The application of GIS tools in education from the scope of the spatial management and environmental protection
DOI:
https://doi.org/10.18778/1508-1117.34.03Keywords:
Geographic Information Systems (GIS), education, spatial management, environmental protectionAbstract
The aim of the study was to indicate the possibility of using the tools of spatial information systems (GIS) in education at the higher education level based on graduate theses realized at the Poznań University of Life Sciences. Research was carried out on selected bechelor and master's theses which had been written at the faculties of Environmental Engineering and Spatial Management and Agriculture and Bioengineering, on Spatial Management and Environmental Protection courses. The years 2008–2017 were analyzed.
References
Angiel J., Pokojska P., Pokojski W., 2017, Szanse, cele i możliwości edukacji ekologicznej nauczycieli z wykorzystaniem mediów i WebGIS, „Polish Journal of Countinuing Education”, 2: 52–62.
Google Scholar
Bednarczyk M., Rapiński J., 2011, Wykorzystanie oprogramowania Open Source w pomiarach bezpośrednich, „Roczniki Geomatyki”, Polskie Towarzystwo Informacji Przestrzennej, 9–3 (47): 25–35.
Google Scholar
Czepkiewicz M., 2013, Systemy informacji geograficznej w partycypacyjnym zarządzaniu przyrodą w mieście, „Zrównoważony Rozwój. Zastosowania”, 4: 111–123.
Google Scholar
Ewertowski M., Tomczyk A., 2007, Ocena stanu środowiska geograficznego szlaków turystycznych – wykorzystanie GIS do integracji i analizy danych terenowych i kartograficznych, „Przegląd Geograficzny”, 79 (2): 271–295.
Google Scholar
Fogel P., 2007, Bazy danych GIS w planowaniu przestrzennym na poziomie lokalnym, „Roczniki Geomatyki”, Polskie Towarzystwo Informacji Przestrzennej, 5 (7): 39–45.
Google Scholar
Gajos M., Sierka E., 2011, Kierunki badań zastosowania technologii GIS w Ochronie Środowiska: Analiza polskiego czasopiśmiennictwa naukowego, „Roczniki Geomatyki”, Polskie Towarzystwo Informacji Przestrzennej, 9–3 (47): 61–70.
Google Scholar
Gaździcki J. i in., 2018, Current aspects of geospatial education in Poland, „Roczniki Geomatyki”, Polskie Towarzystwo Informacji Przestrzennej, 16–3 (82): 241–246.
Google Scholar
Głowacz A., 2015, Teoretyczne i praktyczne aspekty wykorzystania GIS w szkolnej edukacji geograficznej, „Prace Komisji Edukacji Geograficznej PTG”, 5, Łódź: 73–88.
Google Scholar
Hoffmann P., 2018, Identyfikacja i porównanie struktur przestrzennych Szamotuł i Środy Wielkopolskiej. Praca magisterska.
Google Scholar
Jażdżewska I., Urbański J., 2013, GIS w nauce, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Geographica Socio-Oeconomica”, 14, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź: 5–15.
Google Scholar
Kistowski M., 2003, Struktury i przepływy informacji przyrodniczej na potrzeby planowania przestrzennego, „Człowiek i Środowisko”, 27 (1–2): 83–96.
Google Scholar
Kuraś B., 2007, Wykorzystanie GIS jako kompleksowego narzędzia waloryzacji środowiska przyrodniczego pod kątem planowania przestrzennego zagospodarowania terenu, Archiwum Fotogrametrii, Kartografii i Teledetekcji, 17b: 425–435.
Google Scholar
Kwietniewski M., Miszta-Kruk K., Wróbel K., 2007, Możliwości zastosowania GIS w wodociągach na przykładzie wybranego systemu dystrybucji wody, „Ochrona Środowiska”, 29 (3): 73–76.
Google Scholar
Litwin R., Myrda G., 2005, Systemy Informacji Geograficznej. Zarządzanie danymi przestrzennymi w GIS, SIP, SIT, LIS, Helion, Gliwice.
Google Scholar
Ładysz J., 2015, Technologia GIS w Inżynierii Bezpieczeństwa, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Oficerskiej Wojsk Lądowych im. generała Tadeusza Kościuszki, Wrocław.
Google Scholar
Pokojska P., Pokojski W., 2017, Wolne oprogramowanie QGIS i jego możliwości wykorzystania w edukacji, „Edukacja – Technika – Informatyka”, 4 (22), Rzeszów: 335–340.
Google Scholar
Szczepanek R., 2012, Quantum GIS – wolny i otwarty System Informacji Geograficznej, „Środowisko. Czasopismo Techniczne”, 4, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Kraków: 171–182.
Google Scholar
Szczepanek R., 2017, Systemy informacji przestrzennej z QGIS część I i II. Podręcznik akademicki, Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków.
Google Scholar
Urbański J., 2011, GIS w badaniach przyrodniczych, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.
Google Scholar
Widacki W., 2004, Systemy Informacji Geograficznej w programach edukacyjnych uniwersyteckich studiów przyrodniczych w Polsce, „Roczniki Geomatyki”, Polskie Towarzystwo Informacji Przestrzennej, 2 (3): 11–23.
Google Scholar
Uchwała nr 377/2012 Senatu Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu z dnia 29 czerwca 2012 roku w sprawie: określenia efektów kształcenia dla kierunku ochrona środowiska o profilu ogólnoakademickim prowadzonego na poziomie studiów pierwszego stopnia na Wydziale Rolnictwa i Bioinżynierii.
Google Scholar
Uchwała nr 48/2013 Senatu Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu z dnia 30 stycznia 2013 roku w sprawie: określenia efektów kształcenia dla kierunku ochrona środowiska o profilu ogólnoakademickim prowadzonego na poziomie studiów drugiego stopnia na Wydziale Rolnictwa i Bioinżynierii.
Google Scholar
Uchwała nr 206/2014 Senatu Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu z dnia 29 października 2014 roku w sprawie: utworzenia kierunku gospodarka przestrzenna na poziomie studiów drugiego stopnia, prowadzonego na Wydziale Melioracji i Inżynierii Środowiska oraz określenia efektów kształcenia.
Google Scholar
Uchwała nr 374/2016 Senatu Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu z dnia 25 maja 2016 roku w sprawie: zmiany Uchwały nr 397/2012 Senatu Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu z dnia 29 czerwca 2012 roku w sprawie określenia efektów kształcenia dla kierunku gospodarka przestrzenna o profilu ogólnoakademickim prowadzonego na poziomie studiów pierwszego stopnia na Wydziale Melioracji i Inżynierii Środowiska.
Google Scholar
Załącznik do Uchwały nr 377/2012 Senatu UP, Efekty kształcenia dla kierunku studiów ochrona środowiska i ich odniesienie do efektów obszarowych.
Google Scholar
Załącznik nr 1 do Uchwały nr 48/2013 Senatu UP, Efekty kształcenia dla kierunku studiów ochrona środowiska i ich odniesienie do efektów obszarowych.
Google Scholar
Załącznik do Uchwały nr 206/2014 Senatu UP, Efekty kształcenia na kierunku studiów gospodarka przestrzenna i ich odniesienie do efektów obszarowych.
Google Scholar
Załącznik do Uchwały nr 374/2016 Senatu UPP, Efekty kształcenia na kierunku studiów gospodarka przestrzenna i ich odniesienie do efektów obszarowych oraz kompetencji inżynierskich.
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.