Kształcenie na kierunkach studiów geoinformacja i geoinformatyka w wybranych uczelniach w Polsce

Autor

  • Krzysztof Będkowski Uniwersytet Łódzki, Wydział Nauk Geograficznych, Instytut Geografii Miast i Turyzmu, Zakład Geoinformacji
  • Łukasz Chabudziński Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, Wydział Nauk o Ziemi i Gospodarki Przestrzennej, Pracownia Geoinformacji
  • Dariusz Gotlib Politechnika Warszawska, Wydział Geodezji i Kartografii, Zakład Kartografii
  • Witold Kazimierski Akademia Morska w Szczecinie, Wydział Nawigacyjny, Instytut Geoinformatyki
  • Mieczysław Kunz Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Wydział Nauk o Ziemi, Katedra Geomatyki i Kartografii
  • Zbigniew Zwoliński Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Wydział Nauk Geograficznych i Geologicznych, Instytut Geoekologii i Geoinformacji

DOI:

https://doi.org/10.18778/1508-1117.34.02

Słowa kluczowe:

geoinformacja, geoinformatyka, GIS, kształcenie, studia wyższe

Abstrakt

Celem opracowania jest przedstawienie najważniejszych atutów ofert dydaktycznych polskich uczelni na kierunkach studiów w zakresie geoinformacji lub geoinformatyki. Szczególną uwagę zwrócono na podobieństwa oraz specyficzne wyróżniki na poszczególnych uczelniach. Studia w zakresie geoinformacji i geoinformatyki są prowadzone w Polsce na siedmiu uczelniach, w systemie bolońskim o profilu licencjackim lub inżynierskim. Liczba godzin zajęć dydaktycznych jest zróżnicowana i wynosi od 1 890 do 2 524 godzin na studiach pierwszego stopnia oraz od 772 do 1 095 godzin na studiach drugiego stopnia. Studia na kierunkach geoinformacja i geoinformatyka są oceniane jako trudne, bowiem wymagają dobrego opanowania zagadnień, które dotychczas były (i nadal są) przedmiotem kilku różnych rodzajów studiów: przyrodniczych, geograficznych, geodezyjnych, matematycznych, statystycznych czy informatycznych. Cele studiów można uogólnić następująco: (1) wiedza niezbędna do zrozumienia funkcjonowania środowiska geograficznego, (2) umiejętności gromadzenia, przetwarzania, analizowania, interpretacji i wizualizacji danych geograficznych za pomocą (3) nowoczesnych technik i metod komputerowych lub/i (4) tworzenie narzędzi informatycznych wspierających te procesy. Realizowane kierunki studiów nie są jednakowe. Każda z uczelni nieco inaczej definiuje cele kształcenia swoich absolwentów: jednym zależy, aby posiadali oni wiedzę i umiejętności potrzebne do pomiaru przestrzeni i zjawisk, innym – aby zdobyte dane przestrzenne przetwarzali metodami informatycznymi, a jeszcze innym – aby stosowali geoinformację i geoinformatykę do poznawania mechanizmów funkcjonowania środowiska i społeczeństwa.

Bibliografia

Adamczewski Z., Parzyński Z., 2003, Problem przekazu wiedzy o systemach informacji przestrzennej w kształceniu geodetów, „Przegląd Geodezyjny”, 12: 8–10.
Google Scholar

Bartelme N., 1995, Geoinformatik – Modelle, Strukturen, Funktionen, Springer Verlag, Berlin/Heidelberg.
Google Scholar

Będkowski K., 2004, Studium Podyplomowe „Zastosowanie Systemów Informacji Przestrzennej w Leśnictwie i Ochronie Przyrody”, „Roczniki Geomatyki”, II (3): 37–42.
Google Scholar

Będkowski K., 2006, Studium Podyplomowe „Zastosowanie Systemów Informacji Przestrzennej w Leśnictwie i Ochronie Przyrody” z perspektywy czterech lat, „Roczniki Geomatyki”, IV (4): 169–176.
Google Scholar

Będkowski K., Brach M., Hawryło P., Kwaśny Ł., Olenderek T., Strzeliński P., Szostak M., Szymański P., Tracz W., Wężyk P., 2015, Geomatics Education of Foresters at Agriculture Universities, [w:] Jażdżewska I. (red.), GIS in Higher Education in Poland. Curriculums, Issues, Discussion, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź: 36–59.
Google Scholar

Białousz S., 2005, Stan obecny i koncepcja kształcenia w zakresie Systemów Informacji Przestrzennej, Politechnika Warszawska, Warszawa.
Google Scholar

Białousz S., 2007, Kształcenie w zakresie systemów informacji przestrzennej dla administracji publicznej. Potrzeby, stan i rozwój, „Roczniki Geomatyki”, V, 6: 9–22.
Google Scholar

Białousz S., 2015, Personalizacja kształcenia użytkowników informacji przestrzennej, „Roczniki Geomatyki”, XIII, 3 (69): 193–199.
Google Scholar

Białousz S., Chmiel J., Lady-Drużycka K., Fijałkowska A., 2015, Ewolucja programu nauczania na studiach podyplomowych SIP w Politechnice Warszawskiej, „Roczniki Geomatyki”, XIII, 2 (68): 83–98.
Google Scholar

Czekaj D., 2017, My, geoinformatycy, „Geodeta”, 7 (266): 26–30.
Google Scholar

Eckes K., 2015, Nauczanie GIS z wykorzystaniem naturalnych procesów poznawczych, „Roczniki Geomatyki”, XIV, 2 (72): 183–191.
Google Scholar

Gaździcki J., 2005, Implikacje Dyrektywy INSPIRE, „Roczniki Geomatyki”, III, 3: 19–25.
Google Scholar

Gaździcki J., 2006, Zakres tematyczny dziedziny geoinformacji jako nauki i technologii, „Roczniki Geomatyki”, IV, 2: 15–27.
Google Scholar

Gaździcki J., 2009, Studia wyższe w dziedzinie geoinformacji: aspekty modernizacji w Polsce, „Roczniki Geomatyki”, VII, 3 (33): 7–12.
Google Scholar

Gaździcki J., Bielecka E., Chrobak T., Eckes K., Iwaniak A., Kozak J., Michalak J., Olenderek H., Korpetta D., Pachelski W., Stepnowski A., Moszyński M., Szpor G., 2009, Opinie na temat koncepcji utworzenia kierunku studiów w dziedzinie geoinformacji, „Roczniki Geomatyki”, VII, 3 (33): 135–158.
Google Scholar

Gaździcki J., Gotlib D., Jażdżewska I., Zwoliński Z., 2018, Aktualne aspekty edukacji geoprzestrzennej w Polsce, „Roczniki Geomatyki”, XVI, 3 (82): 235–240.
Google Scholar

Geoinformatyka również w Szczecinie, „Geodeta”, 8 (267): 43.
Google Scholar

Hołub B., Chabudziński Ł., 2017, I Akademickie Mistrzostwa Geoinformatyczne – GIS Challenge 2017 w Lublinie, „Polski Przegląd Kartograficzny”, 49 (1): 144–145.
Google Scholar

Internetowy Leksykon Geomatyczny, Polskie Towarzystwo Informacji Przestrzennej, https://www.ptip.info/leksykon.
Google Scholar

Jażdżewska I., 2015a, GIS in Polish Higher Education – a Discussion, [w:] Jażdżewska I. (red.), GIS in Higher Education in Poland. Curriculums, Issues, Discussion, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź: 90–110.
Google Scholar

Jażdżewska I. (red.), 2015b, GIS in Higher Education in Poland. Curriculums, Issues, Discussion, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Google Scholar

Jażdżewska I., 2016, Oferta edukacyjna geoinformacji na Wydziale Nauk Geograficznych Uniwersytetu Łódzkiego 2015/2016, „Roczniki Geomatyki”, XIV, 3 (73): 351–362.
Google Scholar

Jażdżewska I., Werner P., Zwoliński Z., 2015, Current State and Future Perspectives of University Education of GIS and Geoinformation in Poland, [w:] Jażdżewska I. (red.), GIS in Higher Education in Poland. Curriculums, Issues, Discussion, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź: 5–23.
Google Scholar

KBN, 2000, Cele i kierunki rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce, Komitet Badań Naukowych, Ministerstwo Łączności, Warszawa, 28 listopada 2000 r. (http://kbn.icm.edu.pl/cele/cele.html).
Google Scholar

Kozak J., 2008, Nauczanie teorii i technologii informacji geograficznej na studiach geograficznych na Uniwersytecie Jagiellońskim: uwarunkowania i perspektywy, „Roczniki Geomatyki”, VI, 5: 39–48.
Google Scholar

Kozak J., 2013, Jerzy Bański: Jaka geografia? Uwarunkowania i spojrzenie w przyszłość: głos w dyskusji, „Przegląd Geograficzny”, 85 (3): 455–461.
Google Scholar

Kozak J., Balon J., Gwosdz K., Piotrowicz K., Szablowska-Midor A., Trzepocz A., 2016, Nowe studia z gospodarki przestrzennej w Instytucie Geografii i Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu Jagiellońskiego, „Roczniki Geomatyki”, XIV, 3 (73): 375–386.
Google Scholar

Kozak J., Szablowska-Midor A., 2009, Pożądane kompetencje absolwentów studiów geoinformatycznych: doświadczenia Instytutu Geografii i Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu Jagiellońskiego, „Roczniki Geomatyki”, VII, 6 (36): 73–80.
Google Scholar

Kozak J., Werner P., Zwoliński Z., 2009, Kształcenie w zakresie geoinformatyki na kierunku geografia, „Roczniki Geomatyki”, 3 (33): 57–73.
Google Scholar

Kunz M., 2011a, The International GIS Day – Analysis of Celebrations in Poland and its Importance to Geographic Education, „Prace i Studia Geograficzne”, 48: 197–209.
Google Scholar

Kunz M., 2011b, Światowy dzień GIS – analiza obchodów w Polsce i jego znaczenie w edukacji geograficznej, „Roczniki Geomatyki”, IX, 4 (48): 93–103.
Google Scholar

Kunz M., 2015, Geoinformacja środowiskowa w Toruniu – projekt edukacyjny zakończony sukcesem, „ArcanaGIS”, Magazyn dla użytkowników oprogramowania ESRI, Wiosna 2015, 15: 16–17.
Google Scholar

Kunz M., 2017, Rozwój geokompetencji studentów Wydziału Nauk o Ziemi UMK w Toruniu, Edukacja, Esri Polska, Warszawa: 11–12.
Google Scholar

Langran G., 1993, Time in Geographical Information Systems, Taylor and Francis, London.
Google Scholar

Mościcka A., Zwirowicz-Rutkowska A., 2015, Rozwijanie kompetencji miękkich w zakresie projektowania systemów geoinformacyjnych, „Roczniki Geomatyki”, XIII, 3 (69): 255–264.
Google Scholar

Ney B., 2005, Geoinformacja w społeczeństwie informacyjnym, „Roczniki Geomatyki”, III, 3: 11–18.
Google Scholar

Olenderek H., Korpetta D., Będkowski K., Czajko M., Nowicki A., 1995, ARC/INFO in GIS Education at The Faculty of Forestry, 10th European ARC/INFO User Conference, Prague, 2–4 October 1995: VI-5–VI-9.
Google Scholar

Olenderek H., Olenderek T., 2004, Kształcenie w zakresie geomatyki na wydziałach leśnych, „Roczniki Geomatyki”, II, 3: 27–30.
Google Scholar

Olenderek H., Olenderek T., 2009, Problematyka kształcenia w zakresie geoinformacji na kierunku leśnictwo, „Roczniki Geomatyki”, VII, 3 (33): 37–43.
Google Scholar

Różycki S., Fijałkowska A., Marczak S., Radło-Kulisiewicz M., 2015, Nowa koncepcja nauczania podstaw systemów informacji przestrzennej na Wydziale Geodezji i Kartografii PW, „Roczniki Geomatyki”, XIII, 3 (69): 265–276.
Google Scholar

Stateczny A., 2009, Koncepcja kierunku studiów w dziedzinie geoinformacji, „Roczniki Geomatyki”, VII, 3 (33): 125–134.
Google Scholar

Stateczny A., 2016, Kształcenie w zakresie geoinformacji w Akademii Morskiej w Szczecinie, „Roczniki Geomatyki”, XIV, 2 (72): 213–219.
Google Scholar

Strzeliński P., 2004, Działalność naukowa i dydaktyczna w zakresie leśnej geomatyki na Wydziale Leśnym Akademii Rolniczej w Poznaniu, „Roczniki Geomatyki”, II, 3: 58–64.
Google Scholar

Tobler W., 1970, A Computer movie Simulating Urban Growth in the Detroit Region, „Economic Geography”, 46: 234–240.
Google Scholar

Tomlinson R., 2008, Rozważania o GIS. Planowanie Systemów Informacji dla Menadżerów, ESRI Polska, Warszawa.
Google Scholar

Wężyk P., Kozioł K., 2004, Edukacja geoinformatyczna studentów Wydziału Leśnego Akademii Rolniczej w Krakowie, „Roczniki Geomatyki”, II, 3: 50–57.
Google Scholar

Widacki W., 2004, Systemy Informacji Geograficznej w programach edukacyjnych uniwersyteckich studiów przyrodniczych w Polsce, „Roczniki Geomatyki”, II, 3: 11–23.
Google Scholar

Zwoliński Z., 2003, Geoinformacja – studia uniwersyteckie, [w:] Ogólnopolskie Sympozjum Geoinformacji „Geoinformacja zintegrowanym narzędziem badań przestrzennych”, Wrocław–Polanica Zdrój, 15–17 września 2003, Streszczenia: 77.
Google Scholar

Zwoliński Z. (red.), 2009, GIS – platforma integracyjna geografii, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań.
Google Scholar

Zwoliński Z., 2010, O homologiczności polskiej terminologii geoinformacyjnej, [w:] Zwoliński Z. (red.), GIS – woda w środowisku, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań: 21–30.
Google Scholar

Zwoliński Z., 2012, Geoinformacja, [w:] Dzieje nauk geograficznych i geologicznych na Uniwersytecie w Poznaniu, tom I: Historia, Praca zbiorowa, Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk, Poznań.
Google Scholar

Ustawa z dnia 18 marca 2011 roku o zmianie ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz.U., 2011, nr 84, poz. 455).
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2018-12-30

Jak cytować

Będkowski, K., Chabudziński, Łukasz, Gotlib, D., Kazimierski, W., Kunz, M., & Zwoliński, Z. (2018). Kształcenie na kierunkach studiów geoinformacja i geoinformatyka w wybranych uczelniach w Polsce. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Geographica Socio-Oeconomica, (34), 25–43. https://doi.org/10.18778/1508-1117.34.02