Education in geoinformation and geoinformatics at selected universities in Poland

Authors

  • Krzysztof Będkowski Uniwersytet Łódzki, Wydział Nauk Geograficznych, Instytut Geografii Miast i Turyzmu, Zakład Geoinformacji
  • Łukasz Chabudziński Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, Wydział Nauk o Ziemi i Gospodarki Przestrzennej, Pracownia Geoinformacji
  • Dariusz Gotlib Politechnika Warszawska, Wydział Geodezji i Kartografii, Zakład Kartografii
  • Witold Kazimierski Akademia Morska w Szczecinie, Wydział Nawigacyjny, Instytut Geoinformatyki
  • Mieczysław Kunz Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Wydział Nauk o Ziemi, Katedra Geomatyki i Kartografii
  • Zbigniew Zwoliński Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Wydział Nauk Geograficznych i Geologicznych, Instytut Geoekologii i Geoinformacji

DOI:

https://doi.org/10.18778/1508-1117.34.02

Keywords:

geoinformation, geoinformatics, GIS, education, university studies

Abstract

The aim of the paper is to present the most important advantages of educational offers of Polish universities in the field of geoinformation or geoinformatics. Particular attention was paid to the similarities and specific characteristics at particular universities. Studies in geoinformation and geoinformatics have been conducted at seven Universities in Poland. The studies are run in the Bolognese system with bachelor՚s, engineering and master՚s degree. The number of teaching hours is varied and ranges from 1,890 to 2,524 hours for first-cycle studies and from 772 to 1,095 hours for second-cycle studies. Studies in the fields of geoinformation and geoinformatics are assessed as difficult, because they require a good mastery of issues that have been (and still are) the subject of several different types of studies: natural, geographic, geodetic, mathematical, statistical or IT. The objectives of studies can be generalized as follows: (1) knowledge necessary to understand the functioning of the geographical environment, (2) the ability to collect, process, analyze, interpret and visualize geodata using (3) modern computer techniques and methods and/or (4) creating IT tools that support these processes. The realized fields of study are not the same. Each university describes its graduate education goals in a slightly different way: some want them to have the knowledge and skills needed to measure space and phenomena, others – to get the data well processed using IT methods, and another – to use geoinformation and geoinformatics to learn about the mechanisms of functioning environment and society.

References

Adamczewski Z., Parzyński Z., 2003, Problem przekazu wiedzy o systemach informacji przestrzennej w kształceniu geodetów, „Przegląd Geodezyjny”, 12: 8–10.
Google Scholar

Bartelme N., 1995, Geoinformatik – Modelle, Strukturen, Funktionen, Springer Verlag, Berlin/Heidelberg.
Google Scholar

Będkowski K., 2004, Studium Podyplomowe „Zastosowanie Systemów Informacji Przestrzennej w Leśnictwie i Ochronie Przyrody”, „Roczniki Geomatyki”, II (3): 37–42.
Google Scholar

Będkowski K., 2006, Studium Podyplomowe „Zastosowanie Systemów Informacji Przestrzennej w Leśnictwie i Ochronie Przyrody” z perspektywy czterech lat, „Roczniki Geomatyki”, IV (4): 169–176.
Google Scholar

Będkowski K., Brach M., Hawryło P., Kwaśny Ł., Olenderek T., Strzeliński P., Szostak M., Szymański P., Tracz W., Wężyk P., 2015, Geomatics Education of Foresters at Agriculture Universities, [w:] Jażdżewska I. (red.), GIS in Higher Education in Poland. Curriculums, Issues, Discussion, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź: 36–59.
Google Scholar

Białousz S., 2005, Stan obecny i koncepcja kształcenia w zakresie Systemów Informacji Przestrzennej, Politechnika Warszawska, Warszawa.
Google Scholar

Białousz S., 2007, Kształcenie w zakresie systemów informacji przestrzennej dla administracji publicznej. Potrzeby, stan i rozwój, „Roczniki Geomatyki”, V, 6: 9–22.
Google Scholar

Białousz S., 2015, Personalizacja kształcenia użytkowników informacji przestrzennej, „Roczniki Geomatyki”, XIII, 3 (69): 193–199.
Google Scholar

Białousz S., Chmiel J., Lady-Drużycka K., Fijałkowska A., 2015, Ewolucja programu nauczania na studiach podyplomowych SIP w Politechnice Warszawskiej, „Roczniki Geomatyki”, XIII, 2 (68): 83–98.
Google Scholar

Czekaj D., 2017, My, geoinformatycy, „Geodeta”, 7 (266): 26–30.
Google Scholar

Eckes K., 2015, Nauczanie GIS z wykorzystaniem naturalnych procesów poznawczych, „Roczniki Geomatyki”, XIV, 2 (72): 183–191.
Google Scholar

Gaździcki J., 2005, Implikacje Dyrektywy INSPIRE, „Roczniki Geomatyki”, III, 3: 19–25.
Google Scholar

Gaździcki J., 2006, Zakres tematyczny dziedziny geoinformacji jako nauki i technologii, „Roczniki Geomatyki”, IV, 2: 15–27.
Google Scholar

Gaździcki J., 2009, Studia wyższe w dziedzinie geoinformacji: aspekty modernizacji w Polsce, „Roczniki Geomatyki”, VII, 3 (33): 7–12.
Google Scholar

Gaździcki J., Bielecka E., Chrobak T., Eckes K., Iwaniak A., Kozak J., Michalak J., Olenderek H., Korpetta D., Pachelski W., Stepnowski A., Moszyński M., Szpor G., 2009, Opinie na temat koncepcji utworzenia kierunku studiów w dziedzinie geoinformacji, „Roczniki Geomatyki”, VII, 3 (33): 135–158.
Google Scholar

Gaździcki J., Gotlib D., Jażdżewska I., Zwoliński Z., 2018, Aktualne aspekty edukacji geoprzestrzennej w Polsce, „Roczniki Geomatyki”, XVI, 3 (82): 235–240.
Google Scholar

Geoinformatyka również w Szczecinie, „Geodeta”, 8 (267): 43.
Google Scholar

Hołub B., Chabudziński Ł., 2017, I Akademickie Mistrzostwa Geoinformatyczne – GIS Challenge 2017 w Lublinie, „Polski Przegląd Kartograficzny”, 49 (1): 144–145.
Google Scholar

Internetowy Leksykon Geomatyczny, Polskie Towarzystwo Informacji Przestrzennej, https://www.ptip.info/leksykon.
Google Scholar

Jażdżewska I., 2015a, GIS in Polish Higher Education – a Discussion, [w:] Jażdżewska I. (red.), GIS in Higher Education in Poland. Curriculums, Issues, Discussion, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź: 90–110.
Google Scholar

Jażdżewska I. (red.), 2015b, GIS in Higher Education in Poland. Curriculums, Issues, Discussion, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Google Scholar

Jażdżewska I., 2016, Oferta edukacyjna geoinformacji na Wydziale Nauk Geograficznych Uniwersytetu Łódzkiego 2015/2016, „Roczniki Geomatyki”, XIV, 3 (73): 351–362.
Google Scholar

Jażdżewska I., Werner P., Zwoliński Z., 2015, Current State and Future Perspectives of University Education of GIS and Geoinformation in Poland, [w:] Jażdżewska I. (red.), GIS in Higher Education in Poland. Curriculums, Issues, Discussion, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź: 5–23.
Google Scholar

KBN, 2000, Cele i kierunki rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce, Komitet Badań Naukowych, Ministerstwo Łączności, Warszawa, 28 listopada 2000 r. (http://kbn.icm.edu.pl/cele/cele.html).
Google Scholar

Kozak J., 2008, Nauczanie teorii i technologii informacji geograficznej na studiach geograficznych na Uniwersytecie Jagiellońskim: uwarunkowania i perspektywy, „Roczniki Geomatyki”, VI, 5: 39–48.
Google Scholar

Kozak J., 2013, Jerzy Bański: Jaka geografia? Uwarunkowania i spojrzenie w przyszłość: głos w dyskusji, „Przegląd Geograficzny”, 85 (3): 455–461.
Google Scholar

Kozak J., Balon J., Gwosdz K., Piotrowicz K., Szablowska-Midor A., Trzepocz A., 2016, Nowe studia z gospodarki przestrzennej w Instytucie Geografii i Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu Jagiellońskiego, „Roczniki Geomatyki”, XIV, 3 (73): 375–386.
Google Scholar

Kozak J., Szablowska-Midor A., 2009, Pożądane kompetencje absolwentów studiów geoinformatycznych: doświadczenia Instytutu Geografii i Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu Jagiellońskiego, „Roczniki Geomatyki”, VII, 6 (36): 73–80.
Google Scholar

Kozak J., Werner P., Zwoliński Z., 2009, Kształcenie w zakresie geoinformatyki na kierunku geografia, „Roczniki Geomatyki”, 3 (33): 57–73.
Google Scholar

Kunz M., 2011a, The International GIS Day – Analysis of Celebrations in Poland and its Importance to Geographic Education, „Prace i Studia Geograficzne”, 48: 197–209.
Google Scholar

Kunz M., 2011b, Światowy dzień GIS – analiza obchodów w Polsce i jego znaczenie w edukacji geograficznej, „Roczniki Geomatyki”, IX, 4 (48): 93–103.
Google Scholar

Kunz M., 2015, Geoinformacja środowiskowa w Toruniu – projekt edukacyjny zakończony sukcesem, „ArcanaGIS”, Magazyn dla użytkowników oprogramowania ESRI, Wiosna 2015, 15: 16–17.
Google Scholar

Kunz M., 2017, Rozwój geokompetencji studentów Wydziału Nauk o Ziemi UMK w Toruniu, Edukacja, Esri Polska, Warszawa: 11–12.
Google Scholar

Langran G., 1993, Time in Geographical Information Systems, Taylor and Francis, London.
Google Scholar

Mościcka A., Zwirowicz-Rutkowska A., 2015, Rozwijanie kompetencji miękkich w zakresie projektowania systemów geoinformacyjnych, „Roczniki Geomatyki”, XIII, 3 (69): 255–264.
Google Scholar

Ney B., 2005, Geoinformacja w społeczeństwie informacyjnym, „Roczniki Geomatyki”, III, 3: 11–18.
Google Scholar

Olenderek H., Korpetta D., Będkowski K., Czajko M., Nowicki A., 1995, ARC/INFO in GIS Education at The Faculty of Forestry, 10th European ARC/INFO User Conference, Prague, 2–4 October 1995: VI-5–VI-9.
Google Scholar

Olenderek H., Olenderek T., 2004, Kształcenie w zakresie geomatyki na wydziałach leśnych, „Roczniki Geomatyki”, II, 3: 27–30.
Google Scholar

Olenderek H., Olenderek T., 2009, Problematyka kształcenia w zakresie geoinformacji na kierunku leśnictwo, „Roczniki Geomatyki”, VII, 3 (33): 37–43.
Google Scholar

Różycki S., Fijałkowska A., Marczak S., Radło-Kulisiewicz M., 2015, Nowa koncepcja nauczania podstaw systemów informacji przestrzennej na Wydziale Geodezji i Kartografii PW, „Roczniki Geomatyki”, XIII, 3 (69): 265–276.
Google Scholar

Stateczny A., 2009, Koncepcja kierunku studiów w dziedzinie geoinformacji, „Roczniki Geomatyki”, VII, 3 (33): 125–134.
Google Scholar

Stateczny A., 2016, Kształcenie w zakresie geoinformacji w Akademii Morskiej w Szczecinie, „Roczniki Geomatyki”, XIV, 2 (72): 213–219.
Google Scholar

Strzeliński P., 2004, Działalność naukowa i dydaktyczna w zakresie leśnej geomatyki na Wydziale Leśnym Akademii Rolniczej w Poznaniu, „Roczniki Geomatyki”, II, 3: 58–64.
Google Scholar

Tobler W., 1970, A Computer movie Simulating Urban Growth in the Detroit Region, „Economic Geography”, 46: 234–240.
Google Scholar

Tomlinson R., 2008, Rozważania o GIS. Planowanie Systemów Informacji dla Menadżerów, ESRI Polska, Warszawa.
Google Scholar

Wężyk P., Kozioł K., 2004, Edukacja geoinformatyczna studentów Wydziału Leśnego Akademii Rolniczej w Krakowie, „Roczniki Geomatyki”, II, 3: 50–57.
Google Scholar

Widacki W., 2004, Systemy Informacji Geograficznej w programach edukacyjnych uniwersyteckich studiów przyrodniczych w Polsce, „Roczniki Geomatyki”, II, 3: 11–23.
Google Scholar

Zwoliński Z., 2003, Geoinformacja – studia uniwersyteckie, [w:] Ogólnopolskie Sympozjum Geoinformacji „Geoinformacja zintegrowanym narzędziem badań przestrzennych”, Wrocław–Polanica Zdrój, 15–17 września 2003, Streszczenia: 77.
Google Scholar

Zwoliński Z. (red.), 2009, GIS – platforma integracyjna geografii, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań.
Google Scholar

Zwoliński Z., 2010, O homologiczności polskiej terminologii geoinformacyjnej, [w:] Zwoliński Z. (red.), GIS – woda w środowisku, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań: 21–30.
Google Scholar

Zwoliński Z., 2012, Geoinformacja, [w:] Dzieje nauk geograficznych i geologicznych na Uniwersytecie w Poznaniu, tom I: Historia, Praca zbiorowa, Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk, Poznań.
Google Scholar

Ustawa z dnia 18 marca 2011 roku o zmianie ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz.U., 2011, nr 84, poz. 455).
Google Scholar

Published

2018-12-30

How to Cite

Będkowski, K., Chabudziński, Łukasz, Gotlib, D., Kazimierski, W., Kunz, M., & Zwoliński, Z. (2018). Education in geoinformation and geoinformatics at selected universities in Poland. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Geographica Socio-Oeconomica, (34), 25–43. https://doi.org/10.18778/1508-1117.34.02