Model integracji gospodarczej jako wzorzec scalania systemów biznesowych koncepcja i jej interpretacja (na wybranych przykładach)
DOI:
https://doi.org/10.18778/0208-6018.316.09Słowa kluczowe:
integracja, integracja biznesowa, globalizacja, korporacje, systemy biznesoweAbstrakt
Celem artykułu jest prezentacja koncepcji modelu integracji biznesowej, wzorowanej na klasycznym modelu integracji B. Balassy. W początkowej części opracowania starano się wykazać, że mechanizm integracji jest niezależny od typu obiektu. Działania integracyjne stanowią bowiem sposób dostosowań do wymogów zmieniającego się otoczenia – wyzwań globalizacji i liberalizacji. W kolejnej części przedstawiono koncepcję sześcioetapowego modelu integracji biznesowej. W ostatniej części opracowania (podzielonej na uwagi teoretyczne oraz case studies) podjęto próbę egzemplifikacji modelu na przykładach scalania systemów biznesowych korporacji transnarodowych.
Pobrania
Bibliografia
Blomstermo A., Sharma D. (2003), Learning in the Internationalization Process of Firm, Edward Elgar Publishing, Cheltenham Northampton MA.
Google Scholar
Brown T. E., Davidsson P., Wiklund J. (2001), An Operationalization of Stevenson’s Conceptualization of Entrepreneurship as Opportunity − based Firm Behavior, “Strategic Management Journal”, No. 22.
Google Scholar
Budnikowski A. (2006), Międzynarodowe stosunki gospodarcze, PWE, Warszawa.
Google Scholar
Cygler J. (2007), Kooperencja – nowy typ relacji między konkurentami, „Organizacja i Kierowanie”, nr 2.
Google Scholar
Esser K., Hillebrand W., Messner D., Meyer-Stamer J. (1996), Systemic Competitiveness: New Governance Patterns for Industrial Development, Frank Cass, London 1996.
Google Scholar
Flejterski S., Wahl P. T. (2003), Ekonomia globalna – synteza, Wydawnictwo Difin, Warszawa.
Google Scholar
Fung V. K., Fung W. K., Wind Y. Jr. (2008), Konkurowanie w płaskim świecie. Budowanie przedsiębiorstw przystosowanych do płaskiego świata, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.
Google Scholar
Gorynia M., Jankowska B. (2008), Klastry a międzynarodowa konkurencyjność i internacjonalizacja przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Difin, Warszawa.
Google Scholar
Gulati R., Nohria N., Zaheer A. (2000), Strategic Networks, „Strategic Management Journal”, Vol. 21.
Google Scholar
Hagel J., Brown J. S. (2005), The Only Sustainable Edge: Why Business Strategy Depends on Productive Friction and Dynamic Specialization, Harvard Business School Press, Boston.
Google Scholar
Håkansson H., Snehota I. (1995), Developing Relationship in Business Networks, Routledge, London.
Google Scholar
Huff A. S., Floyd S. W., Sherman H. D., Terjesen S. (2011), Zarządzanie strategiczne. Podejście zasobowe, Wolters Kluwer Business, Warszawa.
Google Scholar
Kotler Ph., Kartajaya H., Seitawan I. (2010), Marketing 3.0, Wydawnictwo MT Biznes, Warszawa. Marzęda K. (2007), Proces globalizacji korporacyjnej, Oficyna Wydawnicza Branta, Bydgoszcz–Warszawa–Lublin.
Google Scholar
Mikołajczyk B., Kurczewska A., Fila J. (2011), Klastry na świecie. Studia przypadków, Wydawnictwo Difin, Warszawa.
Google Scholar
Platonoff A. L. (2009), Zarządzanie dynamiczne, Difin, Warszawa.
Google Scholar
Porter M. E. (1998), Clusters and Competition: New Agendas for Companies Governments and Institutions, [w:] M. E. Porter (ed.), On Competition, Harvard Business Review Book, Boston.
Google Scholar
Porter M. E. (2001), Porter o konkurencji, PWE, Warszawa.
Google Scholar
Porter M. E., Kramer M. R. (2011), The Big Idea: Creating Shared Value, “Harvard Business Review”, No. 89 (1/2).
Google Scholar
Pyke F., Sengenberger W. (1992), Industrial districts and local economic regeneration: Research and policy issues, [w:] F. Pyke, W. Sengenberger (eds.), Industrial Districts and Local Economic Regeneration, International Institute for Labour Studies, Geneva.
Google Scholar
Robertson R. (1985), The Relativization of Societies: Modern Religion and Globalization, [w:] T. Robbins, W. Shepherd, J. McBride (eds.), Cults, Culture and the Law, Scholars Press, Chico CA.
Google Scholar
Rosińska-Bukowska M. (2012), Rozwój globalnych sieci biznesowych jako strategia konkurencyjna korporacji transnarodowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Google Scholar
Scholte J. A. (2000), Globalization: A Critical Introduction, St. Martin’s Press Inc., New York.
Google Scholar
Skawińska E., Zalewski R. I. (2009), Klastry biznesowe w rozwoju konkurencyjności i innowacyjności regionów. Świat – Europa – Polska, PWE, Warszawa.
Google Scholar
Stigliz J. E. (2004), Globalizacja, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar
Sulejewicz A. (1997), Partnerstwo strategiczne: modelowanie współpracy przedsiębiorstw, „Monografie i Opracowania”, nr 427, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.
Google Scholar
Thomson G., Frances J., Levacic R., Mitchell J. (1991), Markets, Hierarchies and Networks: The Co-ordination of Social Life, Sage Publications, London.
Google Scholar
Wiedersheim-Paul F., Olson H. C., Welch L. S. (1978), Pre-Export Activity: The First Step in Internationalization, “Journal of International Business Studies” Vol. 9 (1).
Google Scholar
Zineldin M. (2004), Co-operition: The Organisation of the Future, Marketing, “Intelligence and Planning”, Vol. 22.
Google Scholar