Ocena wybranych rozkładów teoretycznych trwania życia do analizy lojalności klientów na przykładzie europejskiego banku detalicznego

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-6018.349.05

Słowa kluczowe:

analiza przeżycia, wartość życiowa klienta, bankowość, modele parametryczne, estymator Kaplana–Meiera

Abstrakt

Jednym z kluczowych elementów związanych z wyliczaniem wartości klienta w czasie (Customer Life Time Value) jest oszacowanie długości trwania relacji klienta z bankiem w przyszłości. Można ją oszacować z wykorzystaniem metod analizy przeżycia. Celem artykułu jest sprawdzenie, który ze znanych rozkładów wykorzystywanych w analizie przeżycia (Weibulla, wykładniczy, gamma, logarytmicznie normalny) najlepiej opisuje zjawisko odejść klientów z banku. Jeśli celem jest oszacowanie rozkładu, według którego „przeżywają” określone jednostki (klienci banku), a czynniki, które to powodują, nie są aż tak istotne, to modele parametryczne mogą być wykorzystane. Oszacowanie parametrów funkcji przeżycia jest szybsze niż oszacowanie pełnego modelu Coxa z odpowiednio dobranym zestawem zmiennych objaśniających. Do badania wykorzystano dane cenzurowane banku detalicznego. W artykule zwrócono uwagę na najczęstsze problemy związane z przygotowaniem danych do analizy przeżycia.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Akaike H. (1974), A New Look at the Statistical Model Identification, “IEEE. Transactions on Automatic Control”, vol. Ac–19, no. 6, pp. 716–723.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1109/TAC.1974.1100705

Balicki A. (2006), Analiza przeżycia i tablice wymieralności, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
Google Scholar

Erişoğlu Ü., Erişoğlu M., Erol H. (2011), A Mixture Model of Two Different Distributions Approach to the Analysis of Heterogeneous Survival Data, “World Academy of Science, Engineering and Technology International Journal of Computer and Information Engineering”, vol. 5, no. 6, pp. 544–548.
Google Scholar

Jackson C. (2016), flexsurv: A Platform for Parametric Survival Modeling in R, “Journal of Statistical Software”, vol. 70, no. 8, pp. 1–33.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18637/jss.v070.i08

Jajuga K., Walesiak M. (1999), Standaridisation of data set under different measurement scales, [in]: Classification and Information Processing at the Turn of the Millennium: Proceedings of the 23rd Annual Conference of the Gesellschaftfür Klassifikatione.V., University of Bielefeld, Bielefeld, pp. 105–112.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-642-57280-7_11

Jeffery M. (2010), Data‑Driven Marketing. The 15 Metrics Everyone in Marketing Should Know, John Wiley & Sons, Hoboken.
Google Scholar

Kaplan E. L., Meier P. (1958), Nonparametric Estimation from Incomplete Observations, “Journal of the American Statistical Association”, vol. 53, no. 282, pp. 457–481.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/01621459.1958.10501452

The Comprehensive R Archive Network, https://cran.r-project.org/ (accessed: 23.03.2019).
Google Scholar

Opublikowane

2020-11-04

Jak cytować

Kubacki, D., & Kubacki, R. (2020). Ocena wybranych rozkładów teoretycznych trwania życia do analizy lojalności klientów na przykładzie europejskiego banku detalicznego. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica, 4(349), 81–92. https://doi.org/10.18778/0208-6018.349.05

Numer

Dział

Artykuł