Modelowanie lokalizacji miejsc w przedszkolach w Małopolsce na podstawie dostępności przestrzennej

Autor

  • Łukasz Kowalski Uniwersytet Jagielloński, Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej, Zakład Geografii Ludności, Osadnictwa i Rolnictwa image/svg+xml
  • Anna Łobodzińska Uniwersytet Jagielloński, Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej, Zakład Geografii Ludności, Osadnictwa i Rolnictwa image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.18778/1508-1117.14.07

Słowa kluczowe:

lokalizacja usług, przedszkola, model potencjału, model lokalizacji, dostępność przestrzenna, Małopolska

Abstrakt

Artykuł prezentuje model lokalizacji nowych placówek i miejsc w placówkach wychowania przedszkolnego w województwie małopolskim. W jego konstrukcji autorzy wykorzystali metodę potencjału, przy jednoczesnym uwzględnieniu współczesnych trendów demograficznych w województwie. Zaprezentowany model pozwala na identyfikację gmin „problemowych” pod kątem niedoborów miejsc w danym roku oraz sugeruje, które lokalizacje będą najbardziej optymalne i zyskowne w najbliższej przyszłości.

Bibliografia

Ahlfeldt G.M., Feddersen A., 2008, Geography of a sports metropolis, Ideas: economics and finance research: http://ideas.repec.org/ (dostęp: 13.07.2012 r.).
Google Scholar

Czyż T., 2002, Zastosowanie modelu potencjału w analizie zróżnicowania regionalnego Polski, „Studia Regionalne i Lokalne”, 2–3, s. 5–14.
Google Scholar

England K. (red.), 1996, Who will mind the baby?: Geographies of child care and working mothers, Routledge, London.
Google Scholar

Guzik R., 2003, Interpretacja przestrzennej dostępności szkół ponadpodstawowych w oparciu o metodę ilorazu potencjału, [w:] H. Rogacki (red.), Problemy interpretacji wyników metod badawczych stosowanych w geografii społeczno-ekonomicznej i gospodarce przestrzennej, Wydawnictwo Naukowe Bogucki, Poznań, s. 101–110.
Google Scholar

Łobodzińska A., 2011, Dostępność żłobków i przedszkoli w kontekście przemian demograficznych w województwie małopolskim, [w:] Sitek S. (red.), „Stare i nowe problemy badawcze” w geografii społeczno-ekonomicznej, t. 2, Wydawnictwo PTG i UŚ w Katowicach, Sosnowiec, s. 77–88.
Google Scholar

Matykowski R., 1990, Struktura przestrzenna Gniezna i przemieszczenia jego mieszkań- ców, PWN, Warszawa–Poznań.
Google Scholar

Narzędzie ewaluacyjno-badawcze dostępności transportowej gmin w podukładach wojewódzkich, 2012, IGiPZ PAN: http://www.mrr.gov.pl/ (dostęp: 13.07.2012 r.).
Google Scholar

Rich D.C., 1980, Potential models in human geography. Concepts and techniques in modern geography, „Geo Abstracts”, 26: http://qmrg.org.uk/ (dostęp: 13.07.2012 r.).
Google Scholar

Salze P., Banos A., Oppert J.-M., Charreire H., Casey R., Simon Ch., Chaix B., Badariotti D., Weber Ch., 2011, Estimating spatial accessibility to facilities on the regional scale: an extended commuting-based interaction potential model, „International Journal of Health Geographics”, 10: http://www.ij-healthgeographics.com/ (dostęp: 13.07.2012 r.).
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1186/1476-072X-10-2

Pobrania

Opublikowane

2013-03-31

Jak cytować

Kowalski, Łukasz, & Łobodzińska, A. (2013). Modelowanie lokalizacji miejsc w przedszkolach w Małopolsce na podstawie dostępności przestrzennej. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Geographica Socio-Oeconomica, (14), 93–106. https://doi.org/10.18778/1508-1117.14.07

Numer

Dział

Artykuł