Uwagi na temat statystycznych miar oceny jakości modelu scoringowego
DOI:
https://doi.org/10.18778/0208-6018.343.02Słowa kluczowe:
scoring kredytowy, jakość modelu scoringowego, krzywa Lorenza, krzywa koncentracji, współczynnik GiniegoAbstrakt
Jednym z podstawowych zadań banków jest udzielanie kredytów i pożyczek pieniężnych. Z punktu widzenia kredytodawcy w procesie kredytowaniem niezwykle istotna jest ocena ryzyka zaniechania płatności zobowiązań potencjalnego kredytobiorcy. W celu selekcji klientów, obok oceny ich zdolności kredytowej, coraz częściej wykorzystuje się modele scoringowe wchodzące w skład metodologii tzw. scoringu kredytowego (creditscoring). W podejściu tym z punktu widzenia kredytodawcy kluczowa jest jakość doboru jednostek, którym kredyt zostanie przyznany. To, czy klasyfikacja dokonywana na podstawie modelu scoringowego jest dobra, może być opisane za pomocą statystycznych miar oceny jakości. Mimo coraz większej popularności metod scoringowych w praktyce gospodarczej literatura dotycząca statystycznych metod oceny ich jakości jest w dalszym ciągu stosunkowo uboga. Ponadto w publikacjach na ten temat często występują rozbieżności w zakresie nazewnictwa oraz konstrukcji poszczególnych miar. W artykule przedstawiono charakterystykę najczęściej stosowanych statystycznych miar oceny jakości modelu scoringowego (m.in. indeksu pseudo Giniego, statystyki Kolmogorova‑Smirnova, krzywej koncentracji), a także podjęto próbę standaryzacji nazewnictwa oraz postaci samych miar jakości modelu scoringowego. Ponadto przedstawione zostało studium przypadku, w którym dokonano analizy porównawczej trzech modeli scoringowych w kontekście ich jakości klasyfikacyjnej.
Pobrania
Bibliografia
Abdou H., Pointon J. (2011), Credit scoring, statistical techniques and evaluation criteria: a review of literature, “Intelligent Systems in Accounting Finance & Management”, vol. 18, no. 2–3, pp. 59–88.
Google Scholar
Anderson R. (2007), The credit scoring toolkit, Oxford University Press, New York.
Google Scholar
Bishop J. A., Chow K. V., Formby J. P. (1994), Testing for Marginal Changes in Income Distributions with Lorenz and Concentration Curves, “International Economic Review”, vol. 35, no. 2, pp. 479–488.
Google Scholar
Cowell F. A. (2000), Measurement of Inequality, [in:] A. B. Atkinson, F. Bourguignon (eds.), Handbook of Income Distribution, vol. 1, Elsevier, Amsterdam, pp. 87–166.
Google Scholar
Crook J. N., Edelman D. B., Thomas L. C. (2007), Recent developments in consumer credit risk assessment, “European Journal of Operational Research”, no. 183, pp. 1447–1465.
Google Scholar
Domański C. (1979), Statystyczne testy nieparametryczne, Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
Google Scholar
Domański C. (ed.) (2001), Metody statystyczne. Teoria i zadania, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Google Scholar
Finlay S. (2010), Credit Scoring, Response Modelling and Insurance Rating: a practical guide to forecasting consumer behaviour, Palgrave Macmillan, New York.
Google Scholar
Gastwirth J. (1972), The Estimation of the Lorenz Curve and Gini index, “Review of Economics and Statistics”, vol. 54, no. 3, pp. 306–316.
Google Scholar
Gini C. (1912), Variabilità e Mutuabilità. Contributoallo Studio delle Distribuzioni e delle Relazioni Statistiche, C. Cuppini, Bologna.
Google Scholar
Gini C. (1914), Sulla misuradellaconcentrazione e dellavariabilitàdeicaratteri, “Atti R. 1st. Veneto Sci. Lett. Arti”, vol. LXXIII(II), pp. 1203–1248.
Google Scholar
Hosmer D. W., Lemeshow S., Sturdivant R. X. (2013), Applied Logistic Regression, 3rd ed., John Wiley & Sons, New Jersey.
Google Scholar
Jędrzejczak A. (2010), Metody analizy rozkładu dochodów i ich koncentracji, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Google Scholar
Kolmogorov A. (1933), Sulla determinazioneempirica di unalegge di distribuzionc, “Instituto Italiano degli Attuari”, no. 4, pp. 1–11.
Google Scholar
Lorenz M. O. (1905), Methods of Measuring the Concentration of Wealth, “Publications of the American Statistical Association”, vol. 9, no. 70, pp. 209–219.
Google Scholar
Newson R. (2006), Confidence intervals for rank statistics: Somers’ D and extensions, “The Stata Journal”, vol. 6, no. 3, pp. 309–334.
Google Scholar
Rezac M., Kolacek J. (2012), List‑based quality indexes for credit scoring models as an alternative to Gini and KS, “Journal of Statistics: Advances in Theory and Applications”, vol. 7, no. 1, pp. 1–23.
Google Scholar
Siddiqi N. (2017), Intelligent credit scoring. Building and Implementing Better Credit Risk Scorecards, 2nd ed., John Wiley & Sons, New Jersey.
Google Scholar
Smirnov N. V. (1936), Sur la distribution de w2 (criterium de M. R. von Mises), “Comptes rendus de l’Académie des Sciences”, no. 202, pp. 449–452 [paper with the same title in Russian “Recueil Math” 1937, no. 2, pp. 973–993].
Google Scholar
Thomas L. C. (2009), Consumer Credit Models: Pricing, Profit, and Portfolio, Oxford University Press, Oxford.
Google Scholar
Vielrose E. (1960), Rozkład dochodów według wielkości, Polskie Wydawnictwo Gospodarcze, Warszawa.
Google Scholar