of variable configurations across scale lengths: an empirical study, Educational and Psychological Measurement, vol. 35, s. 319-324.
Google Scholar
Shaw M. E., Wright J. M. (1967), Scales for the measurement of attitudes, McGraw-Hill, New York.
Google Scholar
Stobiecka J. (2003), Porządkowy czy interwałowy charakter skal szacunkowych w naukach społecznych [w] Gatnar E. (red.), Analiza i prognozowanie zjawisk rynkowych o charakterze metrycznym, Wydawnictwo AE w Katowicach, s. 84.
Google Scholar
Sztabiński F. (2003), Logika badacza i logika respondenta – problem adekwatności narzędzia badawczego, ASK, Społeczeństwo, Badania i Metody, nr 12, s. 165.
Google Scholar
Tarka P., Kaczmarek M. (2013), Analiza porównawcza metod pomiaru postaw respondentów, Wiadomości Statystyczne, nr 8, s. 37-47.
Google Scholar