CZY TEORIA WYCZUCIA RYNKU WYJAŚNIA KRÓTKOOKRESOWĄ REAKCJĘ CENOWĄ TOWARZYSZĄCĄ EMISJOM IPO? – DOŚWIADCZENIA NAJWIĘKSZYCH RYNKÓW WSCHODZĄCYCH
DOI:
https://doi.org/10.18778/0208-6021.310.04Słowa kluczowe:
pierwotne emisje akcji, underpricing, asymetria informacji, teoria market timingAbstrakt
Badania, których rezultaty zawiera opracowanie koncentrowały się wokół oceny krótkookresowej reakcji cenowej następującej po debiucie giełdowym (IPO). Próba badawcza obejmowała spółki dokonujące pierwotnej emisji akcji na jednym z trzech głównych rynków wschodzących w okresie 2005–2012. Celem artykułu było wyjaśnienie, czy krótkoterminowe niedoszacowanie cen akcji debiutujących spółek można wyjaśnić odwołując się do modeli opartych na racjonalności czy na aspektach behawioralnych.
W okresie badawczym dla ofert dokonywanych na głównych rynkach wschodzących zaobserwowano wysoki poziom krótkoterminowych stóp zwrotu. Odnotowano również istotne statystycznie różnice w poziomie stóp zwrotu w podokresach wyróżnionych ze względu na koniunkturę rynkową. Z badań wynika również, iż krótkookresowa reakcja cenowa towarzysząca debiutom giełdowym była związana z poziomem niepewności, czynnikami odnoszącymi się do sygnalizacji oraz do teorii wyczucia rynku (market timing).Pobrania
Bibliografia
Allen F.,Faulhaber G.R. (1989), Signalling by underpricing in the IPO market, “Journal of Financial Economics”, Vol. 23(2), pp. 303-323.
Google Scholar
Baker M., Wurgler J. (2002), Market timing and capital structure, “Journal of Finance”, Vol. 57(1), pp. 1-32.
Google Scholar
Beatty R.P., Ritter J. R. (1986), Investment banking, reputation, and the underpricing of initial public offerings, “Journal of Financial Economics”, Vol. 15(1), pp. 213-232.
Google Scholar
Derrien F. (2005), IPO pricing in “hot” market conditions: who leaves money on the table?, “Journal of Finance”, Vol. 60(1), pp. 487-521.
Google Scholar
Ghosh S. (2005), Underpricing of initial public offerings: the Indian experience, “Emerging Markets Finance and Trade”, Vol. 41(6), pp. 45-57.
Google Scholar
Harris M., Raviv A. (1990), Capital structure and the informational role of debt, “Journal of Finance”, Vol. 45(2), pp. 321-349.
Google Scholar
Ibbotson R.G. (1975), Price performance of common stock new issues, “Journal of Financial Economics”, Vol. 2(3), pp. 235-272.
Google Scholar
Jegadeesh N., Weinstein M., Welch I. (1993), An empirical investigation of IPO returns and subsequent equity offerings, “Journal of Financial Economics”, Vol. 34(2), pp. 153-175.
Google Scholar
Lee J.S., Kuo C.T., Yen P.H. (2011), Market states and initial returns: evidence from Taiwanese IPOs, “Emerging Markets Finance and Trade”, Vol. 47(2), pp. 6-20.
Google Scholar
Lin C.Y., Lee H.T., Lee C.L. (2008), One More Step, Some More Performance? An Empirical Study on Initial Public Offerings in the Taiwan Emerging Stock Market, “Emerging Markets Finance and Trade”, Vol. 44(4), pp. 6-18.
Google Scholar
Ljungqvist A.P. (1997), Pricing initial public offerings: Further evidence from Germany, “European Economic Review”, Vol. 41(7), pp.1309-1320.
Google Scholar
Loughran T., Ritter J.R. (1995), The new issues puzzle, “Journal of Finance”, Vol. 50(1), pp. 23-51.
Google Scholar
Lowry M., Schwert G.W. (2002), IPO market cycles: Bubbles or sequential learning?, “Journal of Finance”, Vol. 57(3), pp. 1171-1200.
Google Scholar
McGuinness P. (1992), An examination of the underpricing of initial public offerings in Hong Kong: 1980–90, “Journal of Business Finance & Accounting”, Vol. 19(2), pp. 165-186.
Google Scholar
Nachman D.C., Noe T.H. (1994), Optimal design of securities under asymmetric information, “Review of Financial Studies”, Vol. 7(1), pp. 1-44.
Google Scholar
Oehler A., Rummer M., Smith P.N. (2008), Is the Investor Sentiment Approach the Solution to the IPO Underpricing Phenomenon?, Available at SSRN 1286842.
Google Scholar
Pastor-Llorca M.J., Poveda-Fuentes F. (2006), Earnings management and the long-run performance of Spanish initial public offerings. Initial Public Offerings: An International Perspective, Elsevier Butterworth-Heinemann, pp. 81-112.
Google Scholar
Rajan R., Servaes H. (1997), Analyst following of initial public offerings, “Journal of Finance”, Vol. 52(2), pp. 507-529.
Google Scholar
Ritter J.R. (1984), The" hot issue" market of 1980, “Journal of Business”, pp. 215-240.
Google Scholar
Rock K. (1986), Why new issues are underpriced, “Journal of Financial Economics”, Vol. 15(1), pp. 187-212.
Google Scholar
Roosenboom P., van der Goot T., Mertens G. (2003), Earnings management and initial public offerings: evidence from the Netherlands, “International Journal of Accounting”, Vol. 38(3), pp. 243-266.
Google Scholar
Teoh S.H., Welch I., Wong T.J. (1998), Earnings management and the long‐run market performance of initial public offerings, “Journal of Finance”, Vol. 53(6), pp. 1935-1974.
Google Scholar