Internacjonalizacja i usieciowienie jako czynniki wspierające innowacyjność produktową i procesową przedsiębiorstw

Autor

  • Maja Szymura-Tyc Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Wydział Zarządzania, Katedra Zarządzania Międzynarodowego

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-6018.334.10

Słowa kluczowe:

internacjonalizacja, usieciowienie, innowacyjność, innowacje produktowe, innowacje procesowe, przedsiębiorstwa polskie

Abstrakt

Studia teoretyczne i badania empiryczne wskazują na powiązania między internacjonalizacją i innowacyjnością przedsiębiorstw. Istnieje również bogaty dorobek teoretyczny i badawczy podkreślający znaczenie powiązań sieciowych w procesie tworzenia innowacji. Brakuje jednak badań empirycznych, będących próbą odpowiedzi na pytanie, który z tych dwóch czynników – internacjonalizacja czy usieciowienie – silniej wspiera innowacyjność przedsiębiorstw. Nie wiadomo także, który z dwóch podstawowych typów innowacyjności – innowacyjność produktowa czy innowacyjność procesowa – jest silniej powiązany z internacjonalizacją i usieciowieniem przedsiębiorstwa. Celem badań prezentowanych w tym artykule jest rozpoznanie charakteru i siły powiązań między internacjonalizacją i usieciowieniem a innowacyjnością produktową i procesową przedsiębiorstw w Polsce. Analiza statystyczna danych empirycznych z 274 przedsiębiorstw wskazuje, że internacjonalizacja oraz usieciowienie wspierają innowacyjność przedsiębiorstw, przy czym internacjonalizacja odgrywa tutaj rolę dominującą, sprzyjając zarówno innowacyjności procesowej, jak i produktowej.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Anand B.N., Khanna T. (2000), Do firms learn to create value? The case of alliances, „Strategic Management Journal”, vol. 21(3), s. 295–315.
Google Scholar

Añón Higón D., Driffield N. (2011), Exporting and innovation performance: Analysis of the annual Small Business Survey in the UK, „International Small Business Journal”, vol. 29(1), s. 4–24.
Google Scholar

Basile R. (2001), Export behaviour of Italian manufacturing firms over the nineties: the role of innovation, „Research Policy”, vol. 30(8), s. 1185–1201.
Google Scholar

Becker S.O., Egger P.H. (2013), Endogenous product versus process innovation and a firm’s propensity to export, „Empirical Economics”, vol. 44(1), s. 329–354.
Google Scholar

Calantone R.J., Cavusgil S.T., Zhao Y. (2002), Learning orientation, firm innovation capability, and firm performance, „Industrial Marketing Management”, vol. 31(6), s. 515–524.
Google Scholar

Cassiman B., Golovko E. (2011), Innovation and internationalization through exports, „Journal of International Business Studies”, vol. 42(1), s. 56–75.
Google Scholar

Cassiman B., Golovko E., Martinez‑Ros E. (2010), Innovation, exports and productivity, „International Journal of Industrial Organization”, vol. 28(4), s. 372–376.
Google Scholar

Chesbrough H. (2003), Open Innovation: The New Imperative for Creating and Profiting from Technology, Harvard Business School Press, Boston.
Google Scholar

Chetty S.K., Stangl L.M. (2010), Internationalization and innovation in a network relationship context, „European Journal of Marketing”, vol. 44(11/12), s. 1725–1743.
Google Scholar

Cohen W.M., Levinthal D.A. (1990), Absorptive capacity: a new perspective on learning and innovation, „Administrative Science Quarterly”, vol. 35(1), s. 128–152.
Google Scholar

Cowan R., Jonard N., Zimmermann J.B. (2007), Bilateral collaboration and the emergence of innovation networks, „Management Science”, vol. 53(7), s. 1051–1067.
Google Scholar

Damijan J.P., Kostevc Č., Polanec S. (2010), From innovation to exporting or vice versa?, „The World Economy”, vol. 33(3), s. 374–398.
Google Scholar

Dhanaraj C., Beamish P.W. (2003), A resource‐based approach to the study of export performance, „Journal of Small Business Management”, vol. 41(3), s. 242–261.
Google Scholar

Dhanaraj C., Parkhe A. (2006), Orchestrating innovation networks, „Academy of Management Review”, vol. 31(3), s. 659–669.
Google Scholar

Fletcher R. (2001), A holistic approach to internationalization, „International Business Review”, vol. 10(1), s. 25–49.
Google Scholar

Foray D., Lundvall B. (1998), The knowledge‑based economy: from the economics of knowledge to the learning economy, [w:] T. Siesfeld, J. Cefola, D. Neef (red.), The economic impact of knowledge, Butterworth and Heinemann, Boston–Oxford–Johannesburg–Melbourne–New Delhi–Singapore.
Google Scholar

Forsgren M. (2002), The concept of learning in the Uppsala internationalization process model: a critical review, „International Business Review”, vol. 11(3), s. 257–277.
Google Scholar

García F., Jin B., Salomon R. (2013), Does inward foreign direct investment improve the innovative performance of local firms, „Research Policy”, vol. 42(1), s. 231–244.
Google Scholar

Gemünden H.G., Ritter T., Heydebreck P. (1996), Network configuration and innovation success: An empirical analysis in German high‑tech industries, „International Journal of Research in Marketing”, vol. 13(5), s. 449–462.
Google Scholar

Ghoshal S., Bartlet C.A. (1988), Creation, adoption and diffusion of innovations by subsidiaries of multinational corporations, „Journal of International Business Studies”, vol. 19(3), s. 365–388.
Google Scholar

Grant R.M. (1996), Toward a knowledge‐based theory of the firm, „Strategic Management Journal”, vol. 17(S2), s. 109–122.
Google Scholar

Gupta A.K., Govindarajan V. (2000), Knowledge flows within multinational corporations, „Strategic Management Journal”, vol. 21(4), s. 473–496.
Google Scholar

Hagedoorn J., Cloodt M. (2003), Measuring innovative performance: is there an advantage in using multiple indicators?, „Research Policy”, vol. 32(8), s. 1365–1379.
Google Scholar

Håkansson H., Ford D., Gadde L.E., Snehota I., Waluszewski A. (2009), Business in networks, John Wiley & Sons, Chichester.
Google Scholar

Håkansson H., Havila V., Pedersen A.C. (1999), Learning in networks, „Industrial Marketing Management”, vol. 28(5), s. 443–452.
Google Scholar

Håkansson H., Johanson J. (1992), A Model of Industrial Networks, [w:] B. Axelsson, G. Easton (red.), Industrial Networks: A New View of Reality, Rutledge, London.
Google Scholar

Hessels S.J.A. (2007), Innovation and international involvement of Dutch SMEs, „International Journal of Entrepreneurship and Small Business”, vol. 4(3), s. 234–255.
Google Scholar

Hollenstein H. (1996), A composite indicator of a firm’s innovativeness. An empirical analysis based on survey data for Swiss manufacturing, „Research Policy”, vol. 25(4), s. 633–645.
Google Scholar

Ietto‑Gillies G., London S.E. (2009), Conceptual issues behind the assessment of the degree of internationalization, „Transnational Corporations”, vol. 18(3), s. 59–83.
Google Scholar

Inkpen A.C., Currall S.C. (2004), The coevolution of trust, control, and learning in joint ventures, „Organization Science”, vol. 15(5), s. 586–599.
Google Scholar

Johanson J., Vahlne J.E. (1977), The internationalization process of the firm‑a model of knowledge development and increasing foreign market commitments, „Journal of International Business Studies”, vol. 8(1), s. 23–32.
Google Scholar

Johanson J., Vahlne J.E. (2009), The Uppsala internationalization process model revisited: From liability of foreignness to liability of outsidership, „Journal of International Business Studies”, vol. 40(9), s. 1411–1431.
Google Scholar

Kafouros M.I., Buckley P.J., Sharp J.A., Wang C. (2008), The role of internationalization in explaining innovation performance, „Technovation”, vol. 28(1), s. 63–74.
Google Scholar

Kale P., Singh H. (2007), Building firm capabilities through learning: the role of the alliance learning process in alliance capability and firm‐level alliance success, „Strategic Management Journal”, vol. 28(10), s. 981–1000.
Google Scholar

Karlsen T., Silseth P.R., Benito G.R., Welch L.S. (2003), Knowledge, internationalization of the firm, and inward–outward connections, „Industrial Marketing Management”, vol. 32(5), s. 385–396.
Google Scholar

Kotabe M., Srinivasan S.S., Aulakh P.S. (2002), Multinationality and firm performance: The moderating role of R&D and marketing capabilities, „Journal of International Business Studies”, vol. 33(1), s. 79–97.
Google Scholar

Leonidou L.C., Katsikeas C.S., Coudounaris D.N. (2010), Five decades of business research into exporting: A bibliographic analysis, „Journal of International Management”, vol. 16(1), s. 78–91.
Google Scholar

Lewandowska M.S., Gołębiowski T. (2014), Innovation and international competitiveness of manufacturing firms. Evidence from Bulgaria, Czech Republic, Hungary, Poland and Romania, [w:] A. Zhuplev, K. Liuhto (red.), Geo‑Regional Competitiveness in Central and Eastern Europe, the Baltic Countries, and Russia, IGI Global/Taylor & Francis Group, Hershey.
Google Scholar

Lewandowska M.S., Gołębiowski T., Szymura‑Tyc M., Rószkiewicz M. (2017), Komplementarność innowacji a eksport nowych produktów, „Gospodarka Narodowa”, nr 1, s. 96–117.
Google Scholar

Lewandowska M., Szymura‑Tyc M., Gołębiowski T. (2016), Innovation complementarity, cooperation partner, and new product export: Evidence from Poland, „Journal of Business Research”, vol. 69(9), s. 3673–3681.
Google Scholar

Love J.H., Roper S. (2001), Location and network effects on innovation success: evidence for UK, German and Irish manufacturing plants, „Research Policy”, vol. 30(4), s. 643–661.
Google Scholar

March J.G. (1991), Exploration and exploitation in organizational learning, „Organization Science”, vol. 2(1), s. 71–87.
Google Scholar

Martínez‐Ros E., Labeaga J.M. (2009), Product and process innovation: Persistence and complementarities, „European Management Review”, vol. 6(1), s. 64–75.
Google Scholar

Mińska‑Struzik E. (2014), Od eksportu do innowacji. Uczenie się przez eksport polskich przedsiębiorstw, Difin, Warszawa.
Google Scholar

Nieto M.J., Santamaría L. (2007), The importance of diverse collaborative networks for the novelty of product innovation, „Technovation”, vol. 27(6), s. 367–377.
Google Scholar

Penner‑Hahn J., Shaver J.M. (2005), Does international research and development increase patent output? An analysis of Japanese pharmaceutical firms, „Strategic Management Journal”, vol. 26(2), s. 121–140.
Google Scholar

Percival J.C., Cozzarin B.P. (2008), Complementarities affecting the returns to innovation, „Industry and Innovation”, vol. 15(4), s. 371–392.
Google Scholar

Posner M.V. (1961), International trade and technical change, „Oxford Economic Papers”, vol. 13(3), s. 323–341.
Google Scholar

Powell W.W., Koput K.W., Smith‑Doerr L. (1996), Interorganizational collaboration and the locus of innovation: Networks of learning in biotechnology, „Administrative Science Quarterly”, vol. 41(1), s. 116–145.
Google Scholar

Ritter T., Gemünden H.G. (2003), Network competence: Its impact on innovation success and its antecedents, „Journal of Business Research”, vol. 56(9), s. 745–755.
Google Scholar

Roper S., Love J.H. (2002), Innovation and export performance: evidence from the UK and German manufacturing plants, „Research Policy”, vol. 31(7), s. 1087–1102.
Google Scholar

Rothwell R. (1992), Successful industrial innovation: critical factors for the 1990s, „R&D Management”, vol. 22(3), s. 221–240.
Google Scholar

Rycroft R.W., Kash D.E. (2004), Self‑organizing innovation networks: implications for globalization, „Technovation”, vol. 24(3), s. 187–197.
Google Scholar

Salomon R.M., Jin B. (2008), Does knowledge spill to leaders or laggards? Exploring industry heterogeneity in learning by exporting, „Journal of International Business Studies”, vol. 39(1), s. 132–150.
Google Scholar

Salomon R.M., Shaver J.M. (2005), Learning by exporting: new insights from examining firm innovation, „Journal of Economics & Management Strategy”, vol. 14(2), s. 431–460.
Google Scholar

Shapiro C., Varian H.R. (1998), Information rules: a strategic guide to the network economy, Harvard Business School Press, Boston.
Google Scholar

Sharma D.D., Blomstermo A. (2003), The internationalization process of born globals: a network view, „International Business Review”, vol. 12(6), s. 739–753.
Google Scholar

Szymura‑Tyc M. (2011), Międzynarodowe sieci innowacyjne – geneza i funkcjonowanie, „Zeszyty Naukowe SGH w Warszawie”, nr 32, s. 420–438.
Google Scholar

Szymura‑Tyc M. (2015a), Innovativeness and Internationalisation of the Polish Economy – the Transition Process Perspective, „Journal of Economics and Management”, vol. 21(3), s. 5–20.
Google Scholar

Szymura‑Tyc M. (2015b), Internacjonalizacja, innowacyjność i usieciowienia przedsiębiorstw. Podejście holistyczne, Difin, Warszawa.
Google Scholar

Szymura‑Tyc M., Rollins M. (2016), Explorative Study on Internationalization, Innovativeness and Networking in Polish Firm, 32nd Annual IMP Conference Proceedings, Poznań.
Google Scholar

Tether B.S. (2002), Who co‑operates for innovation, and why: an empirical analysis, „Research Policy”, vol. 31(6), s. 947–967.
Google Scholar

Van Aken J.E., Weggeman M.P. (2000), Managing learning in informal innovation networks: overcoming the Daphne‐dilemma, „R&D Management”, vol. 30(2), s. 139–150.
Google Scholar

Vernon R. (1966), International investment and international trade in the product cycle, „The Quarterly Journal of Economics”, vol. 80(2), s. 190–207.
Google Scholar

Wakelin K. (1998), Innovation and export behaviour at the firm level, „Research Policy”, vol. 26(7), s. 829–841.
Google Scholar

Welch L.S., Luostarinen R.K. (1993), Inward‑outward connections in internationalization, „Journal of International Marketing”, vol. 1(1), s. 44–56.
Google Scholar

Zahra S.A., Ireland R.D., Hitt M.A. (2000), International expansion by new venture firms: International diversity, mode of market entry, technological learning, and performance, „Academy of Management Journal”, vol. 43(5), s. 925–950.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2018-02-28

Jak cytować

Szymura-Tyc, M. (2018). Internacjonalizacja i usieciowienie jako czynniki wspierające innowacyjność produktową i procesową przedsiębiorstw. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica, 2(334), [147]-167. https://doi.org/10.18778/0208-6018.334.10

Numer

Dział

Artykuł

Podobne artykuły

<< < 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.