Evaluation of Household Finance Management Effectiveness in the Biggest Polish Cities
DOI:
https://doi.org/10.18778/0208-6018.327.06Keywords:
effectiveness, personal finance, household financeAbstract
The main objective of the paper is to evaluate household finance management effectiveness in the biggest Polish cities. As part of the conceptualization study, the following specific objectives are set: adaptation of effectiveness approaches in relation to households functioning and a proposition of household finance management effectiveness evaluation model. In addition, an attempt has been made to verify the following hypothesis (H): Polish households are characterized by low financial management effectiveness, which is a result of low level of financial literacy, as well as lack of financial control. Within the research framework, the following research methods have been used: a critical analysis of the literature on the subject, a document research method, diagnostic questionnaire method, comparative research method and statistical methods.
Downloads
References
Atkinson, A. Messy F. (2012), Measuring Financial Literacy. Results of the OECD / International Network on Financial Education (INFE) Pilot Study, OECD Working Papers on Finance, Insurance and Private Pensions, No. 15, OECD Publishing.
Google Scholar
Bielski M. (1992), Organizacje: istota, struktury, procesy, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Google Scholar
BIK (2014), Wiedza o produktach kredytowych i wiarygodności finansowej w percepcji Polaków, MillwardBrown, Warszawa.
Google Scholar
Bogacka-Kisiel E. (ed.) (2012), Finanse osobiste. Zachowania – produkty – strategie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar
Bywalec Cz. (2009), Ekonomika i finanse gospodarstw domowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar
Campbell J. Y. (2006), Household finance, „The Journal of Finance”, American Finance Association, vol. 61, nr 4.
Google Scholar
Frączek B. (2013), Obszary badań w zakresie poziomu wiedzy i edukacji finansowej społeczeństwa w Polsce i na świecie, Studia Ekonomiczne nr 173, Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Katowice.
Google Scholar
Gajewski S. (1994), Zachowanie konsumenta a współczesny marketing, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Google Scholar
Garman E. T., Forgue R. (2008), Personal finance, Houghton Mifflin Company, USA.
Google Scholar
Gąsiorowska A. (2013), Skala postaw wobec pieniędzy SPP. Konstrukcja i walidacja narzędzia pomiarowego, „Psychologia ekonomiczna”, z. 3.
Google Scholar
Gąsiorowska A. (2014), Psychologiczne znaczenie pieniędzy. Dlaczego pieniądze wywołują koncentrację na sobie?, PWN, Warszawa.
Google Scholar
Holstein-Beck M. (1997), Być albo nie być menedżerem, Infor Book, Warszawa.
Google Scholar
ING (2012), ING International Survey on Financial Competence, http://www.ezonomics.com/ing_international_survey/financial_competence_2012 [dostęp: 25.01.2016].
Google Scholar
Iwanicz-Drozdowska M. (ed.) (2011), Edukacja i świadomość finansowa. Doświadczenia i perspektywy, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.
Google Scholar
Jajuga K. (2007), Elementy nauki o finansach, PWE, Warszawa.
Google Scholar
Kaczmarczyk S., Badania marketingowe. Podstawy metodyczne, PWE, Warszawa 2011.
Google Scholar
Kaplan R. S., Norton D. P. (2001), Strategiczna karta wyników. Praktyka, Wydawnictwo CIM, Warszawa.
Google Scholar
Kapoor J. R., Dlabay L. R., Hughes R. J. (2004), Personal finance, McGraw-Hill, New York.
Google Scholar
Klapper, Lusardi, Oudheusden (2015), Financial Literacy Around the World: insights from the Standard & Poor’s ratings services global financial literacy survey, https://www.spglobal.com/corporate-responsibility/global-financial-literacy-survey
Google Scholar
Korenik D., Korenik S. (2004), Podstawy finansów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar
Kronenberg (2015), Postawy Polaków wobec finansów, Fundacja Kronenberga przy City Handlowy, Warszawa.
Google Scholar
Kuchciak I. (2013), Kreowanie świadomości finansowej wyzwaniem konkurencyjności w niesprzyjającym otoczeniu, Zarządzanie i Finanse, R. 11, nr 4, cz. 4.
Google Scholar
Kuchciak I., Świeszczak M., Świeszczak K., Marcinkowska M. (2014), Edukacja finansowa i inkluzja bankowa w realizacji koncepcji silver economy, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Google Scholar
Lawless D. J. (1979), Organizational behavior, New York.
Google Scholar
Maison D. (2013), Polak w świecie finansów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar
Melicher R. W., Norton E. A. (2005), Finance – introduction to institutions, investment, and management, John Wiley & Sons, Danvers.
Google Scholar
Młynarski S. (1990), Metody badań marketingowych, PWE, Warszawa.
Google Scholar
Musiał M. (2014), Determinanty efektywności gospodarowania finansami osobistymi, [in:] B. Świecka (ed.), Współczesne problemy finansów osobistych, CeDeWu, Szczecin.
Google Scholar
Musiał M. (2016), Znaczenie wiedzy finansowej w procesie zarządzania finansami osobistymi, „Finanse i Prawo Finansowe”, t. 3, nr 1, Łódź.
Google Scholar
NBP (2015), Stan wiedzy i świadomości finansowej Polaków, konsorcjum Pracownia Badań i Innowacji Społecznych „Stocznia” i Grupa IQS dla Departamentu Edukacji i Wydawnictw NBP, Warszawa.
Google Scholar
Nogalski B., Białas T., Czapiewski M. (1994), Zarządzanie w różnych formach własności, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.
Google Scholar
Pfohl H. (1998), Zarządzanie logistyką. Funkcje i instrumenty, Instytut Logistyki i Magazynowania, Poznań.
Google Scholar
Rummler G. A., Brache A.P. (2000), Podnoszenie efektywności organizacji, PWE, Warszawa.
Google Scholar
Rybicki W. (2005), O wielostronności, relatywizmie i złożoności kategorii efektywności, [in:] Dudycz T. (ed.), Efektywność – rozważania nad istotą i pomiarem. Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej, nr 1060, AE, Wrocław.
Google Scholar
Rytelewska G. (2008), Gospodarstwa domowe [in:] System finansowy w Polsce, t. 2, B. Pietrzak, Z. Polański, B. Woźniak (ed.), Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar
Schuchardt J., Bagwell D. C., Bailey W. C., DeVaney S. A., Grable J. E., Leech I. E., Lown J. M., Sharpe D. L., Xiao J. J. (2007), Personal finance: an interdisciplinary profession, „Financial Counselling and Planning”, vol. 18, nr 1, Kingston.
Google Scholar
Steers R.M. (1975), Problems in measurement of organizational effectiveness, „Administrative Science Quarterly”, nr 4.
Google Scholar
Swart N. (2007), Personal financial management, Creda Communication.
Google Scholar
Świecka B. (2009), Niewypłacalność gospodarstw domowych. Przyczyny – skutki - przeciwdziałanie, Difin, Warszawa.
Google Scholar
Świecka B. (2014), Finanse osobiste jako subdyscyplina finansów, [in:] Współczesne problemy finansów osobistych, B. Świecka (ed.), CeDeWu, Warszawa.
Google Scholar
Świecka B. (2016), Wiedza i edukacja finansowa gospodarstw domowych jako determinanty rozwoju obrotu bezgotówkowego, [w:] Obrót bezgotówkowy w Polsce - stan obecny i perspektywy, red. P. Bolibok, M. Żukowski, Wydawnictwo KUL, Lublin.
Google Scholar
Waliszewski K. (2010), Pośrednictwo kredytowe w Polsce, CeDeWu, Warszawa.
Google Scholar
Waliszewski K. (2011), Doradztwo finansowe w Polsce, CeDeWu, Warszawa.
Google Scholar
Wąsowicz-Kiryło G. (2008), Psychologia finansowa – o pieniądzach w życiu człowieka, Difin, Warszawa.
Google Scholar
Yamauchi K., Templer D. (1982), The development of a Money attitudes scale, “Journal of Personality Assessment”, 46.
Google Scholar
Zalega T. (2007), Konsumpcja – podstawy teoretyczne, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania UW, Warszawa.
Google Scholar
Zalega T. (2012), Konsumpcja. Determinanty, teorie, modele, PWE, Warszawa 2012.
Google Scholar
Zaleśkiewicz T. (2012), Psychologia ekonomiczna, PWN, Warszawa.
Google Scholar
Zdanowska M. (2011), Koncepcja efektywności zarządzania finansami osobistymi, [in:] Korenik D. (ed.), „Finanse i Rachunkowość” Seminarium Doktorantów Edycja VIII, Wyższa Szkoła Zarządzania i Finansów we Wrocławiu, Zeszyt Naukowy nr 32, Wrocław.
Google Scholar
Zdanowska M. (2012), Financial capability – zdolność zarządzania finansami osobistymi, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego nr 680, „Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu” nr 21, Szczecin 2012.
Google Scholar
Żelazna K. (ed.) (2002), Ekonomika konsumpcji. Elementy teorii, Wydawnictwo SGGW, Warszawa.
Google Scholar