"Wyjątkowi" seniorzy w percepcji studentow
DOI:
https://doi.org/10.18778/0208-6018.315.07Słowa kluczowe:
osoby starsze, stereotypy starości, 'wyjątkowi" seniorzyAbstrakt
Osoby starsze są często postrzegane przez pryzmat negatywnych stereotypów starości. Aby zmienić nieco perspektywę spojrzenia na tę grupę wiekową, autorka artykułu podjęła się realizacji badań empirycznych, mających na celu ukazanie różnych wymiarów życia seniorów, których można uznać za „wyjątkowe” osoby starsze. Podmiotem badań byli studenci nauk społecznych Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, którzy zgodzili się wybrać i opisać jedną osobę starszą, w ich opinii wyjątkową, oraz przeprowadzić z nią wywiad. Treść artykułu dotyczy pierwszej części badań, w której starano się ustalić jakie cechy „wyjątkowych” seniorów zauważają studenci oraz określić najczęściej występujące antystereotypy starości.
Pobrania
Bibliografia
Sobol E.(red.) (1997), Mały słownik języka polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar
Susułowska M. (1989), Psychologia starzenia się i starości, Wydawnictwo PWN, Warszawa.
Google Scholar
Susułowska M., (1986), Psychologiczne problemy starzenia się człowieka starego, (w:) Encyklopedia Seniora.
Google Scholar
Wydawnictwo Wiedza Powszechna, Warszawa.
Google Scholar
Trafiałek E. (1995a), Człowiek starszy w społeczeństwie polskim, „Praca Socjalna”, nr 4
Google Scholar
Trafiałek E. (2002), Kreowanie wizerunku polskiej starości – wsparcie, opieka, pomoc i edukacja. „Pedagogika Społeczna”, nr 4
Google Scholar
Trafiałek E. (1995b.), Polska starość demograficzna wyzwaniem dla edukacji. „Edukacja Dorosłych”, nr 3
Google Scholar
Trafiałek E. (1994), Jakość życia na emeryturze – miarą kultury społecznej. „Praca Socjalna”, nr 4
Google Scholar
Flick U. (2010), Projektowanie badania jakościowego. Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar
Szmidt K. J. (2007), Pedagogika twórczości. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
Google Scholar
Kvale S. (2010), Prowadzenie wywiadów. Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar
Silverman D. (2009), Interpretacja danych jakościowych. Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar
Babbie E. (2008), Podstawy badań społecznych. Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar
Pilch T., Bauman T. (2001), Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Wyd. Akademickie „Żak”, Warszawa.
Google Scholar
Sławecki B. (2012), Znaczenie paradygmatów w badaniach jakościowych, (w:) Jemielniak D. (red.), Badania jakościowe. Podejścia i teorie. Tom 1, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar