Zastosowanie danych openstreetmap oraz wolnego oprogramowania do badań dostępności komunikacyjnej w skali lokalnej

Autor

  • Piotr Drop Uniwersytet Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie, Zakład Geografii Społeczno-Ekonomicznej University image/svg+xml
  • Paweł Gajewski Uniwersytet Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie, Zakład Geologii i Ochrony Litosfery image/svg+xml
  • Michał Mackiewicz Stowarzyszenie OpenStreetMap Polska

DOI:

https://doi.org/10.18778/1508-1117.14.12

Słowa kluczowe:

GIS, dostępność komunikacyjna, OpenStreetMap, Lublin, analiza

Abstrakt

Autorzy w artykule pragną przedstawić możliwości tkwiące w wykorzystaniu baz OpenStreetMap oraz w zastosowaniu metod dostępnych w wolnym oprogramowaniu do badań nad zagadnieniami dostępności transportowej, skupiając się na skali lokalnej, jaką będzie w tym przypadku miasto Lublin.

Bibliografia

Bertolini L., Clercq F.I., 2003, Urban development without more mobility by car? Lessons from Amsterdam, a multimodal urban region, „Environment and Planning A”, 35 (4), s. 575–589.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1068/a3592

Bronicka K., 2005, Ekonamika i organizacja gospodarstw rolnych, Kraków.
Google Scholar

Coleman D.J., Georgiadou Y., Labonte J., 2009, Volunteered Geographic Information: The nature and motivation of producers, „International Journal of Spatial Data Infrastructures Research”, 4 (1), s. 332–358.
Google Scholar

Gadziński J., 2011, Ocena dostępności komunikacyjnej przestrzeni miejskiej na przykładzie Poznania, Poznań.
Google Scholar

Geurs K., Wee B. v., 2004, Land-use/transport interaction models as tools for sustainability impact assessments of transport investments, „European Journal of Transport and Infrastructure Research”, 6, s. 333–355.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18757/EJTIR.2004.4.3.4272

Goodchild M.F., 2007, Citizens as voluntary sensors: spatial data infrastructure in the world of Web 2.0, „International Journal of Spatial Data Infrastructures Research” 2, s. 24–32.
Google Scholar

Goodchild M.F., HunterG.J., 1997, A simple positional accuracy measure for linear features, „International Journal of Geographical Information Systems”, 11, s. 299– 306.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/136588197242419

Haklay M., 2010, How good is volunteered geographical information? A comparative study of OpenStreetMap and ordnance survey datasets, „Environment and Planning B, 37, s. 682–703.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1068/b35097

Haklay M., Weber P., 2008, OpenStreetMap: User-generated street maps, „IEEE Pervasive Computing”, 7 (4), s. 12–18.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1109/MPRV.2008.80

Hansen W.G., 1959, How accessibility shapes land use, „Journal of American Institute of Planners”, 25, s. 73–76.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/01944365908978307

Ingram D.R., 1971, The concept of accessibility: search for an operational form, „Regional Studies”, 5 (2), s. 101–107.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/09595237100185131

Kumagai T., Wachs M., 1973, Physical accessibility as a social indicator, „Socio- Economic Planning Sciences”, 7 (5), s. 437–456.
Google Scholar

Lineker B.J, Spence N.A., 1992, Accessibility measures compared in an analysis of the impact of the M25 London Orbital Motorway on Britain, „Environment and Planning”, A 24, s.1137–1154.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1068/a241137

Litman T., 2003, Measuring transportation: traffic, mobility and accessibility, „ITE Journal”, 73 (10):www.ite.org.
Google Scholar

Mose1ey M.J., 1979, Accessibility: the rural challenge, London.
Google Scholar

Neis P., Zielstra D., Zipf A., 2012, The street network evolution of crowdsourced maps: OpenStreetMap in Germany 2007–2011, „Future Internet”, 4 (1), s. 1–21.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.3390/fi4010001

Taylor Z., 1986, How to improve accessibility in rural areas?, Institut fur Geographie und Geoókologie der Akademie der Wissenschaften der DDR, Leipzig, Wissenschaftliche Mitteilungen, 20, s. 107–117.
Google Scholar

Wachs M., Kumagai J.G., 1973, Physical accessibility as a social indicator, „SocioEconomic Planning Sciences”, 7, s. 437–456.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/0038-0121(73)90041-4

Yigitcanlar T., Dodson J., Gleeson B.J., N.G. Sipe, 2007, Travel self-containment in master planned estates: analysis of recent Australian trends, „Urban Policy and Research”, s. 129–149.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/08111140701255823

Pobrania

Opublikowane

2013-03-31

Jak cytować

Drop, P., Gajewski, P., & Mackiewicz, M. (2013). Zastosowanie danych openstreetmap oraz wolnego oprogramowania do badań dostępności komunikacyjnej w skali lokalnej. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Geographica Socio-Oeconomica, (14), 157–167. https://doi.org/10.18778/1508-1117.14.12

Numer

Dział

Artykuł