Wpływ pandemii na rozwój handlu elektronicznego

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-6018.359.01

Słowa kluczowe:

e‑commerce, handel elektroniczny, sektor usług, rozwój

Abstrakt

W ostatnich latach obserwuje się dynamiczny rozwój sektora usług, a zwłaszcza handlu elektronicznego. Jest to spowodowane wzrostem znaczenia nowych technologii, lepszym dostępem do internetu oraz ewolucją nawyków konsumentów. Handel elektroniczny sprawił, że zakupy stały się szybsze i wygodniejsze, a w okresie pandemii COVID–19 bezpieczniejsze. Celem artykułu jest ocena wpływu pandemii na poziom rozwoju handlu internetowego w Polsce. W opracowaniu wyjaśniono pojęcie e‑handlu, przedstawiono zalety i wady tej formy sprzedaży z punktu widzenia kupującego i sprzedającego oraz dynamikę rozwoju e‑commerce przed i po okresie pandemii COVID–19. Zaprezentowane w artykule dane i ich analiza wskazują na tendencję wzrostową w handlu elektronicznym w Polsce. Analiza trendów i wyników badań pozwala stwierdzić, że handel elektroniczny w Polsce rozwija się w szybkim tempie, ma duży potencjał wzrostowy i będzie ewoluować w zależności od potrzeb klientów. Uważa się, że pandemia zwiększyła tempo przechodzenia klientów z zakupów w formie tradycyjnej, stacjonarnej, do zakupów w sieci. Po zniesieniu lockdownu nie zaobserwowano spadku liczby transakcji zakupowych.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Chodak G. (2014), Wybrane zagadnienia logistyki w sklepach internetowych – modele, badania rynku, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław.
Google Scholar

Daszkowska M. (1998), Usługi. Produkcja, rynek, marketing, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar

Dąbrowska A. (2008), Rozwój rynku usług w Polsce. Uwarunkowania i perspektywy, Oficyna Wydawnicza SGH – Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warszawa.
Google Scholar

Drobiazgiewicz J. (2011), Poziom rozwoju e-commerce’u w Polsce, „Ekonomiczne Problemy Usług”, nr 68, s. 121–126.
Google Scholar

E-commerce w Polsce (b.d.), https://www.sempire.pl/e-commerce-w-polsce.html [dostęp: 15.06.2022].
Google Scholar

Encyklopedia PWN, hasło: e-, https://encyklopedia.pwn.pl/haslo/e;3896284.html [dostęp: 20.06.2022].
Google Scholar

Główny Urząd Statystyczny (b.d.), Pojęcia stosowane w statystyce publicznej, https://stat.gov.pl/metainformacje/slownik-pojec/pojecia-stosowane-w-statystyce-publicznej/1778,pojecie.html [dostęp: 16.06.2022].
Google Scholar

Główny Urząd Statystyczny (b.d.), Społeczeństwo informacyjne w Polsce w 2021 r., https://stat.gov.pl/download/gfx/portalinformacyjny/pl/defaultaktualnosci/5497/2/11/1/spoleczenstwo_informacyjne_w_polsce_w_2021_r..pdf [dostęp: 15.06.2022].
Google Scholar

Główny Urząd Statystyczny (2019), Społeczeństwo informacyjne w Polsce. Wyniki badań statystycznych z lat 2015–2019, https://stat.gov.pl/download/gfx/portalinformacyjny/pl/defaultaktualnosci/5497/1/13/1/spoleczenstwo_informacyjne_w_polsce_-_wyniki_badan_statystycznych_z_lat_2015-2019.pdf [dostęp: 15.06.2022].
Google Scholar

Główny Urząd Statystyczny (2020), Społeczeństwo informacyjne w Polsce w 2020 r., https://stat.gov.pl/files/gfx/portalinformacyjny/pl/defaultaktualnosci/5497/1/14/1/spoleczenstwo_informacyjne_w_polsce_w_2020_r..pdf [dostęp: 13.06.2022].
Google Scholar

Główny Urząd Statystyczny, Urząd Statystyczny w Szczecinie (2018), Społeczeństwo informacyjne w Polsce. Wyniki badań statystycznych z lat 2014–2018, https://stat.gov.pl/files/gfx/portalinformacyjny/pl/defaultaktualnosci/5497/1/12/1/spoleczenstwo_informacyjne_w_polsce._wyniki_badan_statystycznych_z_lat_2014-2018.pdf [dostęp: 8.06.2022].
Google Scholar

Gregor B., Stawiszyński M. (2002), E-commerce, Oficyna Wydawnicza Branta, Bydgoszcz.
Google Scholar

Gulc A. (2020), Determinants of Courier Service Quality in e-Commerce from Customers’ Perspective, „Quality Innovation Prosperity”, nr 24(2), s. 137–152.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.12776/qip.v24i2.1438

Handel internetowy w Polsce 2019. Analiza i prognoza rozwoju rynku e-commerce na lata 2019–2024 (b.d.), https://mypmr.pro/products/handel-internetowy-w-polsce-2019 [dostęp: 12.06.2022].
Google Scholar

Handel internetowy w Polsce 2020. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2020–2025 (b.d.), https://mypmr.pro/products/handel-internetowy-w-polsce-2020#tabs [dostęp: 10.06.2022].
Google Scholar

Hartman A., Sifonis J., Kador J. (2001), E-biznes – strategie sukcesu w gospodarce internetowej, K.E. Liber s.c., Warszawa.
Google Scholar

Kotler Ph., Armstrong G., Saunders J., Wong V., 2002, Marketing. Podręcznik europejski, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
Google Scholar

Lange O. (1967), Ekonomia polityczna, t. I, Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
Google Scholar

Levinson J.C., Rubin Ch. (1998), Marketing partyzancki on line, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
Google Scholar

Nicodim L. (2006), Advantages and disadvantages of the electronic commerce, „Analele Universitatii Din Oradea Stiinte Economice”, t. XV, nr 1, s. 298–299.
Google Scholar

Niedźwiedziński M. (2004), Globalny handel elektroniczny, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar

Niranjanamurthy M., Kavyashree N., Jagannath S., Chahar D. (2013), Analysis of e-commerce and m-commerce: advantages, limitations and security t.s, „International Journal of Advanced Research in Computer and Communication Engineering”, nr 2, t. 6, s. 2362–2363.
Google Scholar

Norris M., West, S. (2001), e-biznes, Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, Warszawa.
Google Scholar

PwC (2021), Perspektywy rozwoju e-commerce w Polsce w 2021–2026, https://www.slideshare.net/PwCPolska/analiza-rynku-ecommerce-w-polsce-20212026-242474281 [dostęp: 13.06.2022].
Google Scholar

Roggeveen L., Sethuraman R. (2020), How the COVID Pandemic May Change the World of Retailing, „Journal of Retailing”, nr 96, t. 2, s. 169–171.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/j.jretai.2020.04.002

Rogoziński K. (1993), Usługi rynkowe, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Poznań.
Google Scholar

Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie ogłoszenia na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu epidemii (Dz.U. z 2020 r., poz. 491).
Google Scholar

SENUTO (b.d.), E-commerce w Polsce 2021. Sklepy internetowe z najlepszym SEO, https://lp.senuto.com/raport-ecommerce-2021?utm_campaign=raport-ecommerce-21&utm_source=blog [dostęp: 13.06.2022].
Google Scholar

Szopiński T. (2013), Czynniki determinujące korzystanie z handlu elektronicznego przez konsumentów, Wyższa Szkoła Finansów i Zarządzania w Warszawie, Warszawa.
Google Scholar

Timmers P. (1998), Business models for Electronic Markets, „Electronic Markets”, nr 8(2), s. 3–8.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/10196789800000016

United Nations (2022), COVID–19 Impact on e-commerce. Post pandemic COVID–19 Economic Recovery: Harnessing E-commerce for the UNECE Transition Economies, https://unece.org/sites/default/files/2022-01/ECE_TRADE_468E_1.pdf [dostęp: 17.06.2022].
Google Scholar

Ustawa z dnia 18 lipca 2002 o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U. z 2002 r. Nr 144, poz. 1204).
Google Scholar

Wawszczyk A., (2003), E-gospodarka. Poradnik przedsiębiorcy, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa.
Google Scholar

Wielki J. (2000), Elektroniczny marketing poprzez Internet, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa–Wrocław.
Google Scholar

Zagajewski A., Saniuk S. (2018), E-commerce w dobie rozwoju koncepcji Przemysł 4.0, „Systemy Wspomagania w Inżynierii Produkcji”, nr 7, t. 2, s. 83–88.
Google Scholar

Zieliński R. (2021) Typowe powody porzucenia koszyka w e-commerce, https://thestory.is/pl/journal/porzucone-koszyki-w-sklepie-internetowym/ [dostęp: 10.06.2022].
Google Scholar

Zwass V . (1996), Electronic commerce: Structures and t.s, „International Journal of Electronic Commerce”, no. 1, s. 3–23.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/10864415.1996.11518273

Zwiększ swoją sprzedaż w e-commerce. Dlaczego płatności są kluczowe (2022), https://forsal.pl/biznes/handel/artykuly/8349011,zwieksz-swoja-sprzedaz-w-e-commerce-dlaczego-platnosci-sa-kluczowe.html?utm_sour [dostęp: 17.06.2022].
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2022-11-09

Jak cytować

Szczukocka, A. (2022). Wpływ pandemii na rozwój handlu elektronicznego. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica, 2(359), 1–20. https://doi.org/10.18778/0208-6018.359.01

Numer

Dział

Artykuł

Podobne artykuły

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 > >> 

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.