Innowacje. Aspekt rynkowy i społeczny
DOI:
https://doi.org/10.18778/0208-6018.349.07Słowa kluczowe:
innowacje społeczne, innowacje rynkowe, innowacje techniczneAbstrakt
Obszary badań w ekonomii i naukach o zarządzaniu stają się sobie coraz bliższe, coraz mniej rozłączne – przenikają się i upodabniają. W niespotykanym dotąd tempie pojawiają się nowe zdarzenia, nowe wytwory działań ludzi, nowe wzory zachowań, których instytucjonalizacja, szeroko rozumiana jako ich utrwalanie, też przybiera nowe formy. Żyjemy w epoce wszechobecnej innowacyjności. W naturalny sposób rodzą się pytania: Czy innowacje należy dziś rozumieć tak samo jak dawniej?, Czy w ostatnim czasie pojawiły się klasy innowacji o cechach wcześniej niespotykanych?, Czy dotychczasowe definicje innowacji rynkowych i społecznych zachowują swą aktualność?.
Celem artykułu jest przedstawienie zmiany podejścia do innowacji w czasie, ze szczególnym uwzględnieniem ich aspektu rynkowego i społecznego. Autorka próbuje odpowiedzieć na pytania: Jak postęp technologiczny, wyrażający się w usieciowieniu gospodarki informacyjnej, wpłynął na zmianę rozumienia innowacji społecznych?, Jaki wpływ na definiowanie innowacji społecznych ma wzrastająca rola społecznej produkcji i wymiany kosztem wymiany rynkowej?, W jakim stopniu wspólnotowa forma współpracy w przestrzeni wirtualnej jest wyróżnikiem szczególnej klasy innowacji społecznych?.
Przyjęta i stosowana przez autorkę metoda badań sprowadza się do studiów literaturowych nad innowacjami i ekonomią współpracy (dostępu, współdzielenia, współużytkowania) – analizy różnych koncepcji innowacji, w szczególności różnych definicji tej nazwy, różnych podejść do ekonomii współpracy, zestawienia wyników owych analiz i sformułowania wniosków.
Podejście do innowacji zmienia się w czasie – od podejścia technicznego, przez społeczne i rynkowe, do społecznego, ale rozumianego dziś inaczej. Inne jest obecnie kryterium wyróżnienia „społeczności” innowacji. Na rozumienie innowacji wpływa wzrost roli społecznej produkcji i wymiany kosztem wymiany rynkowej. Usieciowienie gospodarki informacyjnej znacznie wzmacnia wymiar społeczny innowacji. Wspólnotowa forma współpracy, z uwzględnieniem współtworzenia dóbr, dostępu do nich, ich współużytkowania i dzielenia się nimi, jest skrajnym przykładem przewagi wymiaru społecznego innowacji nad ich wymiarem rynkowym.
Pobrania
Bibliografia
Baruk J. (2009), Istota innowacji. Podatność społeczeństw na innowacje, “Marketing i Rynek” no. 3, pp. 12–18.
Google Scholar
Baruk J. (2013), Innowacja jako czynnik sukcesu organizacji, “Zarządzanie i Finanse”, vol. 11, no. 4, part 1, pp. 7–16.
Google Scholar
Benkler Y. (2008), Bogactwo sieci. Jak produkcja społeczna zmienia rynki i wolność, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.
Google Scholar
Birkinshaw J., Hamel G., Mol M. J. (2008), Management Innovation, “Academy of Management Review”, October 2008, vol. 33, no. 4, pp. 825–845.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.5465/amr.2008.34421969
Bukowski A., Rudnicki S. (2014), Innowacje i komercjalizacja wiedzy w naukach społecznych, [in:] A. Zorska, M. Molęda‑Zdziech, B. M. Jung (eds.), Kreatywność i innowacyjność w erze cyfrowej. Twórcza destrukcja 2, Oficyna Wydawnicza SGH – Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warszawa.
Google Scholar
Compagni A., Mele V., Ravasi D. (2015), How Early Implementations Influence Later Adoptions of Innovation: Social Positioning and skill Reproduction in the Diffusion of Robotic Surgery, “Academy of Management Journal”, vol. 58, issue 1, pp. 242–247.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.5465/amj.2011.1184
Czerni S., Topulos A., Tabaczkiewicz E., Iwańska J., Pęzińska Z., Bryczkowski P. (eds.) (1984), Leksykon naukowo‑techniczny, 3rd ed., Wydawnictwa Naukowo‑Techniczne, Warszawa.
Google Scholar
Damanpour F. (1991), Organizational Innovation: A Meta‑Analysis of Effects of Determinants and Moderators, “Academy of Management Journal”, vol. 34, no. 3, pp. 555–590.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.5465/256406
Deschamps J.‑P. (2011), Liderzy innowacyjności. Jak rozwijać i utrzymywać innowacyjność w firmie, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa.
Google Scholar
Drucker P. F. (1992), Innowacje i przedsiębiorczość. Praktyka i zasady, Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
Google Scholar
Heiskala R. (2007), Social innovations: structural and power perspectives, [in:] T. J. Hämäläinen, R. Heiskala, E. Elgar (eds.), Social innovations, institutional change and economic performance, Edward Elgar Publishing, Cheltenham–Northampton, pp. 52–79.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.4337/9781847206992.00009
http://eprints.whiterose.ac.uk/114585/2/Schippers-West-Dawson-JOM-def.pdf [accessed: 9.09.2020]
Google Scholar
Jia N., Huang K. G., Zhang C. M. (2019), Public Governance, Corporate Governance, and Firm Innovation: An Examination of State‑Owned Enterprises, “Academy of Management Journal”, vol. 62, no. 1, pp. 220–247.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.5465/amj.2016.0543
Kieżun W. (2011), Idea społeczeństwa innowacyjnego S. Kwiatkowskiego, [in:] W. Kieżun (ed.), Krytycznie i twórczo o zarządzaniu. Wybrane zagadnienia, Oficyna a Wolters Kluwer business and Akademia Leona Koźmińskiego, Warszawa.
Google Scholar
Koch R. (1997), Słownik zarządzania i finansów. Narzędzia, terminy, techniki od A do Z, Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków.
Google Scholar
Kotler Ph. (1994), Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola, Gebethner i S‑ka, Warszawa.
Google Scholar
Lampa naftowa (2017), https://pl.wikipedia.org/wiki/Lampa_naftowa [accessed: 7.11.2017].
Google Scholar
Ługowik M. (2017), Historia kołem się toczy, http://www.dobresobie.pl/historia/311/wynalezienie-kola [accessed: 5.06.2017].
Google Scholar
Matusiak K. B. (ed.) (2005), Innowacje i transfer technologii. Słownik pojęć, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa.
Google Scholar
Mistrzostwa świata w kolarstwie szosowym (2017), https://pl.wikipedia.org/wiki/Mistrzostwa_świata_w_kolarstwie_szosowym [accessed: 17.09.2017].
Google Scholar
Ornarowicz U. (2020), Wspólnoty sieciowe i ich miejsce w ekonomii współpracy, współtorzenia i współużytkowania, [in:] U. Ornarowicz, P. Płoszajski (eds.), Społeczna odpowiedzialność biznesu. W poszukiwaniu nowego paradygmatu, Oficyna Wydawnicza SGH – Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warszawa [book in print].
Google Scholar
Oslo manual. Guidelines for collecting and interpreting innovation data. (2005), 3rd ed., OECD, Eurostat, Paris, http://ec.europa.eu/eurostat/documents/3859598/5889925/OSLO-EN.PDF [accessed: 10.12.2017].
Google Scholar
Pierwszy polski samochód wodorowy. Na taki projekt przemysł czekał od dawna (2016), http://www.gazetakrakowska.pl/strefa-biznesu/wiadomosci/a/pierwszy-polski-samochod-wodorowy-na-taki-projekt-przemysl-czekal-od-dawna,10159620/ [accessed: 23.05.2016].
Google Scholar
Pietrasiński Z. (1971), Ogólne i psychologiczne zagadnienia innowacji, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.
Google Scholar
Pojazd elektryczny (2017), https://pl.wikipedia.org/wiki/Pojazd_elektryczny [accessed: 24.10.2017].
Google Scholar
Popkiewicz M., Malinowski S. P. (2017), Huragany – skąd się biorą, jakie sieją zniszczenie i jak wpływa na nie zmiana klimatu?, https://naukaoklimacie.pl/aktualnosci/huragany-skad-sie-biora-jak-sieja-zniszczenie-i-jak-wplywa-na-nie-zmiana-klimatu-245 [accessed: 11.09.2017].
Google Scholar
Prahalad C. K., Krishnan M. S. (2010), Nowa era innowacji, Wydawnictwa Profesjonalne PWN, Warszawa.
Google Scholar
Prezydent Duda otworzył Arenę Lodową. „To jest nowoczesna Polska, to jest Polska ambitna” (2017), https://wpolityce.pl/polityka/371941-prezydent-duda-otworzyl-arene-lodowa-to-jest-nowoczesna-polska-to-jest-polska-ambitna-zdjecia [accessed: 14.12.2017].
Google Scholar
Pszczołowski T. (1978), Mała encyklopedia prakseologii i teorii organizacji, Zakład Narodowy im. Ossolińskich Wydawnictwo, Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk.
Google Scholar
Robbins S. P., DeCenzo D. A. (2002), Podstawy zarządzania, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
Google Scholar
Rogers E. M. (2003), Diffusion of innovations, 5th ed., Free Press, New York.
Google Scholar
Rogers E. M., Shoemaker F. F. (1971), Communication of innovations: a cross‑cultural approach, Free Press, New York.
Google Scholar
Ryfkin J. (2016), Społeczeństwo zerowych kosztów krańcowych. Internet przedmiotów. Ekonomia współdzielenia. Zmierzch kapitalizmu, Wydawnictwo Studio Emka, Warszawa.
Google Scholar
Schippers M. C., West M. A., Dawson J. F. (2012), Team reflexivity and innovation: the moderating role of team context, repository, University of Sheffield, White Rose University Consortium Universities of Leeds, Sheffield–York, pp. 1–42,
Google Scholar
Skorupka S., Auderska H., Łępicka Z. (eds.), (1968), Mały słownik języka polskiego, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.
Google Scholar
Słownik języka polskiego PWN (2017), https://sjp.pwn.pl/sjp/innowacja;2561627.html [accessed 10.12.2017].
Google Scholar
Sobol E. (ed.) (2003), Nowy słownik języka polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar
Stevens T. (1999), A modern‑day Ben Franklin, “Industry Week”, 1 March, pp. 20–25.
Google Scholar
Szymczak M. (ed.) (1988), Słownik języka polskiego, vol. 1, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.
Google Scholar
Utterback J. M. (1971), The Process of Technological Innovation within the Firm, “Academy of Management Journal”, March, vol. 14, issue 1, pp. 75–88.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.5465/254712
West M. A., Farr J. L. (eds.) (1990), Innovation and creativity at work: psychological and organizational strategies, John Wiley & Sons, Chichester.
Google Scholar
Wright G.H von (1963), Norm and action: a logical enquiry, Routledge & Kegan Paul, The Humanities Press, London–New York.
Google Scholar
Wrzosek W. (1998), Funkcjonowanie rynku, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
Google Scholar